Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Houtworm in houtopslag

Het is niet onmiddellijk houtbewerken, maar het gaat toch over hout. En het is misschien ook toepasbaar voor timmerhout.
    Ik heb een flinke voorraad wilg voor de kachel liggen. Nu hoop ik dat de houtwormen uit deze opslag gaan weg blijven. Zouden motteballen kunnen helpen? Of weet iemand andere middeltjes?
    Eventueel ook om houtwormen uit de werkplaats te houden. Ik heb vorig jaar vol verbazing vastgesteld dat de deuren van mijn kasten (uit multiplex uit de Praxis) volledig opgegeten waren door wormen.

Mathieu

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Houtworm in houtopslag

Waarom plaats je dit in vredesnaam onder electrisch gereedschap? :roll: Hout veredeling was meer op zn plaats geweest.
    Helaas heb ik geen passend antwoord op je probleem.

Joris,

Je hebt gelijk. Ik heb daar niet naar gekeken. Dit komt omdat mijn vorig antwoord onder elektrisch gereedschap hoorde. Sorry.
    Verplaatsen zal zeker niet meer lukken?

Mathieu

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Baas/Jaap kan dit vast wel voor je verplaatsen.

Mottenballen gaan niet werken tegen houtworm. Mottenballen zijn geen 'repellent'; wat ze doen is motten (langzaam) doden (maar wel voordat er significante schade aangericht is). Omdat het bij mottenballen om afdoding gaat heb je continue 'hoge' concentraties nodig voor effectiviteit - en dat lukt alleen in (kleine) afgesloten ruimtes.

Wat wel zou moeten werken is het hout impregneren met een oplossing met een synthetisch pyrethroide, zoals permethrin, deltamethrin, bifentrin, cypermetrin, of iets vergelijkbaars. Is giftig, maar houdt insecten ook weg, en heeft geen hoge concentraties in de lucht nodig.

Meer in het algemeen: voor bescherming van onder 'open' condities opgeslagen hout moet je iets gebruiken waarmee je het hout impregneert. Luchtbehandeling werkt alleen onder 'gesloten' condities.

Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat mottenballen de motten ook effectief doodde. Ik dacht dat de geur de diertjes op afstand hield, en dat dit ook misschien voldoende was in een houtstapel. Voor woelratten werkt de geur wel, dat heb ik al toegepast.

Mathieu

Forum Rechten