Wetten van beitels

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hallo forumleden:

De volgende vraag. Hoe / op welke manier moeten beitels geslepen/gewet worden om tot
een mooi scherp eindresultaat te komen?

Ben helaas niet in het bezit van allerlei dure slijp- en wetstenen, maar met een iets goekoper exemplaar wetsteen moet je toch ook tot een goed resultaat kunnen komen?

Ben benieuwd naar de reacties.

Eric
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
ericbijsma zei:
Ben helaas niet in het bezit van allerlei dure slijp- en wetstenen, maar met een iets goekoper exemplaar wetsteen moet je toch ook tot een goed resultaat kunnen komen?

Ikzelf gebruik dit driedelig setje van Stanley. Het apparaatje dat de beitels in de goede hoek moet houden heb ik inmiddels niet meer nodig, slijp uit de losse hand. Vond hem trouwens ook niet echt nauwkeurig en precies. De steen is niet van topkwaliteit en moest ik eerst flink onder handen nemen door hem te vlakken op nat beton, maar inmiddels gebruik ik hem al een jaar naar volle tevredenheid. Wat ik er fijn aan vind is dat 'ie lang is, zodat je er redelijke halen mee kun doen. En de olie? Gewone naaimachineolie van de Hema. Doet het voor de eisen die ik eraan stel perfekt.

Het totale setje kost 25 euro. Maar zoals al gezegt, op een gegeven moment is dat apparaatje waardeloos. Ik zie wel eens bij de Formido een steen van Skandia, + bovengenoemde olie. Totaal zo'n 10 euro en voldoet lange tijd.

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Je kunt beitels zelfs heel goed op heel goed schuurpapier slijpen.
Daar heb je machinesystemen voor dus dat werkt ook uit de hand, alleen iets langzamer.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Mooie link Jaap. Schuurpapier moet goed vast zitten. Alles moet goed vast zitten. Behalve je arm. die gaat daarna vanzelf goed vastzitten :shock:
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo beste houtbewerkers,

Enkele weken terug heb ik in Arnhem verschillende handgereedschappen gekocht om spelenderwijs iets van dit prachtige ambacht te leren. Een beitelhouder van Veritas en de nodige slijpstenen completeerden het geheel. Vanavond na wat spielerei met slijpen van oude beitels en het mes van een jaren geleden aangeschafte Stanley 4 schaaf vielen de eerste krullen op de grond, de langste was ruim 30 cm.
Nu heb ik op foto's van Japanse houtkunstenaars meterslange krullen gezien, maar het begin is er.
Met alle kennis en ervaring die ik parasiteer van deze site neemt het enthousiasme om met name het handwerk een beetje aan te leren alleen maar toe.

Groet,

Balkensplinter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.