Nieuwe Forstner-boren

WR1944

Oud hout
Toen ik serieuze plannen maakte voor aanschaf van een tafelboormachine wilde ik ook een set serieuze boren hebben. En wat is er serieuzer dan Forstnerboren?
Ik had bij Woodcraft al gekeken naar de diverse sets en was eigenlijk een beetje huiverig om die stomme inch-maten aan te schaffen. Maar toen een mooi setje in de aanbieding kwam heb ik toch toegeslagen. Het is een set van Woodriver, een Chinese aanmaak voor Woodcraft. Omdat ik vertrouwen heb in het kwaliteitsbesef van Woodcraft leek het mij een goede deal.
Het is een set van 10 boren, van 1/4" met 1/8" oplopend tot 1 1/2. Netjes verpakt in een sjiek ogende houten doos. De afwerking van die doos is een beetje shabby maar van een afstand ziet het er goed uit. Ik heb al aardig wat gaten geboord en het zijn uitermate strakke gaten. En het boren gaat moeiteloos. De spaanafvoer is perfect en als je een stukje afvalhout onder het gat legt heb je nagenoeg geen splinters bij het uitbreken.
Een rede te meer om bij terugkomst in Holland een metrische set aan te schaffen tenzij ik hier terecht kan. Nog maar eens goed op het Internet snuffelen.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi setje. Zit de punt netjes in het midden? Ik heb eens zo'n "titanium" gecoate set voor weinig gekocht bij de bouwmarkt. Die moest ik eerst slijpen, want de bramen zaten op de snijkanten. En de punt zit dus ook niet in het midden. Wijs geworden koop ik nu de forstnerboren bij de vakhandel en die zijn inderdaad een genot om mee te werken. Alleen bij de kleine maatjes is de spaanafvoer wat minder, moet je dus vaker de boor even omhoog halen.

Enne, hoort niet echt onder handgereedschap heh? ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Seek zei:
Mooi setje. Zit de punt netjes in het midden? Ik heb eens zo'n "titanium" gecoate set voor weinig gekocht bij de bouwmarkt. Die moest ik eerst slijpen, want de bramen zaten op de snijkanten. En de punt zit dus ook niet in het midden. Wijs geworden koop ik nu de forstnerboren bij de vakhandel en die zijn inderdaad een genot om mee te werken. Alleen bij de kleine maatjes is de spaanafvoer wat minder, moet je dus vaker de boor even omhoog halen.

Enne, hoort niet echt onder handgereedschap heh? ;)

passen ze niet een een booromslag :lol: ?

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij is die woodcraft wel een leuke winkel. Jammer dat ze geen vestiging in Leiden hebben. Misschien wel beter ook....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.