kopshout verlijmen??

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
zoals ik al eerder schreef:

Je kunt dan overwegen om de kopse naden telkens te laten verspringen zodat er 1 plank ontstaat met daarin kopse naden. deze hebben dan constructief niets meer te houden.
maar een domino of lamello erin, is wel makkelijk bij het verlijmen, zou ik zeker doen.


Je krijgt de kopse naad wel te zien, maar als je hem nauwkeurig maakt is ie wel dicht,
en krijg je zeker geen spleet. op deze lengte zal er ook geen ondersteuning ter hoogte van de wand nodig zijn.

succes met deze mooie vensterbank.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
ArtHarg zei:
En als je de kopse naad niet midden voor het raam legt maar juist midden voor de stukken muur heb je geen last van (strijk)licht dat elke eventuele oneffenheid accentueert ;-)

Arthur

Klopt, maar dan heb je wel weer een constructie nodig om het wissel te voorkomen.
een domino vostaat volgens mij wel, maar andere tand of half houtsverbindingen kunnen ook.
 
A

Anonymous

Guest
Nou, ik geloof dat we eruit zijn dan! We zorgen voor domino- en lijmverbindingen in het midden tegen de vensterbank (zowel over de lengte als de kopsverbinding), dan moet het helemaal goed gaan!

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de voortgang en foto's plaatsen! :)

Heel erg bedankt voor de tips en het meedenken!!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aangezien jullie alles perfect willen gaan doen, wat ik wel snap overigens zou ik het juist voor de muren doen zoals Arthur ook al zei. Daar valt het minder op omdat je daar eigenlijk niet uit het raam kijkt. Als het voor de vensterbanken uit een stuk is gemaakt oogt het ook strakker.
 
A

Anonymous

Guest
Ik denk dat we het toch voor de vensterbanken moeten doen. De verbinding is dan niet alleen kops verlijmd, maar ook aan de zijkant over een behoorlijke lengte aan het masieve hout van de vensterbank verbonden. Dan houdt de vensterbank eigenlijk de kopse verbinding op zijn plaats en is er veel minder kans op kieren ter plaatse van de kopse naad (eigenlijk zoals designer-john ook schreef).

Ik ben bang dat als we de verbinding t.p.v. de muur gaan maken de verbinding de krachten door de werking in lengterichting (al is het maar weinig) niet zal kunnen weerstaan. Als iemand een andere mening heeft hoor ik het graag, dit is wel een heel aardige discussie aan het worden, leuk! :D
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
wel dan ga ik de discussie leuker maken!

De planken eiken gaan in de breedte werken, ze kunnen bij de wanden niet terug uit.
dus gaan ze vanuit de wand werken, als vast punt en varieerd de breedte bij het kozijn.
het hout moet deze mogelijkheid wel hebben want anders gaat het scheuren vanuit de hoek bij de wand.

oplossing is een sponning in het kozijn waar je de vensterbank onder schuift. en kan blijven schuiven / werken.
of.... ik lees graag andere oplossingen / ideeen.
 
A

Anonymous

Guest
Leuker=beter! :p

Je hebt helemaal gelijk, daar had ik ook aan gedacht. Probleem is alleen dat in de historische detailering van de kozijnen niet is voorzien in een vensterbanksponning, maar dat is met de Fein en wat beitelwerk wel op te lossen, al is dat wel rotwerk en kost het veel tijd....

Andere optie zou is om het gefixeerde punt wel bij de kozijnen te leggen en de vensterbanken ter plaatse van de muur te laten werken door ze ruimte te geven. De vensterbanken komen dan ter plaatse van de muur niet vast te zitten. De wandafwerking bestaande uit gipsplaten (HSB-wand) wordt op de vensterbank geplaatst i.p.v. erachter. Het stucwerk wordt m.b.v een stucstop losgehouden van de vensterbank die dus vrij kan werken. Het gips is 12,5mm dik, dus als we de vensterbank dan ca. 5mm rondom loshouden moet hij afdoende kunnen werken. Is dan een kwestie van afkitten t.p.v. de aansluiting. Ik vraag me alleen af of de kitvoeg afdoende rek heeft om niet te gaan scheuren bij een vensterbankbreedte van ca. 18cm.

Iemand hier een mening over?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dáárom zie je in oude huizen al die sierlijstjes. Door een geprofileerde rand kan je de aandacht afleiden van de aansluiting van vensterbank op muur (inclusief eventuele spleten). Maar ik geloof niet dat jullie ervoor in zijn om een mooi sierlijstje op de muur te zetten, wel? ;-)

Arthur
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Emiel zei:
Leuker=beter! :p

Je hebt helemaal gelijk, daar had ik ook aan gedacht. Probleem is alleen dat in de historische detailering van de kozijnen niet is voorzien in een vensterbanksponning, maar dat is met de Fein en wat beitelwerk wel op te lossen, al is dat wel rotwerk en kost het veel tijd....

Andere optie zou is om het gefixeerde punt wel bij de kozijnen te leggen en de vensterbanken ter plaatse van de muur te laten werken door ze ruimte te geven. De vensterbanken komen dan ter plaatse van de muur niet vast te zitten. De wandafwerking bestaande uit gipsplaten (HSB-wand) wordt op de vensterbank geplaatst i.p.v. erachter. Het stucwerk wordt m.b.v een stucstop losgehouden van de vensterbank die dus vrij kan werken. Het gips is 12,5mm dik, dus als we de vensterbank dan ca. 5mm rondom loshouden moet hij afdoende kunnen werken. Is dan een kwestie van afkitten t.p.v. de aansluiting. Ik vraag me alleen af of de kitvoeg afdoende rek heeft om niet te gaan scheuren bij een vensterbankbreedte van ca. 18cm.

Iemand hier een mening over?

optie 2 is natuurlijk wel mogelijk, maar dan moet het wel strak uitgevoerd worden, lijkt mij niet makkelijk om dit echt mooi te maken. of de kit de deze werking ( ik verwacht zo'n 2 mm) op kan vangen weet ik eigenlijk niet.
 
A

Anonymous

Guest
@arthur;
We hebben geen probleem met lijstjes als het om klassieke aftimmeringen gaat, echter is er hier gekozen voor een moderne vormgeving en dan zijn aftimmerlatjes etc. inderdaad "not done"! Gezien de discusie die op gang is gekomen blijkt maar weer eens dat het streven naar simpel ogende, strakke details vaak lastiger is dan met ingewikkeld ogende profiellatten problemen simpel oplossen. Maar we komen er wel uit, eerst maar eens wat hout verlijmen, hebben we ondertussen nog wat tijd om na te denken....

@designer-john;
Volgens mij moet dit wel lukken, niet met simpele acrylaatkit, maar een MS-polymeer o.i.d. zal bij een redelijke voegbreedte de rek wel op kunnen vangen. We willen de vensterbanken trouwens verlijmen op de onderliggende HSB-balken met een elastische lijm (parketlijm), zou meten kunnen lijkt me?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zonder afdek latten is er altijd een grote kans dat je ergens een krimp naad krijgt. tenzij je de vensterbanken vierdiept uitvoerd. Dus onder de muur/stuckwerk en kozijnen laat verdwijnen.

Wat betreft die lat er voorlangs, als ik het begrijp wil je er een als van 5 meter voor langs, in 3 delen?
Waarom bestel je niet een lat, schroot van 5 meter?
 
A

Anonymous

Guest
Onder de muur komen ze dus sowieso, onder het kozijn moeten we nog even over nadenken......

Wat betreft de lat, we hebben net een enorme berg eikenhout gekocht op een veiling en dat gaan we voor de vensterbanken gebruiken en dus ook voor de lat aan de voorzijde. Eiken uit een andere partij geeft weer risico op kleurverschil e.d. (transparante afgewerking).
De lat zal minimaal uit 2 delen moeten bestaan, want 5 meter krijgen we niet geschaafd in onze provisorische werkplaats en hebben we hoogstwaarschijnlijk ook niet liggen. Ik hoop dus dat we ruw eiken hebben liggen van krap 3 meter lang, dan hoeven we maar 1 kopse aansluiting te maken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En je eigen timmerpanelen of multiplex maken? Het is een *-hoeveelheid werk, maar je bent wel het probleem van het werken kwijt. Aangezien je tóch al een balkje voorlangs wilt aanbrengen maakt het niet uit dat daarachter multiplex zit. En je hebt geen kleurverschil omdat het hout uit dezelfde partij komt.

Ik geef toe, dit is er eentje uit de categorie "wilde ideeën" :)

Arthur
 

tuoh

Oud hout
Als het hout voldoende droog is gaat het met dat werken wel meevallen, bij een breedte van 180mm spreken we dan over 3mm max.
De latten aan de voorzijde zou ik in verstek zagen bij de las, op deze manier valt de voeg minder op, en heb je geen domino's of iets dergelijks nodig, de lijmvoeg is bij een verstekkant sterk genoeg om alle krachten op te vangen. Bij een kopshoutverbinding van 90° is deze domino wel nodig om wisselen van de koppen te vermijden.
De massieve vensterbanken over de volledige oppervlakte verlijmen op de ondergrond is geen goed idee, het hout heeft totaal geen bewegingsvrijheid. gebruik enkel een paar dotten lijm om de klus te klaren, en gebruik hiervoor een MS polymeer, die is hier perfect geschikt voor.(= zeer flexibel)



Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
De parketlijm die ik bedoelde is een zeer dik, vullend type. Zou best kunnen dat dit ook een MS-poly is. We hebben hier ook eerder een eiken vensterbank mee vastgezet op zolder en dat gaat tot nu toe prima.
Dotten gaan we ook zeker doen, een dikke laag is sowieso handig bij het stellen op de HSB.
 
A

Anonymous

Guest
Even wat plaatjes van het proces om met jullie te delen!

Op de eerste twee foto's zie je Emiel en mij bezig met de vlak-vandiktebank en de laatste foto laat het prachtige verschil zien tussen een onbewerkte en bewerkte helft van een vensterbank!

Op de tweede foto zie je op de achtergrond twee delen tegen elkaar staan die klaar zijn voor verlijming. Inmiddels zijn ze er alle zes klaar voor. :)

Leuk werk! :)

Attached files
 
A

Anonymous

Guest
Ehm, zo zijn ze ook wel decoratief...



Er kwamen wat traptreden voor de compagnon van Emiel tussendoor, maar binnenkort weer meer foto's van het vervaardigen van de vensterbanken!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.