Tafel 175 x 175

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Eric,

Je zou kunnen proberen om eerst houten liggers te plaatsen.
Wanneer je vanaf het midden naar de poten toe gaat werken zou je slechts een hele ligger kunnen plaatsen.
Al je andere liggers zouden door deze diagonale ligger onderbroken worden.
Wanneer je de liggers uit 2 stukken gaat maken verliezen deze sterkte.
Je zult straks zien dat wanneer je een mdf plaat gezagen hebt van 1.75x1.75 meter deze door zijn eigen gewicht al door gaat hangen.

Ook moet je er nog over nadenken hoe je je poten gaat bevestigen.
Doordat de tafel zo groot is komt er wanneer er bv. mee geschoven wordt veel kracht op de poten te staan.

Ik heb snel een tekening gemaakt van mijn metalen frame zodat je een idee krijgt wat ik precies bedoel.
Het frame zelf is van kokers 50x50mm en op de hoek zitten kokers van 100x100mm en 500mm lang.
Wanneer je een poot maakt van 150x150 mm dan hou je ruimte over tussen je koker en je poot.
Dit kun je precies opvullen met hout nadat je je poot gemaakt hebt.

verder laat ik het aan u over om te beslissen of je het eerst met hout gaat proberen of dat je toch voor het metalen frame kiest.

In beide gevallen ben ik erg benieuwd naar de vooruitgang van deze tafel.
Ik hoop dat u ons hier op de hoogte houd doormiddel van foto's.

Mvg Bas

Attached files
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Eric,

Dat zou dan diagonaal worden van poot naar poot neem ik aan.
Als dat zou werken.... dan zou de tafel in het midden niet meer door kunnen hangen.
Maar hoe los je het dan aan de zijkanten van de tafel op, tussen de poten in?
Hier komt het meeste gewicht op.
Wanneer het blad aan de zijkant gaat doorhangen valt het ook het meeste op.
Een balk van 6cm dik is niet sterk genoeg om dit op te vangen, daarbij geef je ook al aan dat je niet meer plaats hebt ivm. je stoelen.

Ik zou hier nog eens een nachtje over slapen.
Ik denk dat je er veel werk aan gaat hebben en dan ook nog het groot risico loopt dat het niet gaat werken.

Succes met je beslissing.... en hou ons op de hoogte.

Mvg Bas
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Bas,

Als ik regels van 40 x 70 eronder maak, met pen gat verbinding, die ik ook nog eens goed
vast lijm aan het blad, moet het volgens mij stevig genoeg zijn.

Met een maandje begin ik er mee.... we zullen zien
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
ncb42p.jpg


Deze tafel is 2 m x 2 m pen gat gelijmd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.