UPDATE: Noten Kistje

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Op stage was ik bezig met het oefenen van een paar hout verbindingen. Steeds een stapje moeilijker, tot ik besloot een klein kistje te maken als oefening. In eerste instantie was de bedoeling om een simpel kistje met zwaluwstaarten te maken, maar al snel kwam het idee om naast de zwaluwstaarten, de deksel op een uitdagende manier te fineren.

Uiteindelijk heb ik pallisander, wenge en esdoorn fineer gebruikt om de deksel te fineren. Verder bestaat het kistje uit massief noten en esdoorn.
Om het noten iets meer te laten passen bij het pallisander, heb ik het noten met een kleurlak gespoten om iets deze iets donkerder te maken. Verder heb ik het kistje meerdere malen gespoten en geschuurd.

De binnenkant heeft nog de aandacht nodig. Deze wil ik door mijn oma laten bekleden met een mooi stofje o.i.d.

Hieronder een paar foto's van hoe hij nu is:

img17651.jpg

img17721.jpg

img17711.jpg

img17661.jpg

img17681.jpg


Ik hoor graag op of aanmerkingen :D

Groetjes,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Re: Noten Kistje

Lennaert,

Erg indrukwekkend!! Strakke zwaluwstaarten, fineer zit er goed op. Persoonlijk ben ik nog geen groot fan van fineer maar dat gaat nu zeker veranderen.

Waar heb je het fineer op geplakt? Ik zie een lichtere kleur onder het fineer vandaan komen.
Krijgt het kistje ook een slot?

Ik ben zeer benieuwd naar de verdere ontwikkeling, enorm bedankt voor het posten. Dit geeft weer een boel inspiratie!!
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Noten Kistje

Rick, bedankt voor je enthousiaste reactie! :D

Het fineer zit op een stuk massief esdoorn geplakt, waar een sponning uit gefreesd is. Op deze manier is hij dus verzonken.

Over een slotje durf ik nog niks te zeggen, maar eventuele aanpassingen zal ik uiteraard nog mededelen.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Re: Noten Kistje

Mooi werk man. Ooit aan gedacjt om een mooie lederen binnenaknt erin te maken? Ik zou zelf graag nog eens goed met leer willen leren werken. Mooi stiksel langs de randen maken en als voerig voor kistjes gebruiken. Of ruimpjes voor de sluiting. Heb onlangs via amazon een oud instructieboekje gekocht over lederbewerking. Dick in duistland verkoopt de tools. Nou goed, anyway, ziet er goed uit Lennaert.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Noten Kistje

Hm, ja leer zou eventueel ook kunnen. Echter heeft mijn oma de middelen niet meer om het leer te bewerken. Ik denk dat ik ga voor een mooi stofje dat qua kleur overeen komt met het esdoorn. Ik houd jullie op de hoogte ;)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: Noten Kistje

Mooie combi met het lichte (berken vergroeiing??) fineer en het noten.
Ziet er ook erg netjes uit, geen kieren en dergelijke.

Als een afwerkingsfreak nog even iets mag aanmerken.. De laklaag lijkt wat korrelig met de flits erop. Heb je tussen de lagen geschuurd of een sanding sealer gebruikt? De boel spiegelglad krijgen is iets wat de waarde een heel stuk omhoog schopt. De diepte van het fineer komt dan ook beter uit.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Noten Kistje

Tussen de lagen is inderdaad geschuurd, tot korrel 400. Ik heb gespoten met een spuitbus, waardoor er dus inderdaad een korrelig effect ontstaat bij reflectie van licht. Is daar nog wat aan te doen dan?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: Noten Kistje

Wat je dan eigenlijk moet hebben is een afwerking die 'vloeit' en zichzelf uitvlakt. Probeer eens te experimenteren met lak opsmeren ipv spuiten op een test plankje. Bv eerst een sanding sealer om alle poriën dicht te krijgen, daarna 1 verdunde laklaag, schuren, daarna 1 iets minder verdunde laklaag, schuren, en als laatste een onverdunde laag. Als je oppast met vliegjes en stof zou je nu een spiegelvlak oppervlak moeten krijgen. Het opsmeren met een goede kwast of schuimkwast en langzaam smeren (potje ook niet schudden) helpt tegen bubbels.

Als je echt los wil gaan kan je laklaag daarna nog polijsten, dan kan je jezelf erin zien.. :shock:

Echt superstrak afwerken is een kunst hoor, ik ben daar ook nog druk lerende in.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Noten Kistje

UPDATE!

Ik ben vandaag met oma en nichtje naar de stofjes winkel geweest. Ik had zelf niet verwacht dat dat nog een hele klus zou worden om een geschikt stukje stof uit te kiezen. We hebben met onwijs veel dingen in ons handen gestaan, maar er was continue wel iets wat niet mooi was. Uiteindelijk wilde ik voor rood gaan, maar kwam toen een ander mooi stofje tegen, die het uiteindelijk geworden is. Inmiddels was het een aantal uur verder en moest ik de boel nog in elkaar plakken. Ik heb stukje karton beplakt met een soort foam. Vervolgens heb ik de stof daarom heen gespannen en gelijmd. Nu is hij eindelijk af en kan hij dienen als pronkstuk :lol:

img17851.jpg

img17861.jpg


Groeten,

Lennaert
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Doosje is erg mooi geworden! Staarten en inlegwerk zien er superstrak uit en ook de bekleding is zeer geslaagd!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel fraai kistje. Met zorg gemaakt, dat straalt er vanaf. Ik zou geen lak meer spuiten, maar gewoon met de kwast opbrengen, eerste 2 lagen lichtjes opschuren en de laatste laag van de 4 of 5 goed laten harden en dan polijsten. Festool heeft wel kant en klare setjes, maar met wet&dry schuurpapier gaat het ook prima. Stapsgewijs schuren naar b.v. korrel 1000. Goed kijken of de schuurkrassen in het begin goed weggeschuurd worden. En dan oppoetsen met een poetsmiddel voor verweerde lak (autoshop), of brasso of een ander poetsmiddel. Even experimenteren wel middel op welke lak het beste resultaat geeft. Zorg voor voldoende laagdikte van de lak en je krijgt een superstrak (als je goed schuurt, niet een te klein schuurblokje zodat je de hoeken afrondt!) hoogglans resultaat, zonder stofinsluiting etc.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.