eindelijk

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
het duurde even maar eindelijk is mijn ronde pot af, ben even ziek geweest, en heb moeite met de deksel gehad. wilde de deksel in eerste instantie met de bolling meedraaien en dus een bolle deksel hebben, maar had hout te weinig. de deksel heb ik in 4 keer gedraaid. 1e keer; de stukken hout aan elkaar geplakt, vastgezet en gaan draaien, sprong er een stuk van af. 2e x; omgedraaid weer draaien, toen werd het een punt met bolletje, bolletje viel eraf, 3e x; nieuwe bol gedraaid met stukje om in de bovenkant van de deksel te zetten, .....weer eraf. 4e x; stuk hout er weer opgelijmd, daar een soort bolletje van gedraaid en .... eindelijk is ie af.

maar ik ben nog niet tevreden met de vorm deksel en de aansluiting van de deksel, dus waarschijnlijk komt er een andere deksel op. ik vind het nu net een uienpot. (hoeft niet verkeerd te zijn, maar voor mijn gevoel klopt deze pot niet.)
....maar ik had jullie een foto beloofd, dus bij deze. ;)

trouwens, tips voor vorm deksel altijd welkom.;)

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Mootje, de pot op zichzelf ziet er goed uit, voor wat het deksel betreft ga ik met je mee, je kunt inderdaad maar beter een nieuw deksel maken die beter aansluit bij de vorm van de pot.
Had voor een paar weken terug het zelfde met mijn glue-up pot met deksel, heb er toen ook een nieuw deksel voor gemaakt, aangezien ik daar ook niet al te gelukkig mee was, en het bestaande deksel ook niet meer aan kon passen, had daarzelf een fout mee gemaakt door verkeerd te lijmen, waardoor ik het deksel niet de gewenste vorm meer kon geven
Je zou de knop ook een betere vorm kunnen geven, door met een detail gouge (detail guts) te werken, als je die tenminste hebt.
Misschien ten overvloede, maar kijk maar eens naar dit videotje van John Lucas, die op dit videotje een demonstratie geeft in het gebruik van zo'n detail gouge, lfZsH-Xprtg[/MEDIA]]

Met een nieuw deksel zal het geheel er super uitzien, hoop hem snel weer te zien.
Groetjes Ad, en veel succes.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
@ houthasses; ik heb gewoon verschillende beuken houtstukken gebruikt, aan elkaar geplakt en gedraaid ...deze afgewerkt met bijenwas, eigenlijk niets byzonders, maar wel een leuk effect.

@ ad, filmpje gezien, ja het was mijn bedoeling ook om een rond knopje erop te zetten, maar na twee keer eraf 'gedraaid' te hebben, heb ik het bij dit dekselknopje ook geprobeerd, maar had helaas niet genoeg hout, anders werd het wel een heel klein knopje. ;)
helaas heb ik niet zo'n detail guts, wel een smalle rechte en daar mee lukt het aardig. ik heb zelf geen spullen , maak gebruik van gereedshap en ruimte van iemand anders. toch wil ik na een tijdje eigen gereedschap aanschaffen, ben nu nog in de oefen periode en kijkend wat ik mis e.d.
dus ja, net als jij, een nieuwe deksel creëren en een nieuwe pot voor de deksel...
heb geduld. eerst weer plakken. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.