raad de houtsoort deel...

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey forum,

Mijn beurt om jullie een paar houtjes te presenteren waar ik noch mijn leraar een houtsoort op kunnen plakken!

Hout 1: licht vettig bij aanraking, loodzwaar en hard (de vandiktebank heeft erg hard gejankt ;) )
Hout 2 (de gele): zelfsmerend (erg vettig dus), maar niet zo zwaar als nummer 1

Van hout 2 kan ik volgende week meer foto's nemen, moest dat nodig zijn. Van hout 1 uiteraard ook :)

Verder heb ik nog een vraag: ik wil stukken van deze houtsoorten verwerken in mijn salontafel (current project), maar hoe lijm ik deze het beste? Mijn leerkracht vermoedde dat ontvetten met aceton en daarna met witte houtlijm genoeg was. Nu komt het ook niet zo nauw denk ik, aangezien het in kleine stukjes verwerkt wordt in het tafelblad, tussen allerlei andere houtsoorten (een opsomming is voor een ander topic)

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is het Pokhout, werd vroeger gebruikt als lager bij draaiende delen van schepen en baggermolens, vanwege het zelfsmerende effect, vooral effectief onder invloed van (zee)water.

Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Pokhout is het volgens mij niet. Veel te licht van kleur. Ik denk bij houtsoort 1 eerder aan rode locus.
De tweede vermoed ik dat het niangon is.
Al is houtdeterminatie op deze manier altijd gokken natuurlijk... Scherpe foto's van loepzuivere kopshoutsnedes, scherpere fotos van radiaal en tangentiaal vlak en gewicht per m³ geven meer zekerheid... :ugeek:
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een briefopener van pokhout gezien waarbij een deel eenzelfde gele kleur heeft en deels ook donkerder geaderd. De indruk van de poriën en de vettigheid waar hij over spreekt doen me voorlopig mijn visie handhaven...

Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
pokhout is ook mijn gok voor hout 1. De plank waaruit de stukken komen was een plank met spint (vandaar het lichtere deel aan een van de stukken). In het daglicht is de rest van de plank gelig en groenig. Hieronder nog een paar extra foto's teruggevonden.

Van hout 2 zal ik volgende week een dikker stuk fotograferen, dat zal wel handiger kijken. Dit stuk hout is in elk geval zeker 2 keer vettiger dan hout 1. Als je er 2 keer over wrijft met je vinger, is deze zo vettig dat je zeep nodig hebt om het eraf te krijgen. Beetje zoals vettig haar. Deze houtsoort is erg geel als het vers gezaagd is in elk geval.

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op sommige foto's lijkt hout nummer 1 pokhout, op andere weer niet. Pokhout kernhout is geelgroen tot bruingroen, en serieus waterafstotend. Gezaagd en gedraaid heeft het een karakteristieke, maar niet heel sterke geur, en bij verhitting in de magnetron komt er veel hars uitzetten (vraag niet hoe ik dat weet). Een porietekening zoals op het kopse vlak hier te zien is heb ik bij pokhout nog niet gezien...

En inderdaad, herkennen van hout gaat een stuk beter als je het in je handen hebt dan van foto's...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij heeft hout1 voor pokhout veeeeeel te grote porien in het kops hout. Pokhout is juist vrij dicht van structuur. Geen idee wat het wel is, wel en mooie tekening.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey,
al bedankt voor de reacties tot dusver! Iroko lijkt me een kanshebber voor hout 2 als de eigenschappen ervan nalees hier: http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/iroko

Van hout 1 zal ik volgende week andere stukken fotograferen en nog wat meer details scherper in beeld te brengen. Van de 2 stukjes die ik hier heb liggen zal ik proberen wat meetbare gegevens te verzamelen!

Wat het lijmen betreft, klopt dat verhaal met de aceton een beetje? Of staat of valt dat met de juiste identificatie van de soort? :?

Ohja, ik weet niet of dat belangrijk is: beide balkjes/ planken waren geen eerste keus, maar palettenhout, het transporthout zeg maar. Dus dat zal zeker geen eerste keus zijn. Heb ze gevonden in de afvalbak van een paar grote houtimporteurs uit de haven.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Aceton? Is dat niet wat agressief? Ik gebruik een spuitbus fietskettingontvetter (Decathlon), dat werkt heel praktisch en stinkt al veel minder.
 

Duschek

Nieuw lid
11 feb 2010
2
0
Mijn zeer late reactie zegt dat het Okan is. Super zwaar en hard, moeilijk te schaven en dezelfde gele kleur. Van de resten van een eerder project (relingen balkons) heb ik deze week onderstelen voor 2 klaptafeltjes gemaakt.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Pas op met het gebruik van aceton: draag handschoenen en het liefst alleen buiten gebruiken, t'is een smerig goedje.

En het hout: ben zelf een woodnoob, maar ook deze stukken brengen mij qua tekening in vervoering, verder niets inhoudelijks toe te voegen :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Houtsoort 1 lijkt me toch echt pokhout. Probeer soortelijke massa te meten. Of makkelijker: kijk of het drijft. Resultaat leidt natuurlijk niet tot 1 soort maar met dat eenvoudig proefje kun je hopelijk wat soorten uitsluiten.

leuk onderwerp

groet
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.