Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Meubelontwerp

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Meubelontwerp

Wat ik me afvraag, hoeveel van jullie maken gebruik van een tekenprogramma voor het ontwerpen van meubels.
    Tips of aanraders zijn welkom.

Mvg,

Geert

Re: Meubelontwerp

ik gebruik sketchup gratis en makkelijk

-BaN-

Hoi Geert,

Ik gebruik ook regelmatig Sketchup (van Google). Gratis programma, met heel veel mogelijkheden.

Bananiel, heb jij hier veel ervaring mee? ik zou het wel leuk vinden wat ervaringen uit tewisselen over dit programma....

(of een nieuw topic openen???)

Ja, ervaringen uitwisselen met Sketchup. Doen!

...stuk papier,potlood,gummetje...
    eindelose mogelijkheden...en spotgoedkoop!

annette

Ik doe het ook met potlood, en gafiekpapier (millimeter papier). Met name omdat het een stuk sneller en handiger (maatvoering, curven, schetsen, kladjes, etc etc) is.

Ik gebruik altijd Illustrator, superfijn om te gebruiken, maar je moet er wel even in geoefend raken.
    Het programma is erg duur, maar je kan ook een versie downloaden, die alleen geen helpfunctie e.d. heeft. Studenten kunnen dit programma wel vaak erg goedkoop kopen.

Ik werk nooit meer zonder uitgebreide tekeningen vanuit Illustrator, maar ik vind het dan ook erg leuk om met dit tekenprogramma te werken, dus dat motiveert ook om lekker eerst alles op de computer uit te werken.

Scheelt vaak erg veel in de uiteindelijke resultaten van de meubelstukken of andere werken, omdat je veel nauwkeuriger werkt en alles volgens de tekeningen kunt volgen. Ook heb je eventuele (denk- of plannings-) fouten vaak tijdens het tekenen al opgemerkt, zodat je ze in de praktijk niet meer maakt.

Irene, Ik zag dat je pas nieuw hier bent, dus van harte welkom.
    Ik ben het helemaal met je eens, ikzelf werk ook altijd volgens tekening, om vergissingen zoveel mogelijk uit te sluiten. Doe dit met autocad en inventor, dit laastste program is volledig 3D. Kan trouwens ook met autocad.
    Doe je meubelmaken of soms ook iets anders?
    Groeten. Ad

Ja, welkom Irene. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van je werk met illustrator. Ik ben mijzelf aan het orienteren voor een goed teken illustratie software pakket. Zou je een resultaat van je illustrator werk kunnen laten zien?

Beste (aspirant)tekenaars,

De laatste tijd werk ik wel eens samen met mensen die SketchUp gebruiken, een eenvoudig te leren (gratis!) tekenprogrammatje. Gedurende het gebruik loop je wel snel tegen de grenzen op, en blijkt het minder technisch en meer illustratief. Maar voor veel doeleinden bied het voldoende mogelijkheden en het is erg laagdrempelig!

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan AutoCAD voor het tekenen van meubelen en andere 'eenvoudigere' producten. De 3D omgeving van AutoCAD is welleenswaar niet zo geavanceerd als bij specifieke 3D paketten als Inventor of Unigraphics, maar voldoende om snel goede tekeningen te kunnen maken. Daarbij bied de render functie van AutoCAD de mogelijkheid om je 3D model om te zetten tot een bijna fotorealistisch model.

Irene, ik snap alleen jou keuze voor Illustrator niet echt...

Groeten,

engineer

Forum Rechten