Fotoserie 2 schalen uit een Kersenvergroeiing

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ben aan de slag gegaan met een interessant stuk hout en post daar weer even een 'work-in-progress' serie van (nog niet af dus). Wees gewaarschuwd, foto overdaad.. :?

Dit keer een Kersenvergroeiing/burl ter grootte van een basketbal. Die kreeg ik van Burijn in ruil voor een stuk birdseye Plataan. De vergroeiing was groot genoeg voor 2 schalen. 1 hele diepe schaal kon ook wel, maar vond ik toch wat verspilling van materiaal. De 1e schaal is bijna af, en de 2e moet nog een frees en schuurbeurt krijgen. Er zit wel wat tijd tussen het freeswerk en het schuren. Het hout was kleddernat dus ik heb de grove schalen eerst 3 week laten drogen in een papier zak.

Ik ben verbaasd hoe verschillend vergroeiingen zijn. Bepalen waar het mooiste hout zit is een leerproces merk ik. Het is dus niet zo dat elke cm2 vol met kruisdraad of slapende knoppen zit. Elke vergroeiing is weer anders, en soms kom ik nog voor verrassingen te staan. Zo is de kern van de vergroeiing vrij gewoontjes, en word het pas interessant twee centimeter onder schors (maar op andere plekken weer niet.....) Ik zie pas wat het is als ik de olie erop gooi.





Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wouter

Ik snap het niet zo goed :?: Op de eerste foto ligt een soort bal die zaag je in tweeën en het lijkt alsof er in één helft nu ineens scheuren zijn ontstaan. Misschien een beetje dom maar mij ontgaat het in het geheel. Het ziet er natuurlijk wel heel erg mooi uit, zoals al jouw werk, maar snappen doe ik het niet.

Hartelijke groet Hugo
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Mooi werk Wouter!
Mocht ik weer eens wat tegenkomen dan hoor je zeker van me.
groet,

Burijn
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi werk Wouter.
Bij het houtdraaien worden deze onregelmatige vormen wel eens in een houten bakje gelegd met een stuk plastic rond de onderzijdevan de burl ter bescherming. Vervolgens wordt de burl gefixeerd met pur rondom, zodat alleen de te bewerken bovenzijde boven de pur uitsteekt. Daarna wordt een lang latje over de randen (die niet geraakt worden bij de bewerking) gelegd en vastgezet op de randen van het kistje waar het geheel in ligt. Na behandeling maak je de latjes los van het bakje en pak je de burl schoon uit het plastic.
Zo kun je stabiel werken in jouw geval of dit soort vormen inspannen op de draaibank in mijn geval. Vooral bij grotere brokken bevordert dit de veiligheid en het effectief werken.
Ik hoop dat ik dit duidelijk heb beschreven............... :?: :?: :idea: :idea: Misschien heb je er iets aan.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
@ Armadaman: Die bal is de vergroeiing. De verwarring ontstaat misschien omdat in foto drie één helft van de bal op de kop ligt, maar dat is dus het onderste gedeelte van de vergroeiing.
Het onderste gedeelte is de helft waar ik nu mee bezig ben, de andere helft zit nog in een papieren zak en daar heb ik nog niks aan gedaan. Ik hoop dat het daarmee duidelijker wordt.

@ Surfie: Ja, de scheuren kwamen erin na het drogen van de grof gefreesde vorm. Niet erg, die verwerk ik in de schaal.

@ Jan Pranger: Voor grote vormen is zoiets handig, ik ga daar nog wat op bedenken. Bij voorkeur iets herbruikbaars! Ik zit te denken aan een soort >< vorm (in 3D) en daarin een zandzak..
Maar ik ging de bal toch in 2 stukken zagen dus kon ik toe met een plastic zak gevuld met droog zand, en daar een jutezak omheen. Zo kan ik kleinere objecten redelijk stabiel neerzetten.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
1e schaal is klaar.
Deze in de vorm van een oester, met een laagje schors ter contrast. Heel tevreden over de vorm, die ga ik vaker gebruiken.

