Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: hunter tool

hunter tool

Paar weken geleden heb ik mij een ijldraaibijtel van huntertool nr 5 aangeschaft.
    Van de week mijn eerste schotel gedraaid met die bijtel.
    Wat draaid die bijtel lekker, gaat erdoor als boter.
    Wel even zoeken naar de juiste beitelhouding, maar eens als je dat door hebt gaat het vanzelf.
    Dit wou ik even kwijt

Groetjes

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: hunter tool

Hunter? Dat zegt mij niet direct iets. Heb je ook een foto van deze beitel ?

Het is een (van de vele) beitel met een (ringvormige) carbide/hardmetalen insert. Niet slijpen maar draaien en na 360 graden draaien weggooien en een nieuwe insert opsteken. Het is de facto een scheerschraper voor met name kops hout.

Heb zelf ook een Huntertool 5 op de draaibank liggen, een fantastische beitel, en heel wat meer dan een scheerschraper. Bij het uithollen van kopshout draaiwerk werkt de tool als een uitdraaihaak, snel verspanen en een mooi en glad eindresultaat. Ook schalen in langshout uithollen is een fluitje van een cent, en inderdaad scheerschrapen kan je er ