JET

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
Hallo allemaal.

Een eenvoudig vraagje:
Heeft er iemand ervaring met of een mening over de JET 250CS cirkelzaagmachine.

Momenteel maak ik nog gebruik van een DeWalt DW711 tafel/afkortzaag en deze voldoet prima voor eenvoudige werkzaamheden in huis. Straks wil ik echter beginnen met meubelmaken en dan zoek ik toch wat meer precisie en gemak. De Hammer B3 winner is een goed alternatief, maar minimaal 2x duurder......

Pjotr
 
A

Athanor

Guest
Hallo Pjotr,

Inderdaad is de vraag eenvoudig.... en voor een Jet gebruiker is er misschien iets over te zeggen. Maar kun je iets vertellen over je bedoeling met de zaagmachine? Wat voor soort werk maak je? Wat denk je in de toekomst te gaan maken? Welke ervaringen heb je met andere zaagmachines en welke voor- en nadelen ervaar je daarbij?

Dan is er voor ons misschien op basis van eigen ervaringen iets over te zeggen. Er is al een duidelijk verschil met de Hammer m.b.t. de roltafel die deze heeft.

Fons
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
@Fons

Bedankt voor je reactie. Zoals ik al schreef heb ik ervaring met de DeWalt 711. Deze heeft een klein tafeltje voor langszagen en opengeklapt kan ik er mee afkorten. Tekortkomingen van deze machine zijn dus om te beginnen al de nauwkeurigheid qua instelling en de beperking qua grootte en breedte van het te zagen hout. De diepte van het zaagblad stel je in door de tafel omhoog of omlaag te bewegen ..!
Momenteel gebruik ik deze alleen voor wat eenvoudige klussen in huis en b.v. een simpele kledingkast, buro, keukenkastje, dat soort dingen en alles geschroefd en/of gespijkerd.

In de toekomst wil ik mij meer gaan verdiepen in het maken van tafels, banken, boekenkasten etc. Dan wil ik dus ook o.a. pen/gat en half hout verbindingen gaan maken, flexibeler zijn in het afstellen van de diepte en gradatie van het zaagblad en makkelijker kunnen afkorten en schulpen.

Overigens heeft de Jet 250 ook een (kleine) roltafel en is dus de helft van de prijs van een Hammer B3 of een Scheppach TS 4020. Waarin zit het (grote) verschil en wie heeft er ervaring met een Jet?

Pjotr
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Je moet denk ik voor je zelf vaststellen of je losse machines wilt
of een combinatie machine. Ook nadenken over het soort machine(s)
dat je wilt. Combinatiemachines kunnen vaak ook langgat boren;
ik heb dat nog nooit gebruikt.

Bij grotere machines moet je ook een behoorlijke afzuiging hebben.
Denk verder aan de grootte van het materiaal dat je wilt kunnen
hanteren.

Door de huidige dollarkoers kun je relatief goedkoop boeken kopen
in Amerika. Er zijn er daarbij die speciaal over machines gaan of
over de keuze van machines; toolguide bijv. Ik heb veel van die
boeken en mag er graag in rondneuzen. Je krijgt daardoor veel
ideeën.

Ik heb ooit een robland combinatiemachine gekocht en daar heb ik
wel een beetje spijt van. Slecht af te stellen en eigenlijk net te
groot in mijn werkplaats.

Nog een tip. Grote platen kun je ook wel zagen met een handzaag
en goede linealen, zoals van Festo of van Bosch. Het kleinere werk
doe je dan op de machine.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Nu ik er over nadenk.

Als je er echt veel mee wilt werken is het handiger een om afkortzaag
te hebben én een zaag voor het kleine plaatwerk en schulpen. Je moet
anders voortdurend het zaagblad wisselen. Je kunt wel zaagbladen krij-
gen die beide kunnen, maar je hebt dan toch vaak splinters bij het af-
korten. Dus . . Als bruintje het trekken kan een afkortzaag met een
goed afkortzaagblad en een andere zaag voor de rest.

André
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Pjotr8 zei:
Hallo allemaal.

Een eenvoudig vraagje:
Heeft er iemand ervaring met of een mening over de JET 250CS cirkelzaagmachine.

Momenteel maak ik nog gebruik van een DeWalt DW711 tafel/afkortzaag en deze voldoet prima voor eenvoudige werkzaamheden in huis. Straks wil ik echter beginnen met meubelmaken en dan zoek ik toch wat meer precisie en gemak. De Hammer B3 winner is een goed alternatief, maar minimaal 2x duurder......

Pjotr

en? hoe staat het met de aanschaf van een zaagtafel?
zit zelf ook in dubio over een Jet zaagtafel :?
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
@Hubert

Ben nog niet overgegaan tot de aanschaf van een zaagtafel omdat ik eerst wil verhuizen. Als de ruimte daar voldoende is wordt het beslist een Hammer. De JET heb ik ook bekeken en ziet er absoluut niet slecht uit, zeker als de ruimte (en het budget) beperkter is.

Als je iets hebt gekocht wil je dan je ervaringen hier delen?

Pjotr
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.