Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

ervaringen vandikte schuurmachine

Heeft er iemand ervaring met een vandikte schuurmachine als bijv. de JET 22-44?

Ik zit er over te denken om een dergelijke machine aan te schaffen voor nabewerking van verlijmde panelen/snijplanken/fineer etc., dit gebaseerd op reviews op diverse engelstalige fora. Ik heb er zelf geen ervaring met dergelijke machines, dus als iemand wat input kan geven zou dat prettig zijn.

Alvast bedankt!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: ervaringen vandikte schuurmachine

Een kennis van mij had een standaard drumsander. Hij is echter over geschakeld naar een oscillerende versie en dat scheelt een heleboel. Veel strakkere afwerking.

Verlijmde panelen haal ik zelf door de vandiktebank. De drumsander doet zijn werk echter erg gecontroleerd bij bv snijplanken van kops hout.Dit is een op vandiktebank erg lastig zo niet grenzend aan onmogelijk.

Dank je voor de info!

De machine is bij mij inderdaad bedoeld voor kopshout, maar ook voor brede panelen die niet door de A3-31 passen en erg dunne delen zoals huisgemaakt fineer e.d.

Athanor
    Guest

Ik heb een exemplaar van HBM. Valt me tegen wat de capaciteit betreft. Als hij het wat voor de kiezen krijgt valt de motor uit, vanwege overbelasting denk ik. Heb nog niet de tijd genomen om eens goed te kijken wat de grenzen zijn en wat gemakkelijk te verwerken is, moet e.e.a. nog eens goed "tunen".

Fons

Denk je dat de tegenvallende capaciteit aan het type machine ligt of aan de kwaliteit van de machine van HBM? En wat is een tegenvallende capaciteit, hebben we het dan over delen van mm's of meerdere mm's?

Kan iemand aangeven wat een normale afname is met een kwalitatief goede machine? Ik kom nogal wat verschillende diktes tegen en het is me wel duidelijk dat het geen vervanging is voor een vandiktebank, maar wat nauwkeurige info zou zeer welkom zijn.
    Om nog maar even door te vragen; heeft iemand tips voor een goede machine/merk?

Je neemt doorgaans niet meer dan 3mm af ook al heb je een dikke bullebak want dit gaat ten koste van je standtijd, oftewel je messen worden snel bot.

edit: oops het gaat over schuurmachines, nou ja het verhaal is ongeveer hetzelfde :-)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Een kennis heeft de oscillerende versie van Jet.

Hier nog even een oud topic:
    viewtopic.php?f=1&t=2544

Ik werk bij een collega wel eens met breedband schuurmachine (1300mm Boere) om werkbladen etc te schuren.
    Dit is een proffesionele machine die flink kan schuren,maar ook hier geld dat er niet meer dan 2mm tegelijk afgehaald kan worden.
    Bij schuren is het vaak overigens niet wenselijk om veel tegelijk eraf te halen,ivm het afvoeren van het stof,warm worden van het materiaal,en de grote spannings afname op de stroom toevoer.

Voor meer info:
    http://www.boere.nl/products/wood/wood.html#

:arrow:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkus
    Ik werk bij een collega wel eens met breedband schuurmachine (1300mm Boere) om werkbladen etc te schuren.
    Dit is een proffesionele machine die flink kan schuren,maar ook hier geld dat er niet meer dan 2mm tegelijk afgehaald kan worden.
    Bij schuren is het vaak overigens niet wenselijk om veel tegelijk eraf te halen,ivm het afvoeren van het stof,warm worden van het materiaal,en de grote spannings afname op de stroom toevoer.

Voor meer info:
    http://www.boere.nl/products/wood/wood.html#

:arrow:
    Inderdaad, een vandikte schuurmachine is geen schaafmachine, en dus niet bedoeld om millimeters materiaal in één beurt weg te schuren.
    Wij schuren meestal in stapjes van ong. 0,2mm bij fineerwerk, tot max. 1mm bij massief hout.

Beter meerdere malen doorvoeren, dan ineens op dikte te schuren. Je schuurbanden lopen dan heel snel dicht, en beginnen sporen te trekken. en dit laatste verschijnsel wil je zeker niet hebben.

Spoorvorming bij schuurbanden word veroorzaakt door aangekoekte stof- en harsresten die op de band blijven kleven, je krijgt dan verbrande strepen op het hout. Daarom ook de oscillerende beweging van de schuurband, die gaat dit verschijnsel proberen tegen te gaan, maar het is de bediener van de machine die dit in de gaten moet houden. Steek je hout dan ook niet steeds op de zelfde plaats door de machine, maar gebruik de hele bandbreedte. Bij de tegenwoordige goedkope hobbymachines is dit laatste euvel nog steeds zeer actueel. Deze machines moet je dan ook met zachtheid behandelen om er een min of meer redelijk schuurresultaat mee te verkrijgen.

Toen een goede dertig jaar geleden de eerste breedbandmachines hun intrede deden in de werkplaats was er van oscilleren nog geen sprake, schuren was dan ook een crime, het ding vrat banden bij de vleet. Het schuurresultaat was er dan ook naar, strepen, stukken die blokkeerden met schroeiplekken als gevolg, niet direct een eclatant succes dus. Gelukkig hadden de fabrikanten dit ook al snel in de gaten een werd er een mouw aan gepast

Dat werd dus oscilleren, met als bijkomend voordeel, een veel beter en sneller schuurresultaat.
    Bij het oscilleren loopt de band op de schuurrollen een paar cm heen en weer tijdens het draaien, terwijl ook de contactschuurwals verstelbaar is in het horizontale vlak, je kan bvb. links meer afhalen dan rechts, of vice versa. Om goed met een contactschuurmachine te werken is een schuifmaat dan ook onmisbaar, gooi rolmaten of duimstokken maar in de prullenbak aan deze machine.
    Het zal duidelijk zijn dat er bij machinaal schuren meer komt kijken dan simpelweg een plank door de machine te rossen.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Steek je hout dan ook niet steeds op de zelfde plaats door de machine, maar gebruik de hele bandbreedte.
    Dit geldt voor gewone van dikte banken ook. Als je links, rechts en midden een beetje afwisseld dan kan je veel langer met je messen doen.

Forum Rechten