Vraag mbt Potscharnieren voor hoekkasten

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Beste Forumleden,

Ik heb een prangende vraag over potscharnieren voor hoekkasten. Ik ben "nog steeds" bezig met een kast op zolder. De kast heeft een U-vorm met in de hoeken schuine kastjes. Hier moet ik deurtjes aan bevestigen. Om een lang verhaal kort te maken; de hoeken zijn niet 45graden en ook niet symmetrisch. De ene hoek ligt tussen de 35 en 40graden en de andere nog wat lager dacht ik. Nu zie ik dat er diverse scharnieren zijn voor verschillende hoeken. Er staat dan bv:

Geschikt voor hoekkasten en kasten met een hoek van 30° (of anders)

Wat houdt dit nu precies in? Mij gaat het voornamelijk om het feit dat de "veer" aan moet slaan voordat het deurtje bijna dicht is. Bij normale scharnieren ligt het "veerpunt" op bv 10graden. Een positie die mijn deurtjes nooit halen. Dit heeft tot gevolg dat de deurtjes gedeeltelijk open blijven hangen.

Nu kan ik ze ook zonder veer kopen, maar dan moet ik iets verzinnen om ze dicht te houden.

Tevens wil ik graag weten welke scharnieren ik nodig heb gezien de afwijkende hoeken...

Als de kast klaar is zal ik wat foto's plaatsen en een verhaaltje over de duur van dit project en alle bijkomende problemen en voornamelijk fouten vanwege onervarenheid.

ps. ik kan wel alvast zeggen dat een deurtje maken met frame and panel constructie met multiplex iets is dat ik nooit meer zal doen. Afwijkingen aan de "face" kanten zijn namelijk niet of nauwelijks bij te schaven.

Bijvoorbaat dank voor het meedenken.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Wat voor verbinding heb je gebruikt voor die deurtjes? Met een lamello, domino, losse veer/pen of deuvel is het niet moeilijk om een gelijke verbinding te maken, die daarna geschuurd kan worden.

Het paneel zelf zou ook iets moeten helpen lijkt me.

Wat betreft de scharnieren kan ik je niet helpen.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Je hebt veel verschillende soorten inboorscharnieren.
Hoofdzakelijk wordt met de graden de openings hoek aan gegeven.
Dan gaat een deur bv. 100 graden of 165 graden open.

Er bestaan wel scharnieren voor een hoek van 45 graden, misschien kun je hieronder een klosje in de vorm van een wig maken om de gewenste hoek te krijgen.

Is het niet mogelijk om in de kast haaks op de deur een stijltje van 8cm te plaatsen?
Hierdoor kun je de normale scharnieren gebruiken.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik ben begonnen met overlapse verbindingen en een eiken omlijsting in verstek met spijkers. Daarna ben ik over gegaan op pen-gatverbinding met eiken omlijsting met groef en losse veer. Vervolgens ben ik doorgegaan met pen-gatverbinding en eiken omlijsting met tong- en groefverbinding. Don't ask...

De multiplex was krom, waardoor de verbindingen moeilijk gelijk te krijgen was (plus mijn onervarenheid). Bij massief hout is zo'n verbinding makkelijker netjes te krijgen.

Anyhow...ik bedoel niet de openingshoek van de scharnieren. Daar was ik al gauw achter. Het is juist die andere "hoek" die aangegeven staat bij een hoekkastscharnier. Zie hier een link naar zo'n type:

http://www.gerritse.nl/hettich/potschar ... harnieren/

Ik heb al geprobeerd om het voor elkaar te krijgen met een normale potscharnier met een openingshoek tussen de 110 en 170 graden (ongeveer) en klosjes. De deurtjes gaan wel ver genoeg open, maar bij het sluiten loop ik tegen de veer aan. Ik zou graag willen dat de veer aanslaat bij bv 50graden.

