Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Wit eiken gesegmenteerde schaal

Het huis van mijn jongste dochter hier in Bergen op Zoom is onlangs te koop gezet, ze woont nu in Est in de Betuwe, en het huis moest helemaal leeg, alwaar ik een aardig tijdje mee bezig ben geweest. Er stonden drie massief houten tafels in, die ik als beloning mocht hebben.
    Een van die tafels was erg licht van kleur en transparant gelakt, was door de laklaag niet zo goed te zien wat voor hout het was, maar de structuur van het hout door de transparante laklaag te zien was erg mooi.
    Mooi om daar maar eens een gesegmenteerde schaal van te maken, en tijdens het draaien ontdekte ik dat het hier ging om wit eikenhout, daar het dezelfde draai eigenschappen had als ander eikenhout waarvan ik ook schalen had gemaakt.
    De schaal die ik hiervan gemaakt heb is 310mm op de top en 100mm hoog.
    Heb hem afgewerkt met blanke transparante decoratieve acryl lak op waterbasis.
    Hier wat fototjes van de schaal.
    Groeten, Ad

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Wit eiken gesegmenteerde schaal

Hallo Ad,

Weer fijn om een gesegmenteerd project van je te zien. Hoe zit de "plug"in de bodem? Heb je de "floating"base methode gebruikt of zit de "plug"er gewoon strak ingelijmd?

Mooi hout trouwens dat witte eiken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Hallo Ad,

Weer fijn om een gesegmenteerd project van je te zien. Hoe zit de "plug"in de bodem? Heb je de "floating"base methode gebruikt of zit de "plug"er gewoon strak ingelijmd?

Mooi hout trouwens dat witte eiken
    Hoi Rick, de plug heeft een ''tight fit'', eventjes goed opletten wat je doet, en vastlijmen die handel.
    Ad

Mooie schaal, maar mij lijkt het eerder rubberwood dan witte eik...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke
    Mooie schaal, maar mij lijkt het eerder rubberwood dan witte eik...
    Jokke, het lijkt er wel op he, zou best mogelijk zijn.
    Er werd mij ook verteld dat het een lichte soort teak zou zijn ???
    Eigenlijk zou dit een goede vraag zijn voor een echte houtexpert, die elke dag te maken heeft met heel veel verschillende houtsoorten, maar dat gaat mij eigenlijk te ver voor een pure hobby draaier als ik.
    Groetjes, Ad

Ben benieuwd hoe dat draait. Moet je nou ook extra oppassen met de beitel, dat er geen stukken uitbreken? Ik stel me vaak voor bij gesegmenteerd draaiwerk dat dat net fragmentatie granaten zijn als ze op volle snelheid in stukken breken (als dat al gebeurd). :lol:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houthasses
    Ben benieuwd hoe dat draait. Moet je nou ook extra oppassen met de beitel, dat er geen stukken uitbreken? Ik stel me vaak voor bij gesegmenteerd draaiwerk dat dat net fragmentatie granaten zijn als ze op volle snelheid in stukken breken (als dat al gebeurd). :lol:
    Hoi Wouter, als je de lijm niet genoeg tijd geeft om zich te zetten, kan wat je schreef wel eens gebeuren. Heb het in mijn ongeduld wel eens meegemaakt dat er een segment losbrak, die langs mijn oren het luchtruim koos. Maar Okay daar leer je van he, sinsdien laat ik het een uurtje of twee drogen, ondanks dat ik speciale houtlijm gebruik die zich in 4 minuten zet. Ga het risico niet meer aan...))
    Groetjes, Ad

dat is leuk geworden, uit een tafel begreep ik. nou dan heb je waarschijnlijk nog hout over om een hele set te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mootje
    dat is leuk geworden, uit een tafel begreep ik. nou dan heb je waarschijnlijk nog hout over om een hele set te maken.
    Nog een compleet tafelblad over, alleen nog het idee krijgen wat ik er mee ga doen...)))
    Groetjes, Ad

Beste, ik vrees toch dat dit rubberwood is ipv wit eiken.

Ikzelf heb hier een reeks rubberwood liggen en ook reeds in gedraaid. Ik vond het zeer plezierin gom in te draaien.

Chris

Forum Rechten