netsuke, tools (speciaal voor burijn)

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Om netsuke te snijden heb je speciaal gereedschap nodig. Eigenlijk niet meer dan mesjes en gutsjes, maar dan heel klein. Hieronder heb ik een aantal van mijn favoriete gereedschap geplaatst die ik eigenlijk wel voor elk werkstuk gebruik. De tools voor hout en ivoor verschillen eigenlijk niet zoveel, dus deze gebruik ik voor verschillende materialen...

Het grotere mes is om wat grover werk te verichten, de fijne mesjes om scherpe sneden te maken wanneer ik werk aan details, dankzij deze mesjes heb ik altijd scherp gereedschap en hoef ik niet telkens mn gereedschap te slijpen.

Deze tools heb ik zelf gemaakt, handig om op moeilijke plekken te komen

Veel tandartshaakjes zijn een perfecte uitkomst voor het maken van details, de vormen van de haakjes zijn ideaal om de moeilijke plekken te bereiken

met schuurpapier en puimsteenpoeder maak het werk glad en uiteindelijk polijst ik het werk, ivoor zelfs met schuurlinnen van 6000...

Op mn site is wel te zien wat ik zoal maak, al zijn t niet allemaal netsuke...
Enjoy,
Bart

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Als je flauw bent van het netsuke snijden kan je altijd nog verder als tandarts. :mrgreen:
Mooi gereedschap. Waar komt trouwens die structuur op het grote mes vandaan? Het lijkt haast op 'Damascus staal' of de golven in het staal van samoerai zwaarden.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Hey B_art,

Mooie foto's, bedankt.
Van wat voor staal zijn je kleine werktuigen?
En waar koop je die tandartshaakjes?
Ik ben al een poos op zoek maar lukt niet erg :cry:

groet,

Burijn
 

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties.... Vind het zelf ook altijd leuk om gereedschap te zien mensen voor hun hobby gebruiken...
mijn tandartshaakjes heb ik eigenlijk overal en nergens vandaan. Begin idd eerst je tandarts maar eens te vragen of die de oude haakjes wil bewaren voor je. Ook op marktplaats staan ze wel eens, maar koop wel degene van hard staal. Vooral de goedkopere blijken nooit te doen wat ik wil... Wat het mes betreft heb ik eerlijk gezegd geen idee wat die structuur erop doet, het is zeker geen damascus want dan zou ik dat ook moeten terugvinden in het geslepen gedeelte. T is wel een japans mes. Ooit eens aangeschaft voor een andere hobby, maar ben zeer blij met t mes.
En voor de foto's van de netsukes, voor nu nog even mn website....
Zal wel wat foto's op dit forum plaatsen als ik weer eens iets af heb;)
Cheers,
B-art
 

b_art

Nieuw lid
16 jan 2011
10
0
Oja,
De tooltjes die ik zelf heb gemaakt zijn van de freesjes van mn dremel, wanneer ze bot zijn of afbreken maak ik hier dus kleine schrapers, stekers of mesjes van....
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi Bart,
Aangezien jij ervaring hebt met netsuke, kun jij me misschien helpen met m'n vraag. Hoe krijg ik de rafelingen en oneffenheden in de holtes mooi weggepolijst? Met schuurpapier kom ik er niet goed in en staalwol doet't hem ook niet. Schrapen werkt ook niet voor alle stukken.
Heb jij nog tips/ideeën? Het betreft het houtsnijwerken uit deze link hieronder. Je kan in de plooien zien dat er nog afwerking nodig is, maar ik krijg het niet goed strak.

Alvast dank!
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8315-Work-in-progress-miniatuurtje-in-pokhout/page2
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.