Tafel CIrkelzaag

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
jpandriesse zei:
In een half jaar 2x de motor kapot? Ben je dan niet constant de machine aan het overbelasten? :roll:

Hier met diezelfde tafel dezelfde problemen. Maar door incidenteel gebruik gebeurt het bij mij net altijd buiten de garantieperiode. En wat ik zaag: vuren (zelden diker dan 18mm), triplex (zelden dikker dan 12mm) en MDF (soms tot 18mm). Ik weet hoe ik er mee om moet gaan, niet er doorheen duwen, maar de tafel zijn werk laten doen. Het standaard zaagblad is al heel snel vervangen door een duurder blad met meer tanden voor een fijnere snede.

Ik heb hem van de laatste rearatie eind juli 2010 nog niet terug. Ik heb in een andere topic hierover al voldoende geschreven. Dus ik zal me hier inhouden.

Aanraden kan ik deze tafel dus NIET!

@lex
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@lex zei:
jpandriesse zei:
In een half jaar 2x de motor kapot? Ben je dan niet constant de machine aan het overbelasten? :roll:

Hier met diezelfde tafel dezelfde problemen. Maar door incidenteel gebruik gebeurt het bij mij net altijd buiten de garantieperiode. En wat ik zaag: vuren (zelden diker dan 18mm), triplex (zelden dikker dan 12mm) en MDF (soms tot 18mm). Ik weet hoe ik er mee om moet gaan, niet er doorheen duwen, maar de tafel zijn werk laten doen. Het standaard zaagblad is al heel snel vervangen door een duurder blad met meer tanden voor een fijnere snede.

Ik heb hem van de laatste rearatie eind juli 2010 nog niet terug. Ik heb in een andere topic hierover al voldoende geschreven. Dus ik zal me hier inhouden.

Aanraden kan ik deze tafel dus NIET!

@lex
ik wou initieel het volgende erop antwoorden:

Die tafel van Bosch is niet perse rotzooi. Het kan ook gewoon zijn dat je de pech gehad hebt om het model op de kop getikt te hebben dat eigenlijk niet door de kwaliteitscontrole zou geraakt mogen zijn (in een ideale wereld). De zgn foutenmarge of tolerantie.

Komt veel voor bij massaproductie (niet enkel gereedschap), ook bij kwalitatievere producten. Het is zelfs zo goed als standaard. Helaas heeft dat te maken met winstmarges.


Maar als er al twee op dit relatief 'kleine' forum er dezelfde problemen mee hebben... ligt het inderdaad eerder aan het ontwerp.


En voor Patrick: Powerplus is een budgetmerk in alle mogelijke betekenissen, zeker wat kwaliteit betreft. Maar dat geldt eigenlijk bijna voor alle merken waarbij je in plaats van een reparatie automatisch een nieuw exemplaar krijgt als het stuk gaat. Bij powerplus, parkside, topcraft, ... zie je en voel je meestal de bedenkelijke kwaliteit al in de winkel.

Al moet je natuurlijk ook even bekijken wat je ermee gaat doen (zoals al gezegd) en hoe nauwkeurig of betrouwbaar het moet zijn. Mijn ervaring met powerplus rijkt niet verder dan een accuboormachine die bij het eerste gebruik al gele gesmolten kunststof delen uitspuwde (uit het motorcompartiment...). En over de batterij ga ik het gewoon niet hebben ;) Heb dat ding snel ingeruild voor een Li-ion van Metabo.

Voor een kleine paneelzaag treed ik de rest hier bij: liever iets meer uitgeven aan een ding waarbij er een metalen schijf met tanden tegen een behoorlijke snelheid roteert. Je wilt echt niet hebben dat het in je lichaam terecht komt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ik weet dat ik naar 1 ding nu kijk als ik een ander zaag haal.

De aanzuiging van de motor in een aparte vak zit en dat er bijna geen stof in kan komen.
Dat is al 1 grote ontwerp fout in de zaag die ik heb.

Daarbij nogmaals de afzuiging hegeel gesloten is waardoor als ik zaag de stof niet aan de voorzijde eruit komt dat ik dus zelf onder de stof zit tijdens het zagen,
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Moet je toch even aangeven wat je uit wil geven. Zagen waar je het over had zitten in het 100-200 euro segment en duidelijk mag zijn dat je het daar (nieuw) sowieso niet voor gaat redden.
Dus wat is je max. budget (400 / 800 / 1200) en hoe zit je met je ruimte?
Dat laatste omdat je heel goed wat oudere, maar zeer goede, 2e hands stationaire machines kan vinden voor een heel beschaafd bedrag.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Patrick

Als je "precisio"intikt als zoekopdracht bij de bekendste tweedehands-spullen-website van nederland dan vind je diverse zaagtafels die ik zelf ook graag zou hebben.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Vorig jaar heb ik een freestafel gemaakt welke prima voldoet. (alleen de geleider moet ik nog even wat anders voor knutselen). Hier had ik ook de mogelijkheid gemaakt om mijn handcirkelzaag van bosch onder te hangen. Dit beviel echter slecht: ik was nogal wat tijd kwijt met het plaatsen van de zaag en het duurde nogal even voordat ik de geleider parallel had staan. Dus voordat ik dan echt kon gaan zagen duurde het nogal even.

Dit was ik een beetje zat, en ik heb vorige week via marktplaats een makita 2708 voor €140 (+ €60 voor een bovenfrees die eronder kan) op de kop getikt.

Eerst de machine goed schoongemaakt en wat lagers wat extra vet gegeven. Na het juist instellen van het spouwmes bevallen de eerste testen prima. Een plank spaanplaat gezaagt van ruim een meter lang: met een waterpas van 1m kan ik geen afwijking ontdekken! Keurig rechte zaagsnede dus.

Ik heb nog wat kleine ideetjes om de machine aan te passen maar dat is geen must. Voor alsnog ben ik dus zeer tevreden over de machine. (via internet had ik ook veel positief commentaar over de machine gelezen).

Ik weet niet of er hier nog mensen zijn met een mening over deze machine, maar wellicht een idee voor je? (vorige week stonden er 2 op marktplaats waarvan ik er nu 1 heb :lol: )

Suc6 met de keuze!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.