welk soort hout is dit?

hans1982

Nieuw lid
25 mrt 2011
3
0
Hallo allemaal,

Ik heb wat planken gekocht,maar heb geen idee wat voor soorthout hetis. Weet iemand dat:

plank1.jpg



&

plank2.jpg


Alvst heel erg bedant voor de reactie's.

Met vriendelijk groet,

Hans
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik vind het wel mooi vuren dit met die jaarringen dicht op elkaar, beter als dat wat je bij de bowmarkt koopt

groeten bas
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De getoonde houtsoort is inderdaad vuren, maar ik dacht dat "waaibomenhout" een volkse naam was voor populier...
 

hans1982

Nieuw lid
25 mrt 2011
3
0
Hallo allemaal,

Oke bedankt voor alle reacties. Het is dus vurenhout :D .

Maar waaibomenhout is dus hetzelfde al vurenhout?

Groeten,

Hans
 

tuoh

Oud hout
De term "waaibomenhout" word meestal gebruikt voor hout van inferieure kwaliteit, en dat kan Populier zijn, maar ook andere houtsoorten van bedenkelijke kwaliteit kunnen zo genoemd worden.
Het kan ook slaan op een stuk hout met veel fouten, reactiehout, veel barsten, gedraaide jaarringen, etc.
Kortom elk stuk hout waar niks mee aan te vangen is, word ook wel eens "waaibomenhout" genoemd.

Deze term bij Vuren wil gewoon zeggen dat het hout nu niet bepaald veel waarde heeft, alhoewel het wel degelijk voor veel gebruiksdoeleinden kan gebruikt worden.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ok, maar voor mij is waaibomenhout populier. De verzamelnaam van minderwaardige houtsoorten is dan "konijnenkotelaar"... ;) Als het kind maar een naam heeft hè!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.