ladeglijders

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, forumlezers in ben bezig met het maken van een tv meubel in amerikaans noten, en heb alles op maat gezaagd, gefreesd en geschuurd.
De kast bestaat uit 3 lades, die ik ook zelf wil gaan bouwen.
Als glijders heb ik voor blum gekozen met soft close systeem ( blumotion).
Mag ik deze glijders vlak op de bodem plaatsen of worden deze iets omhoog geplaatst?
Mag ik eerst de kast al volledig inelkaar lijmen alvorens de glijders te plaatsen?
Kan ik de lade's mooi uitmeten als de glijders al geplaatst zijn?
Indien er opmerkingen en adviezen zijn, hoor ik die heel graag.
Het is nl. de eerste keer dat ik ik met lades werk.
Het viel me ook op dat deze glijders enkele mms naar achteren worden geplaatst.
Ik zit in nu in m'n 2de jaar meubelmakerij in avondonderwijs, en ben dus maar een amateur.
Mvg, Kris
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Beste Kris,

Ik gebruik deze geleiders geregeld.
Ik plaats ze altijd op de bodem van de kast, je bent al genoeg hoogte kwijt.
Meestal maak ik eerst de kast, Die kan in elkaar gelijmd zijn, plaats de lade geleiders en meet dan hoe groot de lade moet worden. Ik heb ook een groot Blum-boek waar alle maten in staan die je nodig hebt, maar ik meet toch liever alles nog na.
De geleiders worden een paar mm naar achter geplaatst omdat de oranje greepjes die onder je lade komen een paar mm naar voren uitsteken.
Zelf zet ik de rail eerst vast met twee schroefjes, mak de lade, plaats die, en als hij dan niet helemaal vlak loopt kan ik de rail nog een beetje verplaatsen door een ander schroef gaatje te gebruiken.
Verder zijn het heerlijk degelijks rails, ik ben benieuwd naar het resultaat
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Beste Jan, alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Ik heb vanmiddag de kast gelijmd en het resultaat mag er zijn.
Er is natuurlijk nog wel wat schuurwerk aan maar da's voor volgende week denk ik.
Ik heb er wel al enkele uurtjes aan gehobbyt, de knoesten en kleine scheurtjes heb ik grotendeels opgevuld met epoxy en terug gladgeschuurd.
Met het opspannen bij het lijmen is de kast wel ietsje vergaan, maar dit is minimaal.
Ik heb twee foto's bijgevoegd, dan kun je je even beter voorstellen hoe het er uit ziet.
Hoever moet ik de geleiders precies terug plaatsen, de fronten worden inliggend en zou ik graag gelijk hebben met de voorkant?
Bij de technische fiche op internet stond X +4mm met een sterretje, wat willen ze hier mee zeggen?
Hoe meet je de lade best op, ivm speling etc.
Mvg, Kris

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
als ik het goed heb, is X de dikte van je lade front, en de 4 mm heb je dan nog nodig voor die oranje connectors. als je de rails er zo in hebt liggen kan je de breedte meten die je nodig hebt, ik geloof dat je een mm speling hebt. De zijkanten mogen niet dikker zijn dan 16 mm. en de diepte is de lade rail die je gekocht hebt min één cm. De hoogte is wat je zelf wil, maar ze gaan er van uit dat je i.i.g. 7 mm overhoudt boven de zijkant van je lade.

Hele mooie kast trouwens, Ik houd wel van die strakke lijnen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
berke zei:
Beste Jan, alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Ik heb vanmiddag de kast gelijmd en het resultaat mag er zijn.
Er is natuurlijk nog wel wat schuurwerk aan maar da's voor volgende week denk ik.
Ik heb er wel al enkele uurtjes aan gehobbyt, de knoesten en kleine scheurtjes heb ik grotendeels opgevuld met epoxy en terug gladgeschuurd.
Met het opspannen bij het lijmen is de kast wel ietsje vergaan, maar dit is minimaal.
Ik heb twee foto's bijgevoegd, dan kun je je even beter voorstellen hoe het er uit ziet.
Hoever moet ik de geleiders precies terug plaatsen, de fronten worden inliggend en zou ik graag gelijk hebben met de voorkant?
Bij de technische fiche op internet stond X +4mm met een sterretje, wat willen ze hier mee zeggen?
Hoe meet je de lade best op, ivm speling etc.
Mvg, Kris

Beste Kris,
Kijk eens op de website van VanHoecke, daar staan alle inbouw handleidingen op van Blum. :)
Uit m'n hoofd moeten de ladelopers 2mm teruggeplaatst worden ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.