mijn eerste schaal

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik was gisteren op bezoek bij men zus en men schoonbroer had van op zen werk een stuk overschot van een z-trap in eik mee genomen waar zij niets meer mee konden doen .
nu is het vandaag mijn zus haar verjaardag dus ik dacht ik maak nog iets voor haar verjaardag uit dat stuk eik.
en zo is men eerste schaaltje tot leven gekomen :D
IMG_1667-1.jpg

IMG_1739.jpg

IMG_1740.jpg

IMG_1743.jpg


de schaal heeft wel nog geen afwerking gehad , maar dat ga ik haar zelf laten beslissen wat van afwerking ze er op wil hebben.

groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
wel dat vindt ik ook , ik heb dit met de wipzaag uitgezaagd en had men geleider beter op 45° ingesteld .
dat is weeral iets dat ik weet voor volgende keer :)

groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat handige apparaatje heb ik helaas NOG niet . :lol:
ik ga straks eens aan men zus vragen of ze het graag nog wat schuiner heeft.
en anders ga ik het nog wat met men kleine bandschuurmachine schuiner maken
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heeey dit is interessant. Ik dacht gelijk dat je dat met een haakse slijper had gedaan zoals ik. Maar niet dus. Ik vindt het altijd leuk om te zien hoe anderen het doen. Heb je ook foto's van het proces? Ik kan me zo geen voorstelling maken hoe je de binnenkant uitgehold hebt.

Ziet er strak uit hoor, en interessante vorm. Lukte het een beetje om de randen aan de bovenkant even dik te krijgen? Dat kost vaak het meeste tijd bij mij. En tot welke korrel heb je geschuurd? En met de hand of machininaal?

Wat betreft een afwerking: Ik zou voor een olie gaan omdat Eik zo mooi openporig is.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ruben, aannemende dat dit de eerste keer is, vind ik het zeer geslaagd, het lijkt op een bootvorm van buiten, en voor een verjaardags kado voor je zus een super kado, ik denk dat ze er blij mee is.
Ik denk dat ik mijn draaibank maar aan de kant schuif :lol:
Vooral door gaan zo.
Ad
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ rickkoorman , dank je. de foto's heb ik genomen met men canon 550d .
ik heb de schaal buiten in het zonlicht op een A2 papier gezet en zo foto's genomen.

@ Houthasses , helaas heb ik geen foto's van het proces zelf.
eerst heb ik men vorm en dikte van de rand afgeschreven,
dan heb ik met men wipzaagje de vorm onder een kleine schuinte uitgezaagd .
dan heb ik met men kolomboormachine en een boor van 12 gaatjes geboord op allemaal dezelfde diepte daar waar het hout weg mocht .
en dan met een guts heb ik al de rest weggekapt.
de schuine rand bovenaan heb ik met de rasp schuin gemaakt , het viel al bij al nog goed mee om de randen gelijk te krijgen hoewel ik denk dat ik het niet zo gelijk had gekregen met een haakse slijper. dit omdat meer zicht heb op wat ik doe met een rasp en vijl .
eerst heb ik de zijkant en onderkant met men bandschuurmachine geschuurd ,
dan met men excentrische schuurmachine de rest opgeschuurd met een P80 en P120.
dan ben ik er met de hand met een P320 en een 1200 over gegaan en achteraf nog eens met de achterkant van het schuurpapier om het een natuurlijke glans te geven.
kwa afwerking zou zij het graag zo houden , maar dan heb je wel als er iets op valt dat er plekken kunnen in komen. dus dacht men schoonbroer het te vernissen maar ik denk dat je wel gelijk kan hebben dat het er met een olie op beter zal uitzien.
ik denk dat ik maar eens een bestelling olie'tjes ga maken .
dank je ;)

@ Ad de Crom , dank je .
ja hoor ze was er zeer tevreden mee . zelfs de andere dames aan tafel zijden van amaai das mooi , ik verjaar ... :D met het gevolg dat ik er nog 3 mag maken :roll:

groetjes
ruben
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Leuk die schaal. Buitenkant schuiner lijkt me ook beter werken, maar da's ook maar een mening.

Wat de fototechniek betreft: soms is het handig om ook met een reflectiescherm te werken om de schaduwen wat te verzachten. In deze situatie hou je dat scherm dan iets voorover onder je lens. Zo'n scherm kan ook een stuk wit papier zijn, zo nauw komt het ook niet.
Voor het hele mooie probeer je juist uit de zon te blijven, dat geeft een egaler licht, maar dan heb je er gelijk weer een tweede hobby bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.