Houten wastafel voor in badkamer.

D

DervishD

Guest
Mijn vriendin wou al heel lang een houten wastafel voor in de badkamer dus ik ben maar eens ff in mijn houtvoorraad gaan kijken wat ik nog had liggen. Ik vond een mooi stuk tzalam waarvan ik niet eens meer wist dat ik het nog had liggen en het was precies wat ze mooi vind. Dus zo gezegd, zo gedaan en dit is het eindresultaat.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een mooie wastafel geworden. Vrouw blij->man blij :D

Hoe heb je de ronding op de bodem van de wastafel gemaakt??
Waarmee is het tzalam-hout afgewerkt?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo DervishD.
In luxe badkamerzaken zie je soms van dit soort mooie wasbakken.
Ook een mooie houtsoort. Is de bak uit 1 geheel of zijn de randen op de bodemplaat gelijmd.
Waarmee heb je de wasbak afgewerkt.
Persoonlijk vind ik ronde hoeken in de wasbak practischer om schoon te maken. Ook hygiënischer, tenzij de bak meer voor de sier wordt gebruikt. Dat kan natuurlijk ook best.
vr.gr. Jan Pranger.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb mijn bovenfrees als passer gebruikt en op die manier heb ik eerst een perfecte cirkel uitgezet. Daarna heb ik met een grote guts het meeste hout weggekapt waarna ik met de Rotex de kom verder vormgegeven heb tot de vorm bijna perfect was. Ik heb met de hand de laatste oneffenheden weggewerkt. De afwerking is Rustin Danish oil, in totaal zitten er 4 lagen op.

@ Jan Pranger:
Ik heb in de opstaande delen een de onderkant een sponning gezaagd en daar de bodem in verlijmd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Moooii Dervishd!! Volgens mij zit er ook een houten voet onder??? In het vooraanzicht lijkt me het ook mooi. Klein puntje kritiek, jammer dat de nerf aan de bovenkant van het hout niet rondom doorloopt. Welke lijm heb je gebruikt?
Nog een tip voor een kraan, Hansa maakt mooie design kranen.

jaap

ps. kun je de foto's ook uploaden naar het forum ipv linken.


Attached files
 
D

DervishD

Guest
jaap zei:
Volgens mij zit er ook een houten voet onder???
Jep, inderdaad een houten voet, ook van tzalam.

Klein puntje kritiek, jammer dat de nerf aan de bovenkant van het hout niet rondom doorloopt. Welke lijm heb je gebruikt?
Ik vind het zelf ook mooier als de nerf doorloopt maar je moet roeien met de riemen die je hebt ;) Oja, ik heb het met 2 componenten constructielijm van Bison verlijmd.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ziet er mooi uit, ook de kleuren.

Wat ik me alleen afvraag of Danish oil wel voldoende waterdicht gaat zijn tegen bacteriën, zeepresten ed. Is een afwerking die het helemaal afsluit niet handiger? Bv Epoxy of PU-lak?
 
D

DervishD

Guest
Ik heb de Danish outdoor olie gebruikt en die sluit het helemaal af. Dat gebruiken we ook voor onze houten tuinmeubelen, 1x per jaar ff opnieuw coaten en het blijft zo goed als nieuw. Die staan het hele jaar door buiten en na ongeveer 5 jaar zit er nog geen plekje schimmel op. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat het de wastafel ook goed beschermd.
 

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
Hoe heb je de afvoer geregeld? Leg je er gewoon een plastic buis doorheen?

Ziet er verder goed uit!
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Hallo, heb een vraagje,

ik zit namelijk zelf te denken om een houten wastafel te maken, eventueel zelf een houten badkuip.

Je zegt dat de houten danish outdoor voor je buiten meubelen goed werkt, het is nu een jaar na je post, hoe gaat het nu met de wastafel?
blijf je bij je advies van de olie, of zou je nu na een jaar toch gegaan zijn voor een lak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.