Stofafzuiging

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Mijn werkhokje is ongeveer 3 x 3 meter. Daar staan ook spullen als een meetopstelling voor mijn versterkers en een metaaldraaibankje. Nu heb ik daar ook mijn Hegner 175 neergezet. Maar draaien kan ik nauwelijks langer dan vijf minuten, want in die kleine ruimte ontstaat een veel te dikke stofwolk.
Ik heb dit forum en internet afgezocht, maar een bruikbare oplossing voor afzuiging bij het draaien heb ik nog niet gevonden. Ik wil best een grote afzuiger kopen met twee van die zakken, maar hoe stel ik de slang en monding op om spaan en stof zo goed mogelijk direct in te zuigen zonder veel hinder.
Voor een gelaatsmasker voel ik helemaal niks.

Alvast dank.
Hans V.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hans,

Er zijn diverse methoden om het stof af te zuigen wat ontstaat tijdens het houtdraaien. Tijdens het draaien zelf gebruik ik geen stofafzuiging of het moet heel erg "stoffig"hout zijn. Met het schuren gebruik ik een zware bouwstofzuiger. De "zuigsnuit" hou ik vast in 1 hand en met de andere hand schuur ik dan.

Een kennis van mij heeft een zware afzuiger van Scheppach staan. De zuigmond kan hij heel dicht op het draaiwerk brengen zodat het meerendeel van het afval direct afgezogen wordt. Dit is wel een mooie methode. Er zijn hier vast wel een andere draaiers die dit goed aangepakt hebben.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Hans.
Het forumlid "kiesvoorhout" heeft onlangs op deze website een duidelijke verhandeling geschreven over het door hem gebouwde fijnstoffilter.
Voor het groffe werk is Rick zijn methode erg handig: een sterke stofzuiger waarbij het mondstuk van de slang vlak bij het werkstuk geplaatst kan worden.
Bij leveranciers als Baptist in Arnhem, VDH in Utrecht JET machines), Hans Schulte in Gr.Hesepe Dld net over de grens bij Emmen hebben deze spullen. Op marktplaats worden vaak goede afzuiginstallaties aangeboden. Zie anders ook dealers in houtbewerkingsmachines.
O ja, uiteraard van harte welkom op de site en veel succes met het houtdraaien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook als je een grote afzuiger neerzet met een flexibele opening (en ik heb hier ervaring met een 2.2 kW afzuiger met een 160 mm opening) kom je toch eigenlijk niet om een gelaatsmasker heen, is mijn ervaring, tenzij je de afzuiger op vol vermogen laat draaien, wat in een 3x3 werkplaats een gigantische herrie zal maken.

Er bestaan ook stille en geisoleerde afzuigers, maar dan praat je volgens mij toch over andere bedragen (4 cijfers).


Ik heb toch maar een gelaatsscherm gekocht, een North Junior A-VL. Het luchtfilter/ventilator pakket zit achter op mijn rug, de batterij gaat uren mee. De filter-unit zie je ook wel tweedehands op marktplaats, omdat hij ook bij lasmaskers gebruikt wordt. Het geluid valt behoorlijk mee, en het draagcomfort ook.
Er zijn ook gelaatsmaskers met de ventilator direct op je hoofd. Dat geeft volgens mij meer herrie en een heel andere balans.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
De vraag die ik net wou posten past volgens mij wel in dit onderwerp. Ik zou mijn draaibank thuis willen plaatsen, zodat ik meer aan draaien toe kom. Ik heb wel geen aparte ruimte zoals een aparte garage ofzo. Het moet in een extra slaapkamer waarvan de deur direct op het bewoonde deel vh huis uitgeeft. Dit laatste mag uiteraard geen spaan- en stofboel worden. Is dit haalbaar? Hoe?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bram zei:
De vraag die ik net wou posten past volgens mij wel in dit onderwerp. Ik zou mijn draaibank thuis willen plaatsen, zodat ik meer aan draaien toe kom. Ik heb wel geen aparte ruimte zoals een aparte garage ofzo. Het moet in een extra slaapkamer waarvan de deur direct op het bewoonde deel vh huis uitgeeft. Dit laatste mag uiteraard geen spaan- en stofboel worden. Is dit haalbaar? Hoe?

Kan, maar dan moet je wel een fiks aantal voorzorgen gaan treffen, zoals goede afzuiging, een 'stofsluis' aan de binnenkant van de deur, en zorgen dat je geen spanen en stof op je kleding mee de rest van het huis inneemt. Bovendien zou ik een normale draaibank toch graag op een betonnen (begane grond) vloer plaatsen, dus als die slaapkamer op verdieping is lijkt het me niet een heel fijn plan. Mijn draaihok is een deel van de voormalige garage, en is fysiek afgescheiden van de rest van het huis. Toegang is uitsluitend buitenom...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Bram : mijn Did pro 4 staat op zolder, op een houten vloer. Stof is inderdaad een probleem. Een goede directe stofafzuiging een een goede fijnstoffilter zijn een vereiste!!!

Verder is het goed te doen hoor. Natuurlijk is een zware betonnen vloer mooier maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Wel is het raadzaam om de vloer te verstevigen. Zo ligt er bij mij bv 2 x 18 mm underlayment over de vloer om alles wat stijver te maken.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb op beide verdiepingen een Betonnen vloer en een ruimte over momenteel. Gebruiken jullie nog een gelaatsstofmasker bovenop de fijnstoffilter? Ik heb al zoveel gelezen hierover dat ik er niet meer aan uit geraak... Is een gewone bouwstofzuiger met standaard slang geschikt als directe afzuiging, en dan bedoel ik niet enkel voor het stof?
Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.