Sieraden Kast(je)

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Sergej, Ik dacht dat je een andere donkere houtsoort zou gaan gebruiken naar het louro faia. De naam is me even ontschoten.
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Afrikaans Grenadille is heel zeldzaam en duur hout. Ik heb een pak van gezaagd fineer 1,5 mm gekocht bij http://www.craftsupplies.nl en die ga ik gebruiken voor het zichtwerk van het interieur van de kast ( ladefronten, deurtjes e.z.v.).
Alles wat minder belangrijk is wordt van wengé gemaakt…
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Gelamineerde zijpanelen, opgebouwd uit 5 lagen – kern is van 7mm buigtriplex + 2 lagen berktriplex 3mm en 2 lagen fineer…
Gelamineerd paneel voor de deurtjes met opgedikte rand i.v.m. dikte van de SOSS scharnieren.

Attached files
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Voor lamineren gebruik ik altijd epoxy lijm – het wordt heel hard en heeft lange open tijd….

Ten eerste het buigtriplex is veel te zacht om als basis materiaal voor het fineren te gebruiken en ten tweede voor goed resultaat in lamineren is minimaal 3 lagen nodig. Meer lagen – sterker constructie…
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat een vakwerk!
Mooi om te zien dat een vakman zijn werkwijze en kennis wil delen met hobbyisten zoals ikzelf.
Maar je kan dat (je) in de titel wel weghalen, als die kast gevuld is met sieraden is ie meer waard dan mijn huis ;) .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Erg indrukwekkend, dit wordt een van mijn favoriete onderwerpen. De kunst van het fineren heb ik nog niet onder de knie en ik volg dit allemaal op de voet. :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Erg mooi. Zijn alle lagen voorzien van een draaibaar plateau? Aan de buitenzijde zie ik donkere strepen lopen over het louro faia fineer. Zijn dit randen van een donkere soort fineer?

Wanneer schat je dat het kastje klaar is ?
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Er zij totaal 5 lagers – op een draait hele kast, dan iedere deel ( van twee) binnen de kast draait onaanvankelijk en twee lagers voor het speciale slot in de bovenste deel.
Buitenkant is samengesteld van acht segmenten gefineerd met Louro Faia met stroken 3 mm donker fineer tussen (Afrikaans Grenadille).
Het kastje moet in juli klaar zijn…
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Beste Intarsio,

Kun je me vertellen wat voor 'n lagers je gebruikt om de kastdelen draaibaar te maken? En waar je ze vandaan hebt?
Ik ben bezig met het uitwerken van een boekenmolen voor een klant en die boekenmolen wil ik niet op de traditionele manier maken vanwege het ruimte verlies wat dit oplevert. Op dit moment ben ik in het stadium van taatslagers maar die zijn me wat te klein van diameter. Wat ik op jouw foto's zie lijkt me meer geschikt. Ook gezien de maten van het kastje die ik ergens gelezen heb.
Alvast mijn dank,

Tjalling Mulder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.