Rollende Stenen Wandpaneel

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jaja, twee dagen tijd en energie gehad om wat anders uit te proberen. Op een andere site zag ik een Tumbling Blocks Cuttingboard. Dit leek me wel leuk om zelf eens te proberen.


Men start met een aantal planken van dezelfde dikte en verschillende kleuren. Hier is het steenbeuk,kers en walnoot.


Men zet de zaag op 60 graden, Nog bedankt hiervoor



Hier duw je de plankjes door en je eindigt dan met :



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dan neem je een heleboel elastieken en je klemt hiervoor drie verschillende houtsoorten aan elkaar.



Hier ging het bij mij mis, toch niet strak genoeg gezaagd.


Eerst maar een bakkie thee om eens goed na te denken wat de volgende keer anders moet.



Hier zaag ik alles op de dikte die ik graag wil hebben. Ik heb gekozen voor 3 verschillende dikte's



Zo zag het eruit voor het lijmen. Nu is alles verlijmd en ligt het te drogen. Helaas last van kleine kieren. De volgende keer iets meer aandacht bij het zagen. Er zaten een paar planken tussen die toch niet helemaal recht waren. Erg dom om dit niet te controleren maar daar leer ik weer van.

Maandag ga ik alles even schuren.

Attached files
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
hoi,

ziet er erg leuk uit, ik vind die gezichtsbedrog figuren altijd fascinerend om naar te kijken.
Waar heb je die mooie gradenmeter vandaan? en hoe werkt zoiets?

gr
sjeep
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap werk !
hehe dat is dus wat ik bedoelde dat ik nog eens wou maken ,
hetzelfde principe als je andere paneel maar dan kubus vormen.
dit geeft echt wel een goed 3D effect.
welke van de 2 panelen was het moeilijkste te maken ?
dat is wel een handig metertje dat je daar hebt voor de graden van je zaagblad te regelen ,
waar kan ik dat kopen ? :p lijkt me ook handig om de geleider van de vlakschaafmachine te stellen .

groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@sjeep/ruben : dat mooie gradenmetertje heb ik van dit mooie forum. Als je bij google Wixey intypt dan vindt je wel eaa. Het werkt echt hardstikke goed en zeer nauwkeurig, nu mijn eigen kwaliteiten nog wat aanscherpen :D

De rollende stenen is duidelijk een stuk moeilijker. Eigenlijk valt het bijna wel mee, het is gewoon een kwestie van strak zagen en zeer secuur werken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat metertje komt bij Axminster vandaan.

Wederom een knap stukje werk Rick.
Enne, het hoeft als het hobby is niet allemaal in 1 dag he, je hebt de tijd om nauwkeurig te gan/blijven werken ;)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Met betekking tot de kieren heb ik wellicht een hele domme vraag: heb je voor je je blad instelde je tafel perfect horizontaal afgesteld? Want met een meetsysteem dat de hoek meet tussen aardoppervlak//zaag in plaats van de hoek tussen tafeloppervlak//zaag heb je geen hard cijfer over die laatste als de tafel niet horizontaal afgesteld is.

Maar ik neem aan dat je dat wel gecheckt hebt.

@lex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Alex. Goed punt, ik heb eerst de digitale meter zich laten ijken op 0 graden recht op de tafel en toen de 60 graden gemeten aan het zaagblad.
 

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
Rick, zou je de 6 hoekjes die de grootste spleten veroorzaken niet aan de buitenkant van het paneel kunnen zetten?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat zou een goede optie kunnen zijn. Deze week wil ik het gewoon opnieuw proberen zonder de "schoonheids foutjes". Dit paneel wordt ergens deze week opgehaald door een liefhebber van escher-achtige werkstukken. Da's weer een kleine bijdrage voor het goede doel. :D
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Rick,

Ik ben blij te zien dat de digitale meter goed gebruikt wordt.
(komt trouwens ergens uit Hong Kong)
Bij dit soort dingen is nauwkeurigheid van groot belang.
Elke fout die je maakt kom je dubbel tegen.
Al doende leer je waar je dingen kan verbeteren :roll: .
Wederom een leuk project.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik had ook al niet het idee dat het aan het gebruik van de meter zou liggen. Misschien de degelijkheid van je insert rond de zaag? Als die ook maar iets meegeeft zou je dat kunnen terugvinden in een afwijking van je snede.

@lex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Alex : Wederom een goede optie. Daar zou ik ook eens naar kijken

Bij het zagen van de "ruiten"kwam ik de eerste onnauwkeurigheid tegen.
Dit foutje telt bij de volgende stap dubbel
Bij het zagen van de uiteindelijke blokken heb ik niet nauwkeurig genoeg opgeschoond
(stel dat er ergens nog een dotje lijm zat, dit drukt de hele lat een stukje omhoog en dan heb je alweer een onnauwkeurigheid)


Ik vind het werkelijk enorm fijn dat jullie allemaal met me meedenken over het probleem.Dat is het fijne van dit forum!! Alle verdere optie zijn welkom
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een gezaagd oppervlak in massief hout is per defenitie altijd een ruw oppervlak. Mij lijkt het beter om de latten eerst recht te zagen en te schaven en er dan de schuine kanten aan te schaven of frezen. Aangezien het over een hele hoop latten gaat is het al de moeite om er een mal voor te maken waarbij je de latten in de mal door een vandiktebank voert. Een andere optie is een gradenfrees op de freesmachine. Maak voor zo'n kleine houtsectie wel een blok waar je juist de grootte van je lat uitfreest. Die blok (hij moet wel groot genoeg zijn) zet je voor de frees en klem je vast met twee spanschroeven. Nu kan je je hout doorvoeren door de opening in het blok, je werkstuk zit volledig aangedrukt tegen de frees en je kan nergens je handen tussen steken. Aangezien je je werkstuk aan twee kanten moet frezen moet je voor de tweede bewerking een andere blok maken ofwel je eerste aanpassen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goed toch doorgezet met het "mislukte"rollende stenen project.



Deel 2 is in de maak en is een stuk passender!!!!

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is niet heel slecht geworden toch?

Doet me denken aan het oude Blokker inpak-papier. Doet me weer verlangen na de sinterklaasavonden van vroeger....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.