Afgewerkt met de laag op laag methode. Dus 7 keer achter elkaar met tussenpozen van >1 uur een dunne laag PU-lak met lemon oil opbrengen, en daarna afboenen. Al zoek ik nog naar manieren om de duurzaamheid te verhogen is dit toch de mooiste afwerking tot nu toe. Een subtiele foutloze glazuurglans (want schuren hoeft niet), en niet een rare plastic-look. Ik maak het mezelf trouwens wel moeilijk zo want elk krasje zie je met hoogglans, dat koste me nog eens een uur extra schuren..

Interessant altijd hoe vergroeiingen uitpakken, elke is weer anders. Deze heeft bijvoorbeeld weinig kruisdraad of chaotische nerf, maar wel marmerachtige bruine strepen in het hout. En het hout zelf is een heel fraai citroengeel, niet wat ik nou associeer met Kersen. Ik ben benieuwd in hoeverre de kleur nog zal veranderen naar meer roodachtige tinten.

221909_1516649455468_1811444287_891942_2069232_n.jpg
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap gemaakt .
hier was ik wel benieuwd naar , maar persoonlijk vindt ik de berken vergroeiing wel mooier kwa kleuren .
heb je misschien een fotootje van bovenaf ?
nu nog een klein pareltje maken uit hout om er in te leggen he ? :D

groetjes
ruben
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Drommels, wat mooi! Dit is precies waar ik van hou, prachtig gedaan!

Ik heb een paar keer met zo'n frees voor in de haakse slijper in mijn handen gestaan maar gezien de toch wel forse prijs nooit aangeschaft. Begin nu toch te overwegen er eentje aan te schaffen. Tips voor merk/uitvoering etc?

Mooi man, ben benieuwd naar de tweede schaal!
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
@ Monkeyfreek: Dank! En hier is nog een foto van bovenaf.

@ Heckemann: Bedankt man. :) Die freesschijven zijn inderdaad nogal aan de prijs. Mijne waren 60,- en lager kan je deze ook niet krijgen geloof ik. De schijven die ik gebruik zijn van Saburr-tooth, Jeroen Compagne van de Carvingtoolshop verkoopt die. Ze zijn duur, maar ze gaan heel lang mee door de carbide tanden. Zolang je geen metaal raakt gaan ze jaren mee. De mijne heb ik nu al 3 jaar en gebruik ze veelvuldig, nu pas merk ik dat ze ietsjes stomper worden. Desondanks, halve centimeters hout per seconde.

Je hebt ook nog een soort schijf die nog sneller hout afneemt, dat zijn schijven met kettingzaag vertanding erop. Die zou ik uit de weg gaan omdat ze enorm gevaarlijk kunnen zijn. Stel je een kettingzaag voor zonder kettingrem, de schade is niet te overzien als het misgaat...

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
De 2e schaal is ook klaar, hier de pics:

Ik wou kijken of Danish oil ipv BLO nog verschil maakt, maar dat is niet echt zo. Bij lichtere houtsoorten maakt het qua kleur niet zo veel uit welke olie je gebruikt is mijn ervaring.

Wederom geschuurd tot korrel 1000, een laag Verdunde Danish oil, en daarna 7 lagen Lemon oil+PU lak nat-in-nat.
Terugkijkend een heel leuk project. Ik ben blij dat ik niet voor één grote schaal ben gegaan, dat zou verspilling zijn geweest. Ik kon mooi experimenteren met verschillende randen, kijken wat het beste past bij de vorm. De schaal met de schuine rand is wat strakker dan de schaal met de natuurlijke rand, maar toch vind ik die heel mooi zo. Het platte oppervlak laat de chaotische nerf mooier uitkomen dan de schaal met de natuurlijke rand, al vind ik daarvan de vorm wel weer mooier. Wat me opviel in het hout is dat het weliswaar een knoeperd van een vergroeiing was, maar dat de hoeveelheid warrige nerf minder was dan het formaat deed vermoeden. Wat daar de reden van is weet ik niet, elke vergroeiing is weer anders en dat is een leerproces (met verrassingen).

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.