Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1

    Afwerken ABS kantenband

    Hallo,

    Vandaag wat geoefend met opbrengen/lijmen van ABS kantenband om spaanplaatranden af te werken. Plakken met tix gaat redelijk. Hoe lijm je het makkelijkst zonder knoeien met tix??
    Het restant affrezen ging slecht. Ik gebruikte mijn zelfgebouwde frees tafel (model Guido) met een kantenfrees, met aanloopwiel uiteraard. Toch wat beschadigingen aan de toplaag, frees raakt helaas deze laag. Hoe kan ik dit voorkomen; met een scherpe schaaf misschien??

    Peter

  2. #2

    Re: Afwerken ABS kantenband

    Wat ik doe is het kantenband aan beide zijdes uit laten steken (~1-2mm), vervolgens met een beitel de kant en het paneel gelijk steken (in één haal, grootste beitel die je hebt en die onder een hoek over het ABS laten lopen terwijl je op het midden van je beitel een beetje druk zet). Daarna ga ik er met een radiusfrees overheen en schuur de machineslag eruit met korrel 320, de hoeken met 600.

  3. #3

    Re: Afwerken ABS kantenband

    als je met de kopieer frees werkt moet je een baan crepe tape plakken op de toplaag waarbij je met de wiel over de crepe tape gaat.

    Dan blijft de frees van de toplaag.

  4. #4

    Re: Afwerken ABS kantenband

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door primera
    als je met de kopieer frees werkt moet je een baan crepe tape plakken op de toplaag waarbij je met de wiel over de crepe tape gaat.

    Dan blijft de frees van de toplaag.
    Voor enkele panelen is dat inderdaad te doen, maar ik zie het niet zitten om dat bij seriewerk toe te passen. Daarbij zal je sowieso nog machineslag hebben en resulteert het in een extra handeling (twee per band, acht per paneel als je het rondom doet) die overbodig is omdat je het met de hand af zal werken, ook al zet je er geen radius op, de kantjes zal je moeten breken, niet alleen voor het gevoel maar ook omdat je kantenband dan niet loslaat als het ergens achter blijft haken.

    Ik wil mijn manier je niet opleggen, maar er met een beitel overheen gaan is het makkelijkste, snelste en in mijn ogen mooier dan met een frees (je hoeft niets af te plakken, je hoeft geen machineslag weg te schuren, alleen het kantje breken als je er geen radius aan freest), en voornamelijk met de grotere panelen zou ik het niet zien zitten om een paneel perfect haaks ten opzichte van de freestafel te manoeuvreren (anders heb je een slag in je kantenband).
    Voor de kleinere panelen tot 1x1m zou het inderdaad te doen zijn op de freestafel, maar in plaats van tape op het paneel zou ik gaan voor een stuk tape op de kopieerring.

  5. #5

    Re: Afwerken ABS kantenband

    dit gaat alleen bij de dunne bandjes.
    Dit zou je ook kunnen doen met een schaafbeitel.

    Echter bij bandjes van 3 mm dik zul je toch met de frees moeten werken.

  6. #6

    Re: Afwerken ABS kantenband

    Ik plak als eerste altijd de randjes af met schilders tape. Dan pas lijm ik het en werk ik ze af door middel van eerst te frezen met een vlakfrees of luchtfrees, of een kleinbovenfreesje met aanlooplager. Daarna haal ik pas de tape eraf en steek ik het met een beitel vlak. Dan frees ik er een radius 2 aan en klaar is kees. Ik schuur niet na, een scherp freesje is genoeg.

    Ik gebruik áltijd tape. Als de aanlooplager van de gelijkfrees dichtslibt met lijm resten en niet goed fungeert, kan het zijn dat het in de toplaag inslijt.

  7. #7

    Re: Afwerken ABS kantenband

    Afwerken gaat het beste met een schraapstaal.
    Dan ben je ook meteen je machineslag kwijt.

    Voor het afrezen kun je je bovenfrees onder een plaat monteren.
    In je plaat boor je een gat waar het freesje doorkomt.
    Vervolgens maak je in je plaat een brede sleuf van +-2cm breed en 0.5cm diep.
    Je kunt nu je plaat waar het bandje op zit vlak op de plaat leggen en de overmaat van het bandje zit nu in de sleuf.
    Zet in je bovenfrees een freesje met een kleine radius bv. 2mm.
    Wanneer er een lagertje op zit moet je deze verwijderen.
    Vervolgens schroef je links en rechts van je freesje een balkje hout als geleider.
    wrijf het blad en geleider eventueel in met een beetje kaarsvet voor een goede geleiding.

    Dit vindt ik het beste werken.

    Mvg Bas

  8. #8

    Re: Afwerken ABS kantenband

    Plakken kun je ook met een speciale lijm voor kantenband,op waterbasis,een soort dikke laklijm.
    Droogt snel,zit echt vast,en werkt vrij schoon,zonder gedoe.
    Voor geinteresseerden kan ik het merk en de dealer opzoeken.

    Wat betreft kantenband is het geheel aan je eigen kunnen en wensen wat je fijn en makkelijk vindt.
    Ik ben de gelukkige bezitter van een kantenlijmer die al het werk doet.
    Indien iemand een keer veel plakwerk heeft,wil ik hier wel iets in betekenen.
    Vragen per PB.

    8-)

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top