Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Bovenfrees

Bovenfrees

Als voorbereiding op mijn pensioen (ik wordt er 61), wil ik me verdiepen in de houtbewerking (in de brede betekenis van het woord). Eind vorig jaar ben ik dan ook de gelukkige eigenaar geworden van een C3-31 Hammer combinatiemachine. Als trouwe lezer van dit forum heb ik al veel informatie vergaard en kennis opgedaan waarvoor dank aan de organisatoren en de leden.
    Met het risico een domme vraag te stellen, zou ik volgende willen willen vragen:
    bestaat de mogelijkheid om door middel van een hulpstuk bovenfresen (diam 8) te gebruiken op de freestafel van mijn C3-31 (diam 30). Indien deze mogelijkheid zou bestaan kan ik het bouwen van een tafel voor mijn bovenfrees vermijden.
    Bert

Re: Bovenfrees

Waarom zou je dat willen doen?

Hallo Bernard,

Volgens mij had je dit vanaf fabriek moeten laten veranderen. Het is één van de opties die hammer aanbied. Denk niet dat dit achteraf nog te realiseren is.

Groet Jos.

Hallo,

Ik weet dat Robland een inzetstuk voor de bovenfreesjes heeft en deze heeft ook een 30mm freesas.
    Weet niet of dat gaat passen maar misschien heb je er wat aan.
    Hier een linkje.

http://link.marktplaats.nl/425982151

Groeten,

Smallie

Athanor
    Guest

Als alternatief voor jouw vraag heeft forumlid Houtbewerker een freestafel op de Hammer ingebouwd. Zie daarvoor het volgende topic:
    http://woodworking.nl/viewtopic.php?...6&p=6056#p6056

Fons

Vooreerst: dank voor jullie reacties

Chris,
    De bedoeling is de bovenfresen te gebruiken op de freestafel van de C3/31. Daarvoor dient wel een tussenstuk gevonden te worden die de as van 30 mm transformeert naar de gebruikelijke as van de bovenfrees. Wat het toerental betreft moet ik nog nagaan of de hammer compatiebel is op dit gebied.

Smallie,
    Ik zal trachten te weten te komen of de 'draad' van de bout overeenkomt.

Fons,
    Het idee van de verlengtafel met recuperatie van het geleidingssysteem van de hammer lijkt mij heel interessant. Bovendien is met je voorstel het probleem van de hoogte instelling van bovenfrees meteen opgelost.

Bert

moet voor het inzetstuk dat smallie voorstelt je freesas dan niet onder het tafeloppervlak kunnen verzinken ?
    als ik mijn freesas volledig naar beneden draai komt deze 1 à 2 mm onder de tafel.
    dan zou met dit stukje erop de frees toch nog veel te veel boven de tafel uitsteken ? of vergis ik mij nu zo ?

groetjes
    ruben

tendo tools heeft meerdere maten hiervoor. Alleen is van belang de maat schroefdraad en kan de spindel diep genoeg onder het blad. http://www.tendotools.com/documents/pdfs/boek63-97.pdf
    pagina 69 Hoe de kwaliteit van deze houders is weet ik niet maar de prijs is aangenaam.

Athanor
    Guest

Probleem met een dergelijke oplossing is de draaisnelheid. Voor kleine frezen zul je toch snel naar de 20.000 toeren per minuut willen gaan. Op mijn Robland is de hoogste snelheid volgens mij 6 of 8 duizend toeren. Onvoldoende voor die kleine freesjes dus......

Fons

Na beraad en rekening houdend met het probleem van de rotatiesnelheid zal ik me laten inspireren door de oplossing van Fons. Deze heeft als voordeel dat ik de bovenbouw van de frees van de C3.31 kan recupereren, dat de schuiftafel kan gebruikt worden en dat de rotatiesnelheid de correcte is. In elk geval dank voor de reacties.
    Bert

Forum Rechten