Lastig om uit te leggen.
 

tuoh

Oud hout
Hier is de kar voor de paarden gespannen. Bij de bouw van, in dit geval een kast, is het wel aangeraden om alvorens te beginnen bouwen eerst de te verwachten pijnpunten op te lossen, in dit geval de hoekaansluiting.
Het plaatsen van meubelscharnieren kan niet zomaar, zeker bij speciale constructies (hoeken) moet technisch één en ander wel kloppen. Dwz. eerst eens in de kataloog gaan kijken aan welke vereisten die bewuste hoek moet voldoen om zonder problemen een bepaalde scharnier te kunnen plaatsen.
Andersom werkt het meestal niet, een kast bouwen en dan gaan zoeken naar scharnieren die zouden moeten passen, no way.
Je zal dus moeten improviseren om de deur sluitend te krijgen, niet voor iedere willekeurige constructie is er een pasklare oplossing voorhanden :(


Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn keuken kastscharnieren verkrijgbaar zonder veer. Blum en grass hebben ze.
Kijk ook eens op de volgende link http://www.vanhoecke.be/nl/producten/bl ... charnieren
Misschien zit er iets bij. Wij kochten de blum scharnieren bij een collega (omdat deze de meeste incourante modellen op voorraad hadden) Helmondse ijzerhandel. Volgens mij nu destil. Mocht je willen bellen vraag dan naar Twan Peters in Helmond ( let op deze info is 2 jaar oud kan dus iets gewijzigd zijn)
Succes
 
A

Anonymous

Guest
In het verleden had Grass speciale wiggen,in de vorm van de scharnierplaatjes,om ze positief of negatief te zetten.
Ik gebruik Grass niet meer,om de eenvoudige reden dat Blum beter werkt en een beter verkoop apparaat heeft.
Je kunt beter proberen de hoek aan te passen van de kast,dmv een schuine regel of zo,die dus als wig werkt onder de scharnierplaatjes.

Succes anyway.

:arrow:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik heb inderdaad wel eens van die wiggen gebruikt.
Het nadeel is wanneer je er een paar op elkaar geplaatst hebt je lange schroeven moet gebruiken welke je dan schuin in het hout moet draaien.
Hierdoor gaat alles een beetje verschuiven waardoor je niet maatvast meer bent, welke wel belangrijk is bij het plaatsen van montageplaatjes.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@tuoh: Je hebt voor 100% gelijk en dit is ook een strategie die ik voortaan zal aanhouden. Deze kast was 3 a 4 jaar geleden een van mijn eerste projecten. Toen wist ik nog niet eens wat een schaaf was bv. In de afgelopen jaren heb ik zeer veel geleerd. De kast heeft me nu al zoveel tijd en geld gekost, dat ik wil dat ie klaar is. Het liefst breek ik hem af en begin opnieuw, maar daar is het te laat voor.

In ieder geval bedankt voor de reakties. Ik zal een oplossing moeten bedenken.

Voor een beeldvorming plaats ik al wat foto's.

Attached files
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
De eenvoudigste en mooiste oplossing is denk ik om een extra stijltje te plaatsen van 8cm breed.
Zorg ervoor dat ze haaks op de voorkant van de bodem staan en je kunt de gewone opdek scharnieren gebruiken.
Plaats deze links en rechts dan heb je meteen ook een goede aanslag voor je deurtjes.

Makkelijker kan het niet denk ik!
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Bij vanhoecke hebben ze alle mogelijke oplossingen voor dit soort problemen. Ik heb al een link zien paserenvoordien.
Ikzelf(interieurschrijnwerker) krijg vaak te maken met rare hoeken, vreemde aansluitingen enz. Ook vaak bestaande situaties die aangepast moeten worden. Haast alle verdelers van het merk Blum helpen met zeer veel plezien. Je kunt zoeken naar een verdeler in je omgeving en anders rechtstreeks contact opnemen bij Vanhoecke.

Chris
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
ook bestaan er van hettich scharnieren met een omgekeerde veer die is bedoeld voor een push to open deur je houd de deur dan dicht met een magneetje en kan dus greeploos gebruikt worden.
zelf laatst ook gebruikt.
ook bij gerritsen vandaan
mischien heb je daar wat aan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.