Houtworm in houtopslag

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is niet onmiddellijk houtbewerken, maar het gaat toch over hout. En het is misschien ook toepasbaar voor timmerhout.
Ik heb een flinke voorraad wilg voor de kachel liggen. Nu hoop ik dat de houtwormen uit deze opslag gaan weg blijven. Zouden motteballen kunnen helpen? Of weet iemand andere middeltjes?
Eventueel ook om houtwormen uit de werkplaats te houden. Ik heb vorig jaar vol verbazing vastgesteld dat de deuren van mijn kasten (uit multiplex uit de Praxis) volledig opgegeten waren door wormen.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Joris,

Je hebt gelijk. Ik heb daar niet naar gekeken. Dit komt omdat mijn vorig antwoord onder elektrisch gereedschap hoorde. Sorry.
Verplaatsen zal zeker niet meer lukken?

Mathieu
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mottenballen gaan niet werken tegen houtworm. Mottenballen zijn geen 'repellent'; wat ze doen is motten (langzaam) doden (maar wel voordat er significante schade aangericht is). Omdat het bij mottenballen om afdoding gaat heb je continue 'hoge' concentraties nodig voor effectiviteit - en dat lukt alleen in (kleine) afgesloten ruimtes.

Wat wel zou moeten werken is het hout impregneren met een oplossing met een synthetisch pyrethroide, zoals permethrin, deltamethrin, bifentrin, cypermetrin, of iets vergelijkbaars. Is giftig, maar houdt insecten ook weg, en heeft geen hoge concentraties in de lucht nodig.

Meer in het algemeen: voor bescherming van onder 'open' condities opgeslagen hout moet je iets gebruiken waarmee je het hout impregneert. Luchtbehandeling werkt alleen onder 'gesloten' condities.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat mottenballen de motten ook effectief doodde. Ik dacht dat de geur de diertjes op afstand hield, en dat dit ook misschien voldoende was in een houtstapel. Voor woelratten werkt de geur wel, dat heb ik al toegepast.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.