Removed

tuoh

Oud hout
Re: Houtteer

Hallo Max,

op onze klassieke schepen gebruiken we houtteer regelmatig, niet omdat het zo goed is, maar omdat het zo hoort.( authentiek)
Vroeger was er niet veel keus in producten om hout te beschermen en te verduurzamen. En om het nog wat moeilijker te maken, een bijkomende eis voor gebruik op schepen, het product moest ademend zijn.
In sommige gevallen kon je met koolteer meer schade berokkenen dan verhelpen, gewoon omdat dit product alles afsluit, het opgesloten vocht kan niet weg, met als gevolg rotting. Voor luiken was dus houtteer de betere keuze. Onder de waterlijn langs de buitenkant was koolteer dan weer meer aangewezen.
Nu is houtteer geen tovermiddel, het spul moet regelmatig terug aangebracht worden, 2 à 4 maal per jaar is geen uitzondering. Maar daar tegenover staat dat houtteer wel veelzijdig is, het werd of word nog gebruikt bij het smarten van touw of staalkabel.
Nog zo een klassiek product is harpuis, een mengsel van lijnolie, pijnboomhars, vet en en scheutje zwavel, dit spul werkt ook conserverend, zowel tegen insecten als tegen vocht.
Nu is een schip een veeleisende partner qua onderhoudsproducten, verf, lak, vernis, olie, etc. zien veel harder af bij gebruik aan boord, dan bij gebruik aan huis.

Maar voor wat je stam betreft, ik zou die behandelen met rauwe lijnolie, kost bijna niks, werkt conserverend, impregneert het hout, het is een prima product om je hout waterbestendig te maken.
En je kan zoveel lagen smeren als je wil, zolang het impregneert is het goed, en hoe meer lagen hoe beter in dit geval.
Enig nadeel, de droogtijd, het kan wel enige dagen tot weken duren eer het spul droog is.
Is dit laatste een bezwaar dan kan je ook opteren voor gekookte lijnolie, droogt veel sneller, maar impregneert daardoor ook minder diep. Elk voordeel heb z... ...

Nog een anekdote hierover, een slimme schipper spijkerde op de top van zijn houten mast een blikje gevuld met rauwe lijnolie, in de bodem van het blikje werd een gaatje geponst zo kon de olie langzaam heel de mast doortrekken. Het blikje werd om de zoveel tijd opnieuw gevuld, en na enkele jaren kwam de olie onderaan de mast terug tevoorschijn :D Die mast werd met gemak 150jaar.

Nog een ander gebruik, bij veel oude houten schepen werd het vlak en de inhouten elk jaar besproeid met petroleum, de levensduur van een dusdanig behandeld schip werd gemakkelijk met een factor vier verlengt. De reuk nam men er wel bij :D

Met de toen bestaande riemen roeide men niet onaardig mag men wel zeggen.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Re: Houtteer

Dat met die lijnolie werd ook wel gedaan met houten schaven. Dan maakten ze de mond dicht met stopverf en goten ze rauwe lijnolie in de opening. Na een paar dagen kwam de lijnolie dan bij de kopse kanten er uit zetten. Hierdoor zou de schaaf goed geconserveerd zijn en ook een stuk zwaarder geworden. In de loop der tijd is deze methode op en af in de hemel geprezen of juist afgekraakt. De olie zou het werken van het hout verminderen of juist versterken. De lijnolie zou beschermen of juist een voedingsbodem zijn voor schimmels. Ze zouden er eens een goed wetenschappelijk onderzoek naar moeten doen. Twee zulke schaven, eentje met en eentje zonder olie in de grond stoppen en er na honderd jaar weer uitgraven...
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: Houtteer

Max, afgaande op de beelden die je maakt vraag ik me af of teer nou wel zo geschikt is..
Of wil je persé pikzwarte beelden?

Ik zou ook voor een olie gaan, die je een of twee keer per jaar opbrengt. (iets permanents bestaat niet, UV-licht sloopt álles).

Je kan (als je wilt zwarten) eerst de buitenkant verkolen, dat vinden beestjes niet leuk. De onderkant van de beelden verkolen is altijd een goed idee trouwens. Daarna afwerken met een olie. Goedkoopst is rauwe lijnolie maar dat duurt dus weken (en stinkt naar mijn mening) tenzij je siccatieven gebruikt op kobalt/mangaan basis en de lagen verdund opbrengt met terpentine of terpentijn (terpentijn schijnt de geur van lijnolie op te heffen). Iets duurder is Tungolie, maar die is ook een stuk beter qua waterafstotendheid, droogtijd en geur. Je kan hier ook siccatieven toevoegen om de droogtijd te versnellen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Re: Houtteer

Even wat losse opmerkingen: er zijn geen wezenlijke verschillen tussen de schadelijke stoffen in koolteer en houtteer, slechts de hoeveelheden en onderlinge verhoudingen verschillen. Daarmee klopt het wel dat koolteer meer risico's met zich meebrengt dan houtteer, maar niet dat houtteer onschadelijk zou zijn.

Is ook niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat koolteer uiteindelijk ook van hout afkomstig is - steenkool is plantaardig materiaal (vnl uit het 'Carboon' - dat heet niet voor niks zo) dat langzaam onder druk en uitsluiting van zuurstof (in plaats van snel door verhitting) is gepyrolyseerd.

Gekookte lijnolie hoeft niet dikker/viskeuzer te zijn dan rauwe lijnolie - wat tegenwoordig gekookte lijnolie heet is meestal gewoon lijnolie met chemische polymerisatiekatalysatoren ('siccatieven'), en vrijwel even dun als rauwe lijnolie. Voor snellere droging/betere filmvorming kan ook standolie gebruikt worden (dat is in feite klassieke 'gekookte' lijnolie); die is wel veel dikker dan rauwe lijnolie en dringt veel minder door - vandaar die filmvorming. Ook standolie bevat meestal siccatieven. Voor een betere doordringing kun je overigens ook gewoon wat oplosmiddel toevoegen. Dan wel graag een oplosmiddel dat mee kan doen aan de polymerisatie, zoals terpentijn of citrusolie - persoonlijk ruik ik liever terpentijn dan citrusolie, dat in het begin erg fris en aangenaam ruikt, maar heel snel gaat overheersen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Re: Houtteer

Max Moerings zei:
Begrijp ik het goed dat citrusolie de geur overwelmt? en vraag mij ook af waar u het dan op toepast henk verhaar?

Of citrusolie de geur van teer overheerst weet ik niet... Ik gebruik citrusolie niet als zodanig, maar ik heb/had een blik gekookte lijnolie van Aura (oh nee, Auro, Aura maakt blokfluiten) waarin citrusolie als 'groen' oplosmiddel wordt gebruikt. Gezien het feit dat terpentijn ook 'groen' (en ook ongezond) is prefereer ik olieproducten waarin terpentijn als oplosmiddel wordt gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.