trap bekleden

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Mijn nieuwe project is het bekleden van twee trappen met massief eiken.
Nu heb ik vanmorgen een prachtig partijtje (fijngezaagde) eiken planken van tussen de 30 en 40 cm breed gekocht (zie foto).
Ik stond net op het punt om ze door te zagen zodat ze in mijn vankdiktebankje passen. Maar vind dat toch wel zonde.
Bovendien bedacht ik me dat deze brede delen de traptredes goed bedekken. Als ik ze ga doorzagen moet ik de boel later weer netjes aan elkaar zien te krijgen. Bovendien vind ik brede delen mooier dan samengestelde stukken.
Nu zit ik te denken om de delen op maat te zagen en vervolgens met de oscilerende schuurmachine met een groffe korrel te lijf te gaan. Zou dat werken? Of is het een heidens karwei op deze manier....Ter info, ik heb een forse Rupes schuurmachine met grote schuurzool, en het wordt morgen lekker weer, het kan dus buiten ;)
Ik ben van plan de planken vol te verlijmen op de trap met constructielijm. Is dit aan te raden?
De eiken planken hebben een vocht percentage van rond de 9%. De oude trap is wel redelijk glad maar bevat verf-resten.
groet,
gandel

Attached files
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik heb mijn trap ook bekleed met eiken en vol verlijmt en ook nog eens geschroefd van onderen omdat ik alleen lijmen niet vertrouw, maar mijn trap kraakt erover en ik denk dat dat komt door het verlijmen, dus zou ik daar nog maar eens over nadenken (het kan wel handig zijn met pubers die weg proberen te sluipen maar zover ben ik nog niet :p )

groeten bas
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Wat voor lijm heb je gebruikt?
Ik zou verwachten dat als je vol verlijmt er geen frictie is, en de treden dus niet gaan kraken.

Hoe heb jij de "neuslatten" bevestigd? Ook met lijm, schroeven zal hier niet lukken omdat het zo in het zicht zit.
En heb je ook anti-slip profielen gebruikt.

gandel
 

Robby

Nieuw lid
19 mrt 2011
4
0
Hou rekening met de maten van de trap, die moeten binnen bepaalde criteria's vallen anders kan het een levensgevaarlijke trap worden en dan spreken we over enkele millimeters.
Robby BB
 

Robby

Nieuw lid
19 mrt 2011
4
0
Het doorzagen van de planken heeft niets met ,mooi, te maken maar alles met sterkte.
Vooral het uitzetten en krimpen kan voor barsten en veel gekraak zorgen en mischien het loskomen van de planken, met weeral een levensgevaarlijke situatie.
Robby BB
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat van dat vastschroeven gaat bij mij niet lukken omdat ik niet van onderaf bij de trap kan.
Ik ga ervanuit dat lijmen voldoende is.
De professionele trapbekleder lijmt immers ook...

Het kraken, daar zit ik nog wel over in. De trappen zijn nu mooi stil omdat ik er een tijd geleden nieuwe stootborden in gezet heb.. Maar als de eiken delen over het hout schuren??
Zou het helpen als ik er kaarsvet o.i.d. tussen doe?

De tredes zelf wil ik met een paar dotten contructielijm vastzetten. Het lijkt me sterk dat dat los komt.

gandel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijmen lijkt mij inderdaad ook meer dan voldoende.
Het kraken ga je denk ik niet tegen met een beetje kaarsvet. Je zal of een bewegingsruimte moeten overlaten of alle delen aan elkaar verlijmen, maar of dat goed gaat komen als het gaat werken :roll:
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
hmm ja,
ik moet toch rondom de eiken delen maar een kleine kier laten en die met kit opvullen. Dat zal veel kraken schelen..
De voorkant van de trede zet ik maar niet vast, zodat de overzet trede de ruimte heeft om te werken.

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.