Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

1 schaal en 2 wierrookhouders

Laatste werkjessss.

Jan, dit is die schaal waar ik het over had afg. Bellingwolde expositie.
    Het hout komt van mijn oom, die woont naast een oude korenmolen. Tijdens een grote restauratieactie waar ze 'even' eikenhouten balken van 80x80x300cm vervingen die door zwam waren aangetast. :shock: M'n oom mocht die hebben voor brandhout, en ik heb daar wat stukken van afgezaagd voor mezelf.

Heel fraai 'doorleefd' hout. Enorm anders van kleur dan vers eiken. Het lijkt net op chocola. :?
    Wat ik niet verwacht had was dat het hout nog enorm zou gaan werken. Ik dacht dat dat wel voorbij was zo een x aantal jaren. Even maakte ik me zorgen dat de schaal in tweeën zou barsten, dus leek me het wel leuk om er een stuk ijzer aan toe te voegen. Half voor de sier, half functie. Geschuurd tot 500, afgewerkt met Danisch oil.

En twee wierrookhouders uit een reststukje van een Berkenvergroeiing.
    Geschuurd tot 1000, afgewerkt met Danisch oil + PU-lak.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Re: 1 schaal en 2 wierrookhouders

Mooi werk Wouter ! Hebben jullie ( er zijn nog zo een paar artiesten op dit forum ) een speciaal oog voor zulke toestanden ? Jarenlang heb ik duizenden stère hout ge-/verzaagd, alle mogelijke inlandse soorten in brandhout geslagen en waarschijnlijk juweeltjes naar de verdommenis geholpen. Vanaf nu ga ik de blokken hout die ik zaag of klief eens wat intenser bekijken. Jullie maken de mooiste dingen met hout dat normaal wordt weggegooid!
    gr,
    Danny

Dank! We zijn net gieren als het op bijzonder hout aankomt. Zo erg dat ik gezonde bomen met vergroeiingen in de gaten houd, en zodra ze tekenen van afsterven gaan vertonen ik snel mijn 'diensten' aanbied. :?

Enne, er is nog hoop voor je zieltje hoor, bewaar vooral die dikke bulten aan stammen, of bijzondere houtsoorten als Taxus, Gouden regen etc. :mrgreen:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wouter,

De eiken schaal vind ik erg mooi, qua vorm spreekt het mij enorm aan. Ook de manier van fotografie is erg goed gelukt. Een fotoreportage van de totstandkoming lijkt me erg interessant om eens te zien.

Wouter, ik vind die eikenhouten schaal schitterend mooi, en dat uit zo'n oude eikenhouten balk van tich jaren oud. Ik sta iedere keer weer paf als ik weer zoiets van je zie, petje af hoor.
    Groetjes, Ad

Wouter, een mooi "natuurprodukt"! Zo'n wierookhouder heb ik ook eens gemaakt. Bij het branden bleek de as van het stokje op de tafel te vallen. Niet zo praktisch dus. Later model aangepast.
    vr.gr. Jan Pranger.

Is weer echt prachtig Wouter, do hest un echte houtenhasses!!
    Verkoop je wel eens wat, of geef je weg? Als je bij Jan Pranger komt, krijg je ook altijd wat mee naar huis (staat hier nu in de kast te pronken!), die heeft ook een zeer ruime voorraad mooi draaiwerk :lol: !

jaap

Dank voor de commentaren mensen, stel het altijd zeer op prijs!

@ Jaap, heeel binnenkort (1 a 2 dagen) komt mijn site online, waar ik zaken te koop aanbied. Te ruil is ook een optie, wellicht voor objecten óf mooi hout!

@ Rick, is goed. Ik post hieronder de 'making off' voor de fotoverslaafden.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wouter,Bedankt voor de foto-reportage. Ik ben ook wel benieuwd naar de site van jou!

Schitterende schaal, en die wierookstokhoudertjes vind ik ook erg knap!

Het viel me ook op wat voor superpraktische kleminrichting je maakte, relatief eenvoudig te construeren, en heel praktisch!

Heb je nog van zulke trucs?

Groeten,
    Steven

Forum Rechten