kopshout verlijmen??

A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig! Ik ben bekend met het verlijmen in de lengte van eiken traptreden (zie http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=2984&st=0&sk=t&sd=a en http://www.latelier.nl/html/februari5.html), maar binnenkort ga ik beginnen aan het verlijmen van onze drie eiken vensterbanken voor in de badkamer. Deze zullen langs de wand met elkaar verbonden worden met eikenhout, zodat het één doorgaande lijn zal vormen. We hebben echter geen eiken van 5 meter, dus er zal ergens een kopse verlijming moeten komen!

Hoe kunnen we dat het best aanpakken? Een domino erin en lijmen? Of een andersoortige verbinding maken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Groeten,
Samantha
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wat zijn de maten van de te verlijmen delen?
Hoe ga je de vensterbanken bevestigen?
heb je een tekeing van de situatie? Of een foto waar de delen geplaatst worden?

Kopshout op kopshout verlijmen is idd de zwakste manier, en zal zeer zeker los knappen.
 
A

Anonymous

Guest
jpandriesse zei:
Je kan eventueel een halfhout verbinding maken. Dan heb je een veel groter te verlijmen oppervlak, want hout kops op elkaar verlijmen is bepaald niet sterk.

Hallo Joris!

Ik heb ook aan een halfhoutverbinding gedacht moet ik zeggen. Maar is verlijmen met een domino, niet koud verlijmen dus, echt zoveel zwakker? Het gaat maar om een verbinding van zo'n 50x50 mm of 55x55 mm, dus geen groot oppervlak.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De vensterbanken worden vierkante balken, of is dat een foutje in de maatvoering?
Het ligt een beetje aan de rest van de constructie, als de vensterbanken netjes gesteund gaan worden, dan moet het wellicht met een domino ook gaan lukken. Gaat het hout echter werken, dan heb je wel grote kans dat het hout daar open gaat staan/ gaat kieren. Met een halfhout verbinding is dit risico er veel minder.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ Samantha,

Begrijp ik het goed dat de vensterbank ter hoogte van de ramen breder worden, en balken van ongeveer 50 x 50 worden samengelijmd, en dat er dan langs de wanden 1 balk komt van 50 mm breed of word de vensterbank langs de wand ook breder ??

Je kunt dan overwegen om de kopse naden telkens te laten verspringen zodat er 1 plank ontstaat met daarin kopse naden. deze hebben dan constructief niets meer te houden.
maar een domino of lamello erin, is wel makkelijk bij het verlijmen, zou ik zeker doen.

Voor in de badkamer zou ik wel een D4 lijm gebruiken i.v.m. vocht.

als je 1 balk van 50 mm breed langs de wand gaat plaatsen en de kopse naad bij de ramen laat vallen, zou je deze wel goed met een domino kunnen verbinden. en voor de ondersteuning zou ik pinnen in de wand maken die in de eiken balk zouden vallen, zodat de ondersteuning niet zichtbaar is. (ik denk dat jullie dat wel van plan zijn)

overigens is de kans nihil dat de kopse naden open gaan staan door het werken van het Eikenhout, omdat eiken niet in de lengte richting van de houtdraad, maar wel in de breedte richting van de houtdraad werkt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben bang dat de kopse verbinding naad open gaat staan als de balk de neiging heeft om hol/bol te gaan staan, niet ivm lengte krimp/rek. Overigens mocht de balk voor de rest gefixeerd gemonteerd worden zal dat openstaan ook plaats vinden bij rek/krimp, hoe minimaal eik dat ook mag doen. Over 5 meter heb je zomaar een mm te pakken en ook eik doet dat heus wel ;)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Je kan er van uit gaan dat hout niet in de lengte werkt, behalve Paranepine.
teminste dat word je bij iedere hout vakopleiding geleerd.

Het is geen metaal, dat temperatuur afhankelijk werkt, hout heeft geen lengte krimp / rek.

Zoals jij beschrijft bij het hol/bol trekken van de vensterbank zullen de kopse naden wel iets gaan wisselen aan de bovenzijde.
(is niets aan te doen)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Niemand? Helemaal niemand? Dan doe ik het maar:

Een verlijmfrees is de ideale methode om kopse kanten van planken en balkjes aan elkaar vast te lijmen. Kijk maar eens naar grenen Ikea meubelair dat hangt aan elkaar van aan elkaar opde kopse kant gelijmde planken en balkjes. Tot zo'n 35mm kan je het nog doen met een bovenfrees in een freestafel. Dikker moet je toch echt aan e slag met een echte freesbank. Er zijn verschillende soorten verlijmfrezen verkrijgbaar ook voor verlijmen van kopsekanten onder 45 graden (erg goed voor holle tafelpoten bijvoorbeeld)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
En ik begreep dat die bedoelt werd maar, zoals al gezegd, ging ik er vanuit dat deze freesmethode niet voor handen zou zijn en dat er gebruik gemaakt zou moeten worden van de aanwezige mogelijkheden.
 
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

Bedankt voor al het meedenken, echt top!! Ik heb nog aardig wat te leren op houtgebied dus ik lees alles met grote belangstelling.

Om duidelijk te maken wat we nu precies gaan doen, heeft Emiel onderstaande tekening gemaakt. Zo'n tekening zegt meer dan 1000 woorden denk ik! Iedereen zal nu begrijpen wat we precies willen doen.


Die eiken verbindingen voorlangs worden er minimaal 2, maar het kan ook zijn dat we ter hoogte van iedere vensterbank een verbinding moeten maken. We weten niet precies welke lengtes eiken we hebben liggen die geschikt zijn. Dit zit nu in het componentje in de tekening, dus vandaar dat er 3 staan.

Even een trotse noot: Emiel werkt dit zoals je ziet uit, maar ik heb het bedacht! Ik bedenk niet zo veel, dus ik ben best trots. :) Ik vind het ook leuk om uit te zoeken hoe we die verbindingen het best kunnen maken, dat is erg leerzaam!

Met het al dan niet beschikbare gereedschap hoeven jullie geen rekening te houden, want we hebben aardig wat "speelgoed" staan. Moet ook wel met zo'n verbouwing... Degenen die al eens bij ons langs zijn geweest vanwege de vijlen of de freesjes, hebben al staan kwijlen over o.a. de enorme Felder die we hebben staan. :)

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen nu jullie de tekening hebben gezien!

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gewoon aan de vensterplanken vastlijmen met de lange kanten en een beetje lijm tussen de kopse kanten. Maar meer om de nerven te sealen zodat er langs die kant geen vocht in komt dan vanwege de constructie.

Arthur
 
A

Anonymous

Guest
Dus blijkbaar kan het simpeler dan ik dacht? Tja, die "lange latten" hebben in principe niets te dragen. We zijn ook geen types voor planten in de vensterbank, hahaha!!

Dan zou een domino en (watervast) verlijmen toch nog een optie zijn of lopen we dan toch het risico op een steeds zichtbaardere naad/spleet?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En als je de kopse naad niet midden voor het raam legt maar juist midden voor de stukken muur heb je geen last van (strijk)licht dat elke eventuele oneffenheid accentueert ;-)

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.