afwerking eiken keuken

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Ik ben bijna klaar met onze nieuwe keuken en nu komt de afwerking om de hoek kijken.
Het binnenwerk van de kasten is gemaakt van berken-multiplex en dit is afgewerkt met OSMO hardwax (3062) Geheel naar tevredenheid.
Maar nu moeten de front-jes ook nog en daar gaat het mis.
Ik heb een proef-frontje gewoon netjes geschuurd en daarna behandeld met dezelfde hardwax.
En er bevallen me twee dingen niet aan:
- het mooie witte (iet was grijs achtige) eiken, word naar het geel getrokken.
- het doffe hout word glanzend alsof het afgelakt is.
Ik heb twee hoge resolutie foto's op mijn site gezet te weten

http://www.onzeboerderij.nl/woodworking/met_flits.jpg
http://www.onzeboerderij.nl/woodworking ... _flits.jpg

Het geel worden heb ik geprobeerd te ondervangen door op een tweede deurtje te experimenteren met dekorwax van OSMO.
De linkse baan is Weiss 3111
De middelste baan is 50% Weiss 3111 en 50% grijs 3151
De rechtse baan is grijs 3151

Dit voorkomt het geel worden van het hout maar de banen waar grijs bij zit zien er uit alsof het hout was viezig is en de witte is wat aan de "gemaakte" kant naar mijn smaak.
Maar als er niets op zit liever de witte als de gele kleur.

Mijn vragen:
-Is het mogelijk het met OSMO 3062 behandelde hout een bewerking te geven waardoor de glans er wel af gaat maar de beschermende werking niet?
- Kun je het hout voordat je de hardwax aanbrengt bewerking zodat het niet zo geel word?
- Heeft er iemand tips om het hout er onbehandeld uit te laten zien met een (andere) beschermlaag als de hardwax?

Alle tips en ideeen zijn welkom.

Bvd Bas
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
De vriend waarmee ik in avondschool meubelmakerij studeer, heeft iets met eik.. Nu heeft hij zijn vorige werkstuk afgewerkt door het te fumigeren met ammoniak (als ik het mij juist herinner!). Over de gebruikte chemische vloeistof ben ik niet zeker, maar dat kan ik wel navragen volgende week.

Het proces: een reservoir vullen met de vloeistof (hoe breder het reservoir (schaaltje bvb), hoe groter het afgifte-oppervlak en hoe beter het effect).

Werkstuk vervolgens samen met het schaaltje in een plastic zak of zelfgemaakte 'tent' zetten en dichtmaken. Dan ongeveer een half uur (langer of korter naar gelang je wens) laten staan en klaar is kees!

Zou volgens de leraar voldoende moeten zijn.. maar ja, die weet ook niet alles heb ik al gemerkt.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het verhaal van het roken klopt... En dat gebeurd inderdaad met ammoniak. Let wel op dat je inlands eiken gebruikt. In het amerikaanse zit minder looizuur en het is hierop dat het reageert.
Dit werkt niet alleen met ammoniak maar ook met kaligène, soda, natriumbichromaat, enz...
Maar dit maakt eik donker en dat is nu net niet de bedoeling dacht ik...

De firma "Flanders colors" heeft een product dat je als voorbehandeling aanbrengt en als effect heeft dat een later aangebrachte vernislaag geen kleurverschil geeft. Het hout ziet er dus uit alsof je het net geschuurd hebt. Let wel op dat je een niet vergelende vernis gebruikt om het effect te behouden. Ik zou zeggen: Effe googlen naar deze firma en laat je daar informeren.
 

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Gisteren heb ik nog even geëxperimenteerd met staalwol (OO-versie).
Dit zorgt voor een mooie doffe, gladde look. Zeker op de weis 3111 komt de look
aardig in de buurt van wat we willen.
Ik vraag me alleen af wat er nu nog over is van de beschermende laag van de wax.
Heeft iemand hier een idee over?
Vandaag even een tweede waslaag aanbrengen en dan nog maar eens kijken wat de
staalwol doet.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Was biedt zoiezo nauwelijks bescherming, dus of dat verschil maakt? :?
Waar je wel om moet denken is dat staalwol deeltjes loslaat, dus als er iets achterblijft in spleten e.d gaat het eiken blauw kleuren!
 

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Bedankt voor je opmerking over het achterblijven van staaldeeltjes.
Toch maar even extra met het luchtpistool erover.

Ik mag hopen dat je er langs zit met die opmerking over wax.
Er staat overal (ook ervaringen van gebruikers) dat de OSMO hardwax zeer krasvast is.
Dan moet een beetje schuren met staalwol toch geen probleem zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.