Champaca houthandel in Bangkok

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vlak bij de meubelmaker ondekte ik een houthandel en naast de houthandel (zelfde inrit) een grote fabriek die verlijmde panelen van rubberwood maakt. Daar mocht ik geen foto's van maken maar wel van de houthandel. De dagelijkse leiding is in handen van een hele aardige Birmees, Sai Lone Aye, die eerst een zagerij in Birma had, maar nu hier werkt. In Thailand mag alleen nog hout van plantages gekapt worden, maar vanuit Birma, Laos en Cambodja is er nog veel aanvoer. Champaca heeft zo'n 15 soorten op voorraad, veel teak, maca (afzelia uit azie), doussie (afzelia uit afrika), wenge, padoek een ook wat hij noemde Laotian walnut. Daarvan kreeg ik een stuk mee, zie de laatste foto's. Het is een stuk harder en wat donkerder dan het amerikaanse noten wat ik meegenomen heb uit Nederland.
Deze houthandelaar exporteert ook, ook veel kant en klaar vloerenhout. Ze hebben machines staan om te herzagen en 4 en 6 voudige schaafmachines. Ze halen het hout niet meer in 1 keer door de machine, maar in 2 of 3 keer, en tussen de bewerkingen door blijven ze selecteren om het hout zo vlak mogelijk en met de meest foutloze kant naar boven af te leveren. Ik zat wat in tijdnood, dus maar een paar foto's en geen prijzen. Die komen nog. Als er interesse is voor b.v. teakvloeren (dit is het echte teak, niet te vergelijken met het teak van de koloniale meubels in Nederland) dan kunnen we wel een klein containertje verschepen :lol: .
Het stuk "noten" gaf ik snel een paar halen met de schaaf met verschrikkelijk uitscheuren als gevolg :oops: :oops: . De houten hnt gordon (60 graden snijhoek) deed het wel goed, maar het kwaad was alweer geschied, er zit voor de kleur 1 laagje osmo op.
website: http://www.champaca.com

jaap







Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jaap, wederom mooie vondsten in je nieuwe woonplaats. Dat "noten"hout is erg bijzonder. Leuk is dat om met nieuwe onbekende houtsoorten te kunnen werken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is vast geen FSC plankje :lol:

Teak uit de oerwouden is wel heel mooi, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het Birmeese bewind daar erg verantwoordelijk mee omspringt.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Veel teak komt tegenwoordig van plantages. Een boom teak zou na 30 à 40 jaar kaprijp zijn.
Alleen maakte ze in het begin de fout om die plantages netjes te houden zodat de bomen alle kans kregen om te groeien. Dit gaf blijkbaar de meest grillige vormen aan de stam waardoor er weinig bruikbaar hout inzat. Nadien lieten ze de plantages helemaal verwilderen wat terug mooie ronde stammen opleverde. Een verhaaltje dat ik gehoord heb van een prof in de xylotheek van Tervuren. ;)

Het notenhout trekt een een beetje op embuia. Heeft het een scherpe geur als je het bewerkt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.