Nieuwe aanwinst

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag mijn nieuwste aanwinst via de post thuisgekregen, een stanley nr 3.

Het is een type 12, die is gemaakt tussen 1919 en 1924 met mooie palissander handvaten.

Ik wilde altijd al een nr 3, en zat dus al lang op Mp te zoeken, maar heb hem uiteindelijk toch maar bij DuCotools gekocht.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig man, bijna 100 jaar oud en iemand is er weer helemaal blij mee. Ben benieuwd wat je er aan gaat doen, hoeveel je van het oude patina heel laat!
We krijgen vast nog wel meer foto's te zien, heel veel plezier er mee.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wilco, Da's een mooie oude schaaf. We hadden het laatst over het opknappen van oude schaven en wat een schaaf nou echt recht doet.

Wat zijn je plannen met deze nr 3?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco.
Weer een mooie aanwinst voor jouw gereedschap verzameling. Ga je deze ook weer in nieuwstaat terug restaureren of is het voor het "dagelijks" gebruik.

We zijn benieuwd.
Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zit de originele beitel er in? Die zijn namelijk echt goed. Ik heb een type 11 Stanley #7. En hoewel ik daar een dikke stevig Ray Iles beitel voor heb liggen, heb ik die nog niet gebruikt. de originele sweetheart beitel is gewoon ok.

Verder heeft het wel wat die hele oude Stanley's. Behalve dat ze degelijk gebouwd zijn hebben ze ook een andere, eenvoudiger, uitstraling dan de naoorlogse.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Er zit een beitel in met het merkje van na 1935, dus dat is niet de originele. We zullen zien hoe deze presteerd. Ik heb zelf echter wisselende ervaringen met de oude stanleybladen, je moet het net treffen.

Ik ben overigens niet van plan deze schaaf compleet op te knappen, was leuk een keer, maar vooreerst niet weer. Hooguit de zool een keer vlakken als ik eens een keer een echt vlak oppervlak tot m'n beschikking krijg.

Waar wordt van oudsher een nr.3 eigenlijk voor gebruikt? Voor de laatste schaafgang? Of voor de kleine afwerk klusjes?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De #3 is gewoon een kleine zoetschaaf. Zo'n kleintje heeft het voordeel dat je ook op een niet al te vlak paneel overal kunt komen. Hij duikt makkelijker in een holte dan een #4. Eigenlijk heb je ook nog een #2 en een #1 nodig :shock:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een nr. 1 of 2 zou me erg mooi lijken om te hebben, maar vooreerst vind ik de prijs wat buiten proporties. Ik besteed mijn geld nu liever in werkgereedschap ipv verzamelaarsspul. Daar komt bij dat de nr. 3 toch de kleinste maat schaaf is die lekker in mijn handen past ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.