Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

(Hebbes) Makita 5012B elec. kettingzaag

Al is de kans 1 op 1000000, uit wanhoop toch maar een poging op dit forum:

Al lang zoek ik naar dit specifiek type zaag. Het is een ouder model zaag van Makita, met nog een handmatige oliepomp. De grote voordelen voor mij en beeldhouwen zijn het lichte en zeer kleine formaat en belangrijker de kettingsnelheid die meer dan 2x hoger ligt dan de huidige arbotroep zagen.
    Waar huidige zagen rond de 400/500/800 meter per minuut zitten zit deze Makita rond de 1600/1700 mpm. Dat heb ik echt nodig, ik heb niks aan vermogen met beeldhouwen, alleen met hoge kettingsnelheiden kan ik fatsoenlijke details bereiken ipv over het hout zitten te stuiteren met laag toerental.

Ik heb 1 exemplaar op marktplaats zien staan, maar dat is een raar ding met oranje behuizing ipv de normale Makita-blauw. Ik kan ook nergens een serie vinden met oranje behuizing, dus dat baart me zorgen. Ook omdat het weer een 2e hands van 'schoonvader' is en 'zelf niet gebruikt' weet ik gewoon niet wat ik aanschaf. :?
    In de USA zijn ze er volop, maar er is gewoon helemaal niks te vinden in NL of zelfs de EU.
    En bestellen van een USA website kan wel, maar dat is eeeh toch wat 'spannend'..

Heeft iemand de Makita 5012B, ken je iemand met een Makita 5012B of heb je ander advies?

Re: Speurtocht naar Makita 5012B elec. kettingzaag

hallo
    dat hij oranje is komt omdat het en ouder model ik heb zelf en vlakschuurmachine van makita en dat is ook en oranje machine in de jaren rond 1980 gekocht
    toen brachten ze net zo als bosch en tweede lijn
    vr,gr
    hakkelaar

Bestellen van een webshop in USA valt best mee hoor. Je moet er alleen rekening mee houden dat je invoerrechten kan gaan betalen. Dit geldt ook voor gebruikte machines!

Bel ze anders eens in de USA op (halverwege onze middag zijn ze daar net op kantoor de eerste kop koffie aan het drinken) om te vragen of ze vaker intercontinentaal verzenden.

@lex

Is de kettingsnelheid van Makita echt veel hoger dan een andere goede elektrische kettingzaag, zoals Stihl? Mijn E20 is een ouder model, ex-brandweer, maar hij zaagt als de bliksem, ook stammen van 70 cm diameter met een 40 cm zwaard zijn geen probleem. De opvolger, de MSE220, heeft 3 PK en is overal te koop, zeg maar.

Wellicht heb ik wat 'watervrees' voor bestellen van zo ver weg. Ik denk dan altijd dat als er een probleem is, je gelijk een groot probleem hebt.

Is het ook een optie om naar een profi Makita dealer te stappen, met de vraag of zij het kunnen bestellen voor me? :?: Ik denk dan dat een bedrijf minder gauw belazerd gaat worden dan een eenzame particulier.

Voor de kettingsnelheden.
    Het klopt dat de MSE 220 een hogere snelheid heeft dan gebruikelijk, 1390 mpm, maar nog steeds niet zo hoog als de Makita. Daarnaast, dit is de zwaarste zaag uit de serie en onbruikbaar voor mij. Gewoon te lomp en te zwaar.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wouter,

Ik zou het inderdaad eens proberen bij een goede dealer voor Makita zagen. Die kunnen het vast bestellen. Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met het bestellen buiten Nederland.

waarom niet een zaag ombouwen, ik "ken" een beeldenzager die een zaag omgebouwd heeft naar elektrisch en hij is zeer tevreden.
    http://www.motorzaagdemos.com/

Hallo Wouter.
    Bij http://www.allerhanden.eu (meubelmaker en expositieruimte waar ik ook draaiwerk heb staan)
    komt in april 2x (2 en 16/4???) de Nederlands kampioen woodcarving demonstreren en een workshop geven. Je kunt je nog opgeven hoorde ik gister. Hij wordt gesponsord door Dolmar en heeft vast speciale kettingzagen. Tenminste zo te zien aan die leeuw en roofvogel met open bek die daar staat.
    Allerhanden - Hoofdstraat 142? in Bellingwolde.
    Misschien iets voor je om de juiste informatie op te doen en heel heel mooi houtdraaiwerk te zien
    vr.gr. Jan Pranger.

Vandaag langs 2 profi dealers geweest met 0 succes, het type is gewoon niet meer in voorraad in de EU en wordt ook niet meer gemaakt. En dom bezig ben ik ook, want ik kan helemaal geen exemplaar uit de USA hierheen halen omdat het voltage daar anders is.

Ik ben een elektro barbaar, dus vergeef me als ik iets doms zeg:
    Is een 110v, 60hz apparaat om te bouwen naar 220v, 50hz? Is dat te doen?
    Een alternatief is een AC omvormer en heb die al gezien. Maar omvormers die hoge wattages aankunnen zijn enorm duur, rond de 200,-. Daarnaast weet ik niet of de omvormer het trekt dat ik een uur lang vaak vol vermogen draai. Nu heb ik een tijdje zitten zoeken naar het aantal watt's van deze zaag en dat zou 114 zijn. Dat lijkt me niet kloppen, de huidige zagen zitten rond de 1200W. :?: In de EU zou die 5.5a trekken, en in de USA 11.5?

@ hupiter, bedoel je of hij een motorzaag heeft ombebouwnd of een electrozaag naar een hoger toerental heeft gekregen?

@ jan pranger, Ik zat al even te googlen waar Bellingwolde was. Dank voor de tip. Ik zal even kijken of dat te doen is met OV. :mrgreen:

Met een simpele trafo kan je de spanning van 220 V naar 110 omvormen. Maar ook een trafo gaat wat centjes kosten, er zit immers behoorlijk wat koper in. De frequentie is minder belangrijk, de snelheid gaat er lager door zijn (de opgegeven snelheid haal je hier dus niet).
    Maar wat ik me wel afvraag is waarom deze zaag zo een hoge kettingsnelheid heeft? Waarom is die zo veel hoger dan de hier verkrijgbare modellen? Heb je dan ook geen aangepaste ketting nodig?

Mathieu

Forum Rechten