Eindelijk, eigen website.

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heeft even geduurd, en de sitebouwers van http://www.ireeel.nl/ zullen wel hondsmoe zijn van mijn perfectionistisch gedoe.. Ik heb overwogen om zelf een site te maken, maar ik ben alweer te lang uit het html wereldje om iets fatsoenlijks te kunnen maken. Daarnaast heb ik de neiging mensen te overladen met informatie dus is het handig als mensen mij even afremmen (zeggen dat iets een beroerd idee is..)

Ik kon tegen een gereduceerd tarief een site laten bouwen door het pas opgerichte bedrijf van mijn nicht en haar compagnon. Dus dat besloot ik maar te doen.
De site is bewust simplistisch en rustig, de nadruk moet liggen op de werkstukken. Op de voorgrond staan enkele objecten (wandelstok, kruk etc) die symbool staan voor het soort dingen dat ik maak: Meubels, Beelden, wandelstokken en gebruiksvoorwerpen. Als je erop klikt krijg je random een werkstuk uit de betreffende categorie te zien. Tevens is de site voor een groot deel omzetbaar naar het Engels, voor de buitenlandse kennissen die ik heb en aantrek via Youtube.

Wat vinden we ervan? De structuur en looks staan vast, maar wellicht ben ik weer te uitgebreid in tekst ed. En mocht iemand nog, God verhoede, een spelfout zien, laat het me even weten! (Armadaman, dat was jouw pakkie aan meen ik?) En nog een vraag voor de huidige siteeigenaren.. Is het nou verstandig om wel of niet een prijs op de objecten van site te zetten?

Site: http://www.duboiswoodworx.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wouter,

De site ziet er goed doordacht uit. Het lijken 2 stijlen door elkaar te zijn, was dit een bewuste keuze? Het verhaal is lang maar zeker niet te lang. Vooral het kopje houtgezocht vind ik een goed idee!!!

Hopelijk kan je hiermee je klantenkring uitbreiden!!!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Wouter, een erg leuke website, eenvoudig van opzet iets wat ik goed vind.
Erg leuk om de youtube filmpjes te zien, en je werkwijze, prachtig gewoon.
Of je er prijzen aan toe moet voegen zou ik niet weten, sommige doen het wel, andere maken er een vermelding bij dat de prijs is op te vragen.
Ik zie wel dat je een erg gedreven houtbewerker bent, maar eigenlijk wist ik dat wel.
Denk dat je dit ook wel leuk vindt, bij mij in de buurt, n.l. in Steenbergen woont Peter de Koning.
Hij doet ook met een kettingzaag beelden en sculpturen maken, kijk maar eens op de volgende link: http://www.peterdekoningkunstenaar.nl/
Beste groeten, Ad
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ziet er leuk uit. Goed doorheen te komen door de eenvoudige opzet.
1 Puntje van 'kritiek'. Ik zou persoonlijk niet 2 talen door elkaar heen gaan gebruiken. Merendeel van je site doe je dat ook niet, maar ik zou het onder: "nieuws" ook zeker weglaten.
 

WR1944

Oud hout
Leuk initiatief. Inderdaad werken twee talen door elkaar rommelig. Je kan beter op je home page een keuzeknop plaatsen voor de twee talen en dan een "dubbele" site draaien, één in het Nederlands en de andere in het Engels. Het is wel meer werk.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Allereerst complimenten voor het inhoudelijke deel van de site. Misschien had het wel iets beknopter gekund. Ik ben snel geneigd af te haken bij te grote lappen tekst.

Met de vormgeving heb ik persoonlijk meer moeite.
De link met hout in het algemeen en met jouw stijl in het bijzonder vind ik absoluut niet terug in de vormgeving. Misschien dat je dit contrast juist opzoekt , maar het strookt helemaal niet met wat je zegt in werkwijze en visie (tenminste zo vertaal ik het).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik sta versteld van de afwerking die je verkrijgt op je creaties.
Maar heet je echt Du Bois of is dat je artiestennaam?
PS Ik heb hier nog een flinke brok kerselaar liggen, het entpunt van de boom. Je mag hem hebben maar ik vrees dat het nogal ver is om eventjes een stuk hout te halen..
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dank voor de comentaren mensen. Ik denk dat ik het Nederlands/Engels verschil toch wat strakker ga doen. Half NL half ENG is een middenweg die wellicht niet zo handig is.

mathieu zei:
Ik sta versteld van de afwerking die je verkrijgt op je creaties.
Maar heet je echt Du Bois of is dat je artiestennaam?
PS Ik heb hier nog een flinke brok kerselaar liggen, het entpunt van de boom. Je mag hem hebben maar ik vrees dat het nogal ver is om eventjes een stuk hout te halen..

Du Bois is inderdaad mijn achternaam. Zo toepasselijk dat het haast komisch is. Zo heb ik wel meer gezien: Loodgietersbedrijf buisman, of Hoveniersbedrijf Tuinstra. :lol:
Het doet me pijn in het hart, maar dat is helaas erg ver weg. Wie weet als je nog eens richting het noorden gaat, dat je het stuk dan bij een mede houtbewerker kan dumpen. Via via kan het dan nog wel mijn eens kant op komen (tenzij het een onhanteerbaar groot stuk is).

coko zei:
Allereerst complimenten voor het inhoudelijke deel van de site. Misschien had het wel iets beknopter gekund. Ik ben snel geneigd af te haken bij te grote lappen tekst.

Met de vormgeving heb ik persoonlijk meer moeite.
De link met hout in het algemeen en met jouw stijl in het bijzonder vind ik absoluut niet terug in de vormgeving. Misschien dat je dit contrast juist opzoekt , maar het strookt helemaal niet met wat je zegt in werkwijze en visie (tenminste zo vertaal ik het).

Met de lappen tekst wil ik zelf ook nog wat schaven, mensen verliezen interesse als die te lang zijn. Ik ben nieuwsgierig wat je zegt over de vormgeving. Bedoel je met 'hout in het algemeen' de pagina met het hout wat ik zoek? Of het type werk wat ik maak, in contrast met de spartaans ogende site?
 
A

Athanor

Guest
Mooie website Wouter! Goed dat je zo een overzicht van je filosofie en werkwijze geeft. Je presentaties op het forum vragen gewoon om meer informatie en die hebben we nu onder onze vingers :p

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Houthasses zei:
coko zei:
Allereerst complimenten voor het inhoudelijke deel van de site. Misschien had het wel iets beknopter gekund. Ik ben snel geneigd af te haken bij te grote lappen tekst.

Met de vormgeving heb ik persoonlijk meer moeite.
De link met hout in het algemeen en met jouw stijl in het bijzonder vind ik absoluut niet terug in de vormgeving. Misschien dat je dit contrast juist opzoekt , maar het strookt helemaal niet met wat je zegt in werkwijze en visie (tenminste zo vertaal ik het).

Met de lappen tekst wil ik zelf ook nog wat schaven, mensen verliezen interesse als die te lang zijn. Ik ben nieuwsgierig wat je zegt over de vormgeving. Bedoel je met 'hout in het algemeen' de pagina met het hout wat ik zoek? Of het type werk wat ik maak, in contrast met de spartaans ogende site?

Ik bedoel inderdaad het laatste.
In jou visie meld je al dat je alleen bij uitzondering totaal verschillende houtsoorten combineerd.
Ik vind het contrast tussen jouw organisch werk waar de natuurlijke vorm en tekening van het hout wordt benadrukt een te groot contrast is met de eenvoudige lijntekeningen tegen een spier witte achtergrond.
Ik weet niet of dit juist de bedoeling is, ik heb even gekeken naar enkele andere werken van irieeel en het lijkt dat het een beetje hun huisstijl is. Vrij minimalistisch tegen een lichte achtergrond.

Nou ben ik alles behalve een grafisch ontwerper, maar als ik het stukje lees over jou visie en werkwijze denk ik dat een andere vormgeving beter aansluit met datgene dat jij met je werk wil uitdragen.
Teksten schaven is niet makkelijk, je hebt natuurlijk heel veel te vertellen. De gemiddelde bezoeker van een website blijft echter niet al te lang hangen.
Zet de essentie van je verhaal bovenaan, dan wordt dat tenminste gelezen. Daaronder kun je dan natuurlijk nog dingen verder uiteenzetten.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hallo Coko,

Ik snap de redenatie. Ik zou alleen zo niet weten welke stijl dan wel bij mijn werk zou passen. Ik heb allerlei sites van anderen bekeken of de 'looks' me aantrokken, maar kon niet echt iets vinden.. Ik overwoog wel om het zelf te doen, maar ik weet hoe ik ben. Het zal waarschijnlijk verzanden in het te complex willen maken van de site met 'teveel' van alles waardoor de nadruk niet meer op de werkstukken komt te liggen. Ik heb bewust de 'regie' uit handen gegeven voor de site (Ik heb uiteraard wel een globaal idee en functie eisen overhandigt, maar qua 'looks' niet echt behalve dat mijn werk eruit moest springen). Zoals het nu er uitziet bevalt me wel goed, lekker fris en snel.

In elk geval, bedankt voor de feedback!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi Wouter, eigenlijk is de vormgeving best goed, al moet je denk ik kiezen tussen de zijbalk met de bordjes of de tekeningen. Toch zeker voor je startpagina. De stijl van tekeningen is goed, niet te strak.

De startpagina zou ik met de tekening regelen en voor de verder navigatie kan je de zijbalk houden (nadat je een icoon aangeklikt hebt). Dit wil wel zeggen dat je misschien de tekening nog wat moet aanvullen. ;). Misschien kan je er zelfs een hele werkplaats van maken? Al denk ik niet dat dat per se hoeft, aangezien de zijbalk toch verschijnt na het kiezen van een werkstuk/ galerij. Zo blijft je site rustig en overzichtelijk.

Verder zie ik verschillende niveaus van detaillering in de tekeningen onderling. De uil is bv. het meest gedetailleerd, terwijl de paal met de bordjes erop net weer helemaal niet gedetailleerd is. Misschien is het dan leuker als je hier en daar een accent aanbrengt (een barst ofzo)? En is er een reden waarom de nagels in de bordjes als textuur zijn weergegeven en niet als zwart-wit tekening?

Over de opmerking van coko ivm het organische van je werk: de schalen zijn idd niet echt een juiste weergave van je stijl, daar past eerder een minder strakke schaal. Hetzelfde bij het krukje eigenlijk, maar dat is gewoon een mooi krukje, dus ik zou dan eerder dat krukje een keer maken, zodat het plaatje past :mrgreen:

Wat ook vreemd is: ik verwachtte een galerij te zien als ik bv. de uil aanklikte, maar ik krijg slechts 1 foto van 1 werkstuk te zien (dat dan ook paddestoelen zijn ipv jouw roofvogel). Wil ik de rest zien, dan moet ik naar de zijbalk, naar galerij. Daar kan ik dan wel de verschillende collecties bekijken en als je daar op een foto klikt, kan je wel door je werk scrollen.
En dat is een beetje dubbel op. Zorg er dan liever voor dat als je de uil aanklikt, je in de overzichtsgalerij met beelden komt? Hetzelfde met de schalen (een kandelaar ipv schaal). En waar is het icoon voor je objecten gebleven?

Enfin, dat is wat ik er van maak, vanuit mijn ervaring als graficus/ productontwikkelaar (een paar jaar terug toch, nu ben ik architect en daarnaast meubelmaker in opleiding ;) ). Ik zeg niet dat mijn opmerkingen de juiste weg zijn, jij beslist uiteindelijk wat voor jou het beste past! Maar hopelijk helpt dit je om je site te perfectioneren, die nu al prima is!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wouter

Zit ik naar mijn favoriete Amerikaanse houthobbylist te kijken( steve marin) kom ik een bekend hout blok tegen, Door hem genoemd worden lijkt me wel een KIK :)

Leuk je daar ook te zien. Heb je daaran veel hits op jouw site gehad?

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hey, bestaat dit topic ook nog.


Oh, je bedoelt via zijn website? Dat is al wel een tijdje geleden dacht ik. Na een video over houtbewerking met boomstammetjes vroeg hij op facebook of mensen hun eigen werkjes wilden laten zien. Dat heb ik gedaan en hij vond mijn filmpjes erg leuk. Hij heeft toen een van de filmpjes op zijn site gezet. Toen schoten de bezoekers wel even omhoog ja, grappig is dat. Leuke vent, alleen ik wou dat hij wat meer aandacht bestede aan het afwerken. Hij echt zo een die de kick van het maken leuk vind, maar de aandacht verliest bij het afwerken, wat meestal neerkomt op onderhosen met een goedkope lak uit spuitbus. :?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Sociale media hmmmm persoonlijk vind ik dat getwitter en face boek maar niets moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik mij daar niet in verdiept heb . Volgens mij is dat contact maar heeeeel minimaal.

Vind zo'n blog wel leuk om te lezen als je ziet waar iemand mee bezig is zoals bijv Rick en meerdere leden het doen daar kan je daar op reageren en zo doende krijg je dan contact en zo functioneert een forum eigenlijk ook.

En vervolgens kan je dan proberen een meer persoonlijk contact te krijgen van de geest verwanten zoals een bijeenkomst / of een bananendoos hout bij Rick halen .

Vind skype (in het kort: beeld telefoon )wel een aanwinst want je kan elkaar zien , maar ook laten zien waar je mee bezig bent en zodoende een discussie voeren.

Skype: steenbakkertje
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wouter,

ik was eigenlijk benieuwd of je het effect van je website al kan merken aan de opdrachten die je krijgt. Hoor het graag.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hey Rick,

Nou, nee niet echt eigenlijk. :p Nu ben ik ook niet bijster actief met het rondstrooien van de link, maar zoals een meubelmaker al eens tegen me zei moet je een website eigenlijk meer zien als een extra visitekaartje. Een eenzame website is gauw verloren in de wildernis van Internet, en alleen de weinige mensen die specifiek zoeken zullen het vinden.. Wat nu gebeurd is dat ik mensen vertel over mijn werk, of krijg via via te horen dat ze meer willen zien waarop ik ze dan de link geef. Tot nu heb ik een stuk of 8 dingen verkocht, vooral via mond op mond reclame.

Als ik echt wil verkopen moet ik het toch anders aanpakken. Dat betekend op hout/meubel/kunst markten staan met een groot aanbod. Ik ben nu dus maar bezig met een voorraad opbouwen van duur en betaalbare werken die ik tzt wil proberen te verkopen via eerder genoemde markten. (wie weet een idee voor een soort actie van meerdere forum mensen in 1 stand??)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.