ervaringen vandikte schuurmachine

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Heeft er iemand ervaring met een vandikte schuurmachine als bijv. de JET 22-44?

Ik zit er over te denken om een dergelijke machine aan te schaffen voor nabewerking van verlijmde panelen/snijplanken/fineer etc., dit gebaseerd op reviews op diverse engelstalige fora. Ik heb er zelf geen ervaring met dergelijke machines, dus als iemand wat input kan geven zou dat prettig zijn.

Alvast bedankt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een kennis van mij had een standaard drumsander. Hij is echter over geschakeld naar een oscillerende versie en dat scheelt een heleboel. Veel strakkere afwerking.

Verlijmde panelen haal ik zelf door de vandiktebank. De drumsander doet zijn werk echter erg gecontroleerd bij bv snijplanken van kops hout.Dit is een op vandiktebank erg lastig zo niet grenzend aan onmogelijk.
 
A

Anonymous

Guest
Dank je voor de info!

De machine is bij mij inderdaad bedoeld voor kopshout, maar ook voor brede panelen die niet door de A3-31 passen en erg dunne delen zoals huisgemaakt fineer e.d.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een exemplaar van HBM. Valt me tegen wat de capaciteit betreft. Als hij het wat voor de kiezen krijgt valt de motor uit, vanwege overbelasting denk ik. Heb nog niet de tijd genomen om eens goed te kijken wat de grenzen zijn en wat gemakkelijk te verwerken is, moet e.e.a. nog eens goed "tunen".

Fons
 
A

Anonymous

Guest
Denk je dat de tegenvallende capaciteit aan het type machine ligt of aan de kwaliteit van de machine van HBM? En wat is een tegenvallende capaciteit, hebben we het dan over delen van mm's of meerdere mm's?

Kan iemand aangeven wat een normale afname is met een kwalitatief goede machine? Ik kom nogal wat verschillende diktes tegen en het is me wel duidelijk dat het geen vervanging is voor een vandiktebank, maar wat nauwkeurige info zou zeer welkom zijn.
Om nog maar even door te vragen; heeft iemand tips voor een goede machine/merk?
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Je neemt doorgaans niet meer dan 3mm af ook al heb je een dikke bullebak want dit gaat ten koste van je standtijd, oftewel je messen worden snel bot.

edit: oops het gaat over schuurmachines, nou ja het verhaal is ongeveer hetzelfde :)
 
A

Anonymous

Guest
Ik werk bij een collega wel eens met breedband schuurmachine (1300mm Boere) om werkbladen etc te schuren.
Dit is een proffesionele machine die flink kan schuren,maar ook hier geld dat er niet meer dan 2mm tegelijk afgehaald kan worden.
Bij schuren is het vaak overigens niet wenselijk om veel tegelijk eraf te halen,ivm het afvoeren van het stof,warm worden van het materiaal,en de grote spannings afname op de stroom toevoer.

Voor meer info:
http://www.boere.nl/products/wood/wood.html#



:arrow:
 

tuoh

Oud hout
Henkus zei:
Ik werk bij een collega wel eens met breedband schuurmachine (1300mm Boere) om werkbladen etc te schuren.
Dit is een proffesionele machine die flink kan schuren,maar ook hier geld dat er niet meer dan 2mm tegelijk afgehaald kan worden.
Bij schuren is het vaak overigens niet wenselijk om veel tegelijk eraf te halen,ivm het afvoeren van het stof,warm worden van het materiaal,en de grote spannings afname op de stroom toevoer.

Voor meer info:
http://www.boere.nl/products/wood/wood.html#



:arrow:

Inderdaad, een vandikte schuurmachine is geen schaafmachine, en dus niet bedoeld om millimeters materiaal in één beurt weg te schuren.
Wij schuren meestal in stapjes van ong. 0,2mm bij fineerwerk, tot max. 1mm bij massief hout.

Beter meerdere malen doorvoeren, dan ineens op dikte te schuren. Je schuurbanden lopen dan heel snel dicht, en beginnen sporen te trekken. en dit laatste verschijnsel wil je zeker niet hebben.

Spoorvorming bij schuurbanden word veroorzaakt door aangekoekte stof- en harsresten die op de band blijven kleven, je krijgt dan verbrande strepen op het hout. Daarom ook de oscillerende beweging van de schuurband, die gaat dit verschijnsel proberen tegen te gaan, maar het is de bediener van de machine die dit in de gaten moet houden. Steek je hout dan ook niet steeds op de zelfde plaats door de machine, maar gebruik de hele bandbreedte. Bij de tegenwoordige goedkope hobbymachines is dit laatste euvel nog steeds zeer actueel. Deze machines moet je dan ook met zachtheid behandelen om er een min of meer redelijk schuurresultaat mee te verkrijgen.

Toen een goede dertig jaar geleden de eerste breedbandmachines hun intrede deden in de werkplaats was er van oscilleren nog geen sprake, schuren was dan ook een crime, het ding vrat banden bij de vleet. Het schuurresultaat was er dan ook naar, strepen, stukken die blokkeerden met schroeiplekken als gevolg, niet direct een eclatant succes dus. Gelukkig hadden de fabrikanten dit ook al snel in de gaten een werd er een mouw aan gepast :)

Dat werd dus oscilleren, met als bijkomend voordeel, een veel beter en sneller schuurresultaat.
Bij het oscilleren loopt de band op de schuurrollen een paar cm heen en weer tijdens het draaien, terwijl ook de contactschuurwals verstelbaar is in het horizontale vlak, je kan bvb. links meer afhalen dan rechts, of vice versa. Om goed met een contactschuurmachine te werken is een schuifmaat dan ook onmisbaar, gooi rolmaten of duimstokken maar in de prullenbak aan deze machine.
Het zal duidelijk zijn dat er bij machinaal schuren meer komt kijken dan simpelweg een plank door de machine te rossen.


Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb ook al naar de Jet 22-44 OSC zitten kijken en als ik het goed begrijp is deze machine het extra geld boven de normale 22-44 waard. Dat is zeer prettig om te weten!

Veel groter en duurder is geen optie, dus een breedbandschuurmachine gaat het niet worden. We hebben er op dit moment geen ruimte voor en het prijsverschil met de Jets is echt enorm.

Is er iemand die zelf een 22-44 OSC heeft?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de site van Matthias Wander, Woodgears,ca staat een versie van Pat Hawley. Hawley is een gitaarbouwer en heeft zelf een vandikte schuurmachine gebouwd, die, zo te zien, geen vermogen hoeft te kosten. Je kunt de breedte van de schuurrol aan je eigen wensen aanpassen en ook een wat dikkere rol toepassen als Jet, wat mij zelf een voordeel lijkt. Of een motor met wat extra power. Een Jet neemt maar heel weinig af per keer, niet meer dan een paar tiende mm. Deze zelfbouw versie heeft geen automatische doorvoer, wat als een voordeel gebracht wordt. Moeilijkst lijkt mij om de dikte links en rechts even groot te krijgen en te houden bij het in hoogte verstellen.
Maar misschien doe je er ideeen mee op.
Hier de link: http://woodgears.ca/sander/thickness.html

jaap



Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ik heb een 22-44 en gebruik hem vaak. Vooral voor lastige houtsoorten, die na het schaven nog een schraapbeurt nodig hebben. Eigenlijk als laatste stap ipv schrapen. Hij is makkelijk in gebruik en daarom gebruik je hem vaak. Makkelijk en snel in te stellen. Ook het vandikte aspect is prettig en komt vaak goed van pas. Ik zou deze machine niet meer willen missen en is een mooie anvulling op mijn handgereedschp waar ik overigens het liefst mee werk. Er gaat niets boven lekker schaven :oops:
 
A

Anonymous

Guest
@jaap; Die zelfbouwmachine ziet er erg mooi uit en als ik tijd zou hebben had het me best leuk geleken om een poging te doen iets dergelijks in elkaar te zetten. Gezien ons "projectje" ontbreekt het echter aan tijd om ook nog eens machines te gaan bouwen, de prioriteiten liggen eerst bij het realiseren van een normale woonsituatie, andrs krijg ik ruzie met Samantha. :)

@hemski; Dank je! Dat is info waar ik wat mee kan! De genoemde punten zijn precies de voordelen die ik me bij deze machine had voorgesteld.
Als ik het goed begrijp heb je niet de oscilerende versie, heb je die wel overwogen? En, zo ja, wat was dan de reden om voor de standaard versie te kiezen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hemski zei:
Ik heb een 22-44 en gebruik hem vaak. Vooral voor lastige houtsoorten, die na het schaven nog een schraapbeurt nodig hebben. Eigenlijk als laatste stap ipv schrapen. Hij is makkelijk in gebruik en daarom gebruik je hem vaak. Makkelijk en snel in te stellen. Ook het vandikte aspect is prettig en komt vaak goed van pas. Ik zou deze machine niet meer willen missen en is een mooie anvulling op mijn handgereedschp waar ik overigens het liefst mee werk. Er gaat niets boven lekker schaven :oops:

Jij hebt ook van alles :lol: (ik kreeg vorig jaar van Hemski een pet met als opschrift "he who dies with the most tools, wins!"

Hoeveel kun je per keer wegschuren en met welke korrel? Heb er ooit 1 gezien bij Adrew Crawford, de bekende kistjesmaker, en die wilde niet meer zonder.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Op het moment dat ik hem kocht was die oscillerende variant er nog niet. Helaas. Ik heb hem trouwens 2e hands gekocht.

Jaap, man, nog mooie herinneringen aan Andrew Crawford. Toen ik bij hem langsging vond ik dat ik iets moest meenemen. Maar goed, die kerele woont echt in een gat in Wales. Toch een klein dorpje gevonden en bij de dierwinkel werden door de vrouw van eigenaar ook bloemen verkocht. Dus ik vroeg aan die tante om een bosje bloemen. Komt ze een kwartier later terug met een enorm boeket met een enorme roze strik eromheen. Een soort aanzoeksboeket. Toen ik bij andrew aankwam haalde ik die bos bloemen uit de auto, klopte op zijn deur van zijn shed. Hij deed open en zijn kin viel op zijn schoenen. Het ijs was wel meteen gebroken. Ik zei nog; het is niet wat je denkt, maar ik vind het geweldig dat ik even langs mag komen. Hebben een fantastische dag gehad.

Wisten jullie trouwens dat hij mooie scharnieren voor kistjes maakt en verkoopt. Hij geeft ook cursussen.

Trouwens Jaap, die beker komt van highland woodworking in atlanta. Ze hebben er geloof ik ook shirts van.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Het is daar erg mooi. Mooie eiken langs de weg en zijn shed ligt echt fantastisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.