Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Hout vervangen voor staal - plaatsen van draagbalk

Hout vervangen voor staal

Wij hebben de ramen in de eetkamer (de toekomstige library) vergangen met een bi-fold deur. En bij installatie bleek dat de originele draagbalk hevig doorgezakt was.

De balk heeft een overspanning van 6 meter is 100mm bij 200.

De balk zit erin om een afdak te ondersteunen. En in het midden was de balk toch wel een dikke 3 tot 4 cm doorgezakt.
    Nu met de installatie van de nieuwe aluminium deur kan ik dus geen doorzakken tolereren (want dan werkt de deur niet meer)

Oplossing: houten balk vervangen met een stalen balk

Nieuwe stalen balk is ook 6 meter lang maar wel wat dikker uitgevoert 100mm by 250mm (niet echt nodig, maar als je het kunt doen, waarom niet, en de balk zal niet in de weg komen te zitten)

Eerst moest dus de oude houtenbalk eruit en het huidige dak ondesteund worden.
    Ik had op ebay eerder al 10 acroprops gekocht dus die kwamen nu handig van pas
    Op de grond een scafolding plank en ook boven tegen het dakhout een scafolding plank om de druk te verdelen. Heb de acroprops niet gebruikt om het dak op te tillen want dat veel te zwaar met al de dakpannen er nog op.

Met het dak ondersteund de oude balk in stukken van een meter met de sabresaw eruitgehaald. Wel jamme van de balk, maar licht werk is ook veel beter voor de rug.

Nu is de weg vrij voor de nieuwe balk

Probleem, dat ding is loodzwaar en lang.
    Gelukkig waren we met zijn vieren om dat ding om het huis heen te dragen en naar binnen te brengen. Met heel wat gemanouvreer kregen we hem in posistie (zonder te veel to hoeven slopen)

Met twee hydraulische autokriken de stalen balk omhoog gedrukt tot aan de onderbalk en dan rustig aan de verzakking weg-gedrukt tot dat het allemaal weer waterpas was

Onder de balk-enden betonen stenen op droge cement gelegt en de balk verder vastgeschroefd in de bovenbalk

Het opkrikken was wel spannend want het ging met heel veel gekras van de dakpanen gepaart.

Begonnen zaterdag morgen om 9 uur en met de luch was het allemaal geklaardt, en konden we verder met het aftimmeren van de raamkozijnen en vensterbanken

Dit is de oude houten balk

DSC_2577 by mcluma

En hier de nieuwe stalen balk

DSC_2652 by mcluma

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Hout vervangen voor staal - plaatsen van draagbalk

Een alu kozijn plaatsen :?

:mrgreen:

Verder goed bezig. Toch wel fijn als het van tijd tot tijd een beetje meezit met het werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    Een alu kozijn plaatsen :?

:mrgreen:

Verder goed bezig. Toch wel fijn als het van tijd tot tijd een beetje meezit met het werk.

Aluminium = alu

normaal kunnen de bi-folding deuren alleen in aluminum uitgevoerd worden vanwege de stevige constructie

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik weet ook wel dat alu, aluminium is. Het is echter vloeken in de kerk op een houtbewerkersforum :mrgreen:
    wat voor een overspanning gaan je deuren krijgen?

de deuren zijn 4 mtr

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

@macluma: een staalbalk steken is altijd een beetje spannend. Ik heb er ook twee gestoken tijdens mijn recente verbouwing, en ik was toch blij toen ze erop lagen.
    De reciprozaag (sabre saw) is altijd wel handig bij zulke projecten.

By the way, als overtuigd Mafell-gebruiker zoals is af te leiden uit je 'logo', heb je toevallig ervaring met hun invalzaag met voorrits?

Groeten

Frank

Bedoel je de Erika?

was ook maar een kleine balk voor die overspanning.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door primera
    was ook maar een kleine balk voor die overspanning.
    vroeger (90-100 jaar geleden) was die uitbouw open en hebben ze er ramen en een deur ingezet. en ik denk dat vroeger er wel een steun onder de balk stond, nu die er niet meer was is het gaan zaken. alle andere balken in het huis zijn allemaal 50 by250 en dan 3 maal uitgevoerd.(en rough saw timber) deze balk was geschaafd, en was dus duidelijk bedoelt om in het zicht te blijven.

Maar nu heb ik de stalen balk flink omhoog gebracht zodat ik hem achter de gipsplaten kan weg werken

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Forum Rechten