Nooitgedagt schaafje opgeknapt

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op het ogenblik ben ik helemaal in de ban van houten schaven. Ze zijn lekker licht, liggen lekker in de hand, glijden heerlijk over het hout en hebben gewoon een hele sterke vintage feeling. Ik had al een tijd een paar oude gammele nooitgedagt schaafjes op de plank liggen. Je kent ze wel die dingen die op elke rommelmarkt liggen, meestal er niet uit zien en een schaafmond hebben waar je doorheen kunt fietsen. De oudere hebben nog mooie dikke gelamineerde ijzers. De nieuwere hebben een soort Stanley ijzer van inferieure kwaliteit. Ten minste die van mij, want die heb ik in een Record #5 een tijdje getest en de snede vouwt gewoon om als je een paar halen over het hout haalt.

Anyway, de oudste heb ik geprobeerd van een nieuwe zool te voorzien. Een plankje er onder gelijmd en dan het gat uitboren en hakken. Laten we zeggen, ik heb er veel van geleerd.... Aan het eind was de mond weer net zo groot als in het begin. Tijd om wat nieuws te bedenken. Die schaaf waar ik het ijzer uit geleend had voor de Record schaaf is net zo breed als die oude Nooitgedagt. Dus heb ik dat dikke ijzer in die nieuwere body gezet en wonder boven wonder dat paste perfect en leverde een behoorlijk nauwe schaafmond op. Vervolgens de wig aangepast, de achterkant vond ik veel te hoekig en die heb ik meer spits geraspt en mooi afgerond en vervolgens alles geschuurd en opnieuw in de olie gezet. Bij het testen bleken er telkens krullen in de hoeken vast te blijven haken en op te vouwen. Ik heb de hoeken waar alle lijnen bij elkaar komen heel zorgvuldig moeten gladmaken want het was crimineel slordig afgewerkt.
Dit is het geworden.

DSC01480.jpg


DSC01483.jpg


Op deze foto kun je zien dat ze de draadrichting van het hout verkeerd hebben gedaan. Het blokje had een kwart slag naar rechts gedraaid moeten worden.

DSC01481.jpg


En ten slotte een stapeltje testkrullen. Ik ben heel tevreden over de prestaties en het ijzer is van een goede kwaliteit met een lange standtijd.

DSC01484.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.