Rollende Stenen Wandpaneel

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Rick,

Nog een laatste vermoeden van wat de afwijking kan veroorzaken:

http://woodgears.ca/saw_arbor/index.html

Oftewel: speling/onnauwkeurigheid van de as en fixatieringen (weet de officiële term hiervoor niet). In bovenstaand artikel laat Matthias Wandel zien hoe je daar iets aan kan doen.

Wellicht kan je met je digitale apparaatje eens kijken of de hoek varieert als je het zaagblad ronddraait!

Is dit aparaat trouwens ook in Nederlandse winkels te verkrijgen? Of kan het alleen in het buitenland bij webshops besteld worden?

@lex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Alex, bedankt voor deze tip. Zal ik straks eens na gaan meten!! Gisteren was ik bij een bevriende timmerman die een blik wierp op dit probleem en zei gelijk dat dit met een zaag erg lastig zou zijn. De ruiten zou je strakker kunnen krijgen op een vandiktebank.

Het probleem met zagen is dat je nooit een gelijke druk kan uitoefenen op de relatief dunne plankjes. De plank hoeft maar 1 mm omhoog te komen en je zit al met een afwijking.
Nu heb ik geen vandiktebank maar ik kan wel meer aandacht besteden aan het zagen en misschien zelfs wel een soort van featherboard maken die de plank op de plek "drukt"

Iemand suggestie's hoe dit aan te pakken?

Alex, de hoekmeter is zeker in Nederland te bestellen. Ik zal eens zoeken straks.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook zo'n Wixey hoekmeter gekocht toen die bij Woodcraft in de aanbieding waren. Ik heb ze nog niet "echt" gebruikt maar ik heb de tafel van de tafelboormachine er haaks mee gesteld t.o.v. de kolom. Je kan er absolute en relatieve hoeken mee meten. Alleen moet je even opletten als je meer dan 180 graden draait, dan springt de display naar -180 graden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.