Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Belangrijk: GPS-locatie in EXIFF-metadata v. foto's

Tja, wat moet je hier nou mee, denk je waarschijnlijk...

Ik wil jullie er graag op attent maken dat de iPhone en een aantal van de nieuwere fotocamera's GPS-coördinaten in de EXIFF-metadata van de foto opslaan van de locatie waar de foto werd genomen.

Wat wil dit zeggen?

Als je deze foto's op het forum post zonder dat je deze metadata uit de foto haalt, dan is het mogelijk te achterhalen waar deze foto werd gemaakt.

Wat heb je hieraan?

Hyves is een applicatie die aan de hand van deze data direct naast de foto een GoogleMaps kaartje laat zien met een een kruisje waar de foto werd gemaakt. De nauwkeurigheid hiervan is tot plm 10m. Waarschijnlijk zijn er naast hyves nog vele andere applicaties die de EXIFF data kunnen vertalen naar een locatie.

So What, zal je denken...

Kan je je die piraten-schatkaarten van vroeger nog herinneren met een kruisje waar je de schat kon vinden? Dat kruisje zou voor een handige dief de locatie van je werkplaats kunnen zijn. Een kruisje dat exact aangeeft waar het groen-grijze, gele of blauwe gereedschap af te halen is. Er zijn forumleden die enthousiast vertellen over hun vakantieplannen en ook vermelden wanneer ze op vakantie zijn. Dan is dus naast de locatie ook de periode bekend.

Je zult waarschijnlijk denken dat ik een grote mate van achterdocht heb. Dat klopt want ik heb helaas al een aantal diefstallen en inbraken (op andere wijze overigens) meegemaakt. Ik ben er meer alert op en las onlangs dat er op deze manier al diefstallen zijn gepleegd. Verzekeringsmaatschappijen zijn zelfs aan het kijken of deze vorm van diefstal onder 'roekeloosheid' kan worden geschoven zodat ze schade-uitkering kunnen weigeren (ik verwacht niet dat dit ze zal lukken, maar toch).

Ik zeg dus: beter safe than sorry!

Ik heb overigens steekproefsgewijs een aantal foto's van het forum naar mijn hyves-profiel geplakt en kon nog geen foto's met GPS-locatiedata vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet al opstaan.

Vertel het voort!

@lex

Re: Belangrijk: GPS-locatie in EXIFF-metadata v. foto's

Hallo Alex

Dit is een goede TIP. Ik heb geen I kreng maar vind het goed dat jij ons hierop attent maakt.
    Niemand zit op onaangekondigd bezoek aan de werkplaats te wachten.

Hartelijke groet Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Hallo Alex

Dit is een goede TIP. Ik heb geen I kreng maar vind het goed dat jij ons hierop attent maakt.
    Niemand zit op onaangekondigd bezoek aan de werkplaats te wachten.

Hartelijke groet Hugo
    iKreng?? Ik vind het een heerlijke telefoon hoor! En je kan de locatie-registratie inmiddels uitschakelen. Maar het staat wel in de eerste 1400 foto's die ik ermee maakte :-( Maar eens kijken of ik er een batch-convert op kan loslaten.

@lex

Goeie tip om even bij stil te staan, thanks!

Dit is inderdaad soms een lastig iets.
    Meestal maak ik een screenprint,die ik vervolgens bijsnij,om te voorkomen dat er personen of
    andere dingen die niet in de foto horen ook mee geplaatst worden.
    Dan ben je de gegevens ook kwijt.

8-)

Een hot item, excuseer als ik even van leer trek. :?

Ik ga nooit aan die multimedia internet telefoons..

Zonder dat we het doorhebben wordt er steeds meer privacy weggesnoept onder onze neus.
    De techniek lijkt vanzelfsprekend net zoals je een stekker in het stopcontact steekt voor stroom, maar achter de schermen is er veel programmatuur voor nodig om het allemaal een beetje te laten werken. Gevolg, we stellen weinig vragen meer over hoe het nou precies werkt, en de gevolgen..

Vergelijkbaar, alle moderne printers printen een onzichtbaar kleine code op ELKE afbeelding/text die je afdrukt. Dit is bedoelt zodat mensen met snode bedoelingen (dreigbrieven etc) getraceerd kunnen worden naar aanleiding van de printer die ze gekocht hebben.

Of, het lumineuze idee om elke auto op de snelwegen te registeren met camera's zodat enkele boefjes gepakt kunnen worden.

Of gezichtsherkenning software in winkels. Handig voor enkele boefjes (en als bonus voor bedrijven nóg meer persoonlijke reclame/spam op maat).

Of het elektronisch patiëntendossier. Handig hoor voor doktoren. Maar wie beveiligd de data, of kan dat inzien? Wat zouden verzekeraars dat graag inzien, of jij hun veel zal gaan kosten.

Of Vingerafdrukken in paspoorten. Iedereen potentiële boze terrorist.

Of alle data van internettende mensen opslaan, want wie weet download je een filmpje..

Of Kill-switches voor Internet.

En dat zijn er nog maar een paar.

Als we nog niet eens een domme OV-chipkaart kunnen beveiligen (wat ook al dubieus is, waarom moet geregistreerd worden waar ik heen ga?) moeten we al helemaal niet beginnen aan maatregelen die meer bij een totalitaire staat passen. Diegene die de data kan inzien (goedschiks of kwaadschiks) heeft alle macht. De kranten staan al vaak genoeg vol van 'diefstal van persoonlijke informatie'. En we weten allemaal wat de Duitsers als eerste deden toen ze binnenvielen, de data van het vroege CBS jatten, die net netjes de adressen van veel Joden geregistreerd hadden.. Handig hoor.

In een vraaggesprek over mensen die Iphone Aps maken stelde de reporter gewoon de vraag, 'wat is nou het eindbeeld, dat straks alles en iedereen verbonden is?'. De programmeurs beaamden dat, zei het met wat schuchterheid, alsof ze zelf ook weten dat dit een hellend vlak is, maar ze moeten wel mee met de markt. Ben ik nou de enige die dat totaal niet ziet zitten???

Informatie hantering wordt een heel belangrijk item voor mijn generatie. Ik weet het wel, weg met die techno-totalitaire rotzooi. :evil:

Wouter,
    Laatst gelezen of gehoord. Ik weet niet meer precies waar, maar doet er niet toe: privacy is van vorige generaties. De jonge mensen van nu gaan niet meer weten wat privacy betekent.
    Inderdaad, al de moderne snufjes laten perfect toe om anderen te laten zitten en wat we doen. En iedereen kan het zien. Vroeger kon je nog eens rustig het varken uithangen , doe je dat nu dan kan 5 min later de hele wereld het weten.
    Onlangs is in mijn bestelwagen een tracker geplaatst. Op het bureau kunnen ze perfect zien waar ik uithang. Als ik ergens stop om te pissen zien ze dat. En van kaart kunnen ze naar luchtfoto overschakelen.

Mathieu

Ho Ho Wouter

Informatie hantering wordt een heel belangrijk item voor mijn generatie. Ik weet het wel, weg met die techno-totalitaire rotzooi. :evil:

Zonder deze technologie hadden wij allemaal nog in een berenvel rond gelopen En was er ook geen forum verweest, Het is vooral belangrijk om te weten waar het allemaal om gaat in het leven. Dat big Brother alles wil weten hoeft nog niet te betekenen dat jij alles moet geven. Er is nog zoiets als gezond verstand. De tip over zo'n I kreng :idea: is natuurlijk een goede waarschuwing voor ons allen. Gewoon een beetje opletten waar jouw data heen gaat is al heel belangrijk.

hartelijke groet Hugo

Bedankt voor de waarschuwing. Ik zie op dit forum soms foto's van forumleden die vol trots hun nieuwste aanwinsten laten zien. Ik hoop dat dit in de toekomst nog mogelijk blijft. Festool gereedschap is zeer gewild. Als de locatie van de foto bekend is of het adres makkelijk te achterhalen word het kwaad willende gemakkelijk gemaakt. Ik ben geen doemdenker maar maar heb in verband met het politiekeurmerk veilig wonen vele mensen gesproken ook na een inbraak en heb hierdoor mijn onschuld op dit gebied verloren. Bedenk goed wat je wel en niet wilt laten zien is mijn advies.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Nu we toch met Internet-paranoia bezig zijn, wat denk je van de sociale netwerken. Elke keer met een update of upgrade moet je goed opletten op de vinkjes die men zo bereidwillig al voor je heeft ingevuld. Men koppelt zo graag die netwerken aan elkaar. Dan kan men je gegevens makkelijker koppelen en gericht gaan spammen. Dan komen ook de gegevens, die je in het ene systeem wilt houden, ook beschikbaar in een ander. En valt 1 systeem uit of geeft problemen, dan heb je dat ook met de rest.
    De conclusie is dan ook: weet wat je aan apparatuur in huis haalt, lees de instructies heel goed, weet ook wat je aan programma's in huis haalt en zorg dat je geen ongewenste bij-effecten download. En never ever open een e-mail van een onbekende.

Forum Rechten