Wandpaneel 3d

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo mede houtliefhebbers

Hier alvast een foto van het begin van mijn nieuwe project. Ik had eens een houten wandpaneel gezien wat een soort van 3D effect had. Dit ga ik eens proberen te maken.

Gebruikte houtsoorten : walnoot,essen en kers ( haha dit heb ik genoeg liggen voor een kleine 500 van deze wandpanelen) :D

Rest volgt zsm

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Wat een werkje gaat dat worden zie ik. :shock:
Wel handig, als je ruzie met de vrouw hebt kun je je boven prima vermaken. :mrgreen:

Zoiets als dit?
geweven-houten-muur-thumb15324858.jpg


Post zeker pics van het verdere proces!
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Hoe heb je al die blokjes gezaagd?
Heb je daar een mal voor gebruikt?
Waarom zijn ze onder een hoek afgezaagd?
Foto's van het verdere proces zullen we zeker in de gaten houden.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ow wauw, dat ziet er straks uit rick! ;) Heel mooi geworden.

Lijkt me ook wel leuk om eens te proberen, misschien voor een tafelblad ofzo. :lol:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rick, dat 3D wandpaneel ziet er super uit, heb even op je blog gekeken.
Trouwens je dochtertje vond dat ook wel erg leuk om met al die blokjes te spelen.
Groetjes, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Men neme een fijne festool zaagtafel en zaagt daarmee segmenten op 30 graden met een lengte van 44mm. Je zaagt er eerst 3 , deze pas je tot een driehoek. Nu moet je waarschijnlijk even wat bijstellen als het geen perfecte driehoek hebt. (heb ik niet nauwkeurig genoeg gedaan, grrrrr :twisted: )

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nu neme men een schuurpapiertje op de stukjes allemaal even te schuren. Pffff wat een werk, ruim 300 blokjes

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Alle gelijmde driehoeken even schuren met de schijfschuurmachine



Daarna alle driehoekjes volgens het ontwerp verlijmen tot stroken, deze stroken verlijm je onderling weer tot een paneel. Dit is lastig werken. De volgende keer neem ik de tijd om een lijm-jig te maken



Grrrrr, te grote lijmnaden. Wat te doen? Opnieuw beginnen of dichtsmeren? Normaal zou ik opnieuw beginnen met dit keer maar eens dichtgesmeerd met een goedje wat ik bij Baptist kocht. Beetje schuurstof erbij....

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik had wat driehoekjes over en besloot een extra paneeltje te maken.
Alles geschuurd tot korrel 240 met de rotex en daarna met de hand nog een keer met korrel 320. 2 laagjes DanishOil erover en klaar is Rick



Het kleine paneel is ongeveer 20x20 cm



Het grote paneel is ongeveer 30x40 cm

Ik heb bewust voor een aparte vorm gekozen aangezien ik al een paar "normale"wandpanelen in huis heb hangen.

Vragen/opmerkingen? Ik hoor het graag

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik stuur je het met veel plezier toe!! Mocht iemand anders het kleine paneeltje willen hebben per post stuur dan maar een berichtje of wil je deze als onderzetter Rene?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ik vindt 'm mooi maar voordat je iets wegstuurt eerst effe toestemming vragen aan de hoogste baas moeder de vrouw !!!!!!
Want je weet jij hebt de broek aan en het laatste woord in huis :

ja , schat zal het doen
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
En dan wil die dit gewoon weggeven! :p

Leuk man. Je kan hier inderdaad allerlei Escher achtige dingen maken. Je kan zelfs nog in 3D werken, dus met reliëf voor een extra toevoeging.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Mooi werk Rick ! Ik dacht ook direct aan Escher, maar in hout is zo'n figuur nog veel mooier dan op papier. Heb je dit eerst uitgetekend om de kleurschakeringen juist te krijgen?
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.