Ook een nieuw lid plus fotootjes

Gippetto

Nieuw lid
21 nov 2008
2
0
Beste houtbewerkers,

Mijn naam is Ruud Hogenberg en naast mijn normale werk binnen een olie-mij. heb ik ook een bedrijfje gestart in het bouwen van harpen, alsmede cncfreeswerk en 3d-scanning.
Aanmelding bij deze website is louter voor prive hoor en niet commercieel bedoelt.

Vorig jaar was ik begonnen om een hobby van vroeger weer eens op te pakken, het idee werd eigenlijk door mijn dochter aangedragen, ze speelt harp.
In al mijn wijsheid heb ik gezegd die maak ik voor je.
Na ongeveer een maand te hebben gestoeid, en dat ging eigenlijk erg goed vond ik, was ik wat overmoedig om een te dikke houten plank op een te kleine cirkelzaag door te zagen, het gevolg daarvan is dat ik nu een vinger mis en twee ietwat stijve overheb gehouden.
(Dit is niet om zielig te doen, maar een waarschuwing dat je je altijd aan de veiligheidsvoorschriften moet houden, daarnaast een ieder die onveilig werkt te laten stoppen en te overtuigen dat dit niet kan.)
Nu even verder met het verhaal, hout bewerken en het gevoel om wat je belooft toch ook te doen ben ik verder gegaan, maar om zoveel mogelijk risico te vermijden heb ik ook een cnc machine aangeschaft, die bepaalde handelingen voor mij kan doen.
Een combinatie van PC - cnc werk en houtbewerking vind ik persoonlijk erg mooi.
Het resultaat zie foto, de harp, is mi mooi te noemen, mijn dochter is er erg blij mee.
Er zit ook nog wel veel handwerk in met name de kop is handgemaakt en ik heb al een aantal verbeterpunten geidentificeerd. Het hout komt rechtstreeks van Fijnhout Drenthe en om wat van die dikke planken te maken vindt ik geweldig. Trouwens de lekker geur in die loods van al dat hout doet ook kikken.

De reden dat ik me hier aanmeld is dat op het gebied van kennis van houtbewerken en kennis van gereedschap ik graag wil bijschaven en ik hoop dat door het lezen van dit forum en misschien jullie me in de loop van de tijd van adviezen kunnen voorzien, daarnaast zal ik uiteraard ook proberen mijn steentje bij te dragen.
Dus mijn eerste tip bij deze, er is ook een forum genaamd http://www.cnczone.nl, hier zitten veel hobbyisten die ook houtproducten maken in combinatie met cnc.

Met vr.gr.
Ruud

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Ruud, welkom op dit forum.
Prachtige harp voor je dochter. Geeft opzichzelf al een kik om zoiets te maken.
Maar ik ben het wel met je eens dat alleen de lucht van hout al voldoende is om je te laten wegdromen.
Ik ben ook een paar jaar lid geweest van MyFamily, een Canadees forum, waar ik ook zo'n prachtige harp heb gezien. Het is altijd genieten om zulke mooie dingen te zien.
Wat cirkelzagen betreft kan ik je geruststellen, ik heb er geen en zal er ook nooit een hebben, doe alle zaagwerken met de handzaag, en schaafwerk ook met de hand, dus ik werk zonder enige machinerien, uitgesloten dan mijn draaibank en een tafelboormachine.
Ben er zeker van dat je hier op een leuk forum beland ben, eindelijk eens een echt nederlands forum!!
Groeten. Ad
 

Gippetto

Nieuw lid
21 nov 2008
2
0
Ad,

Dank je voor je lovende woorden, ik heb zelf ook het gevoel dat ik me hier wel thuis ga
voelen.

Groet
Ruud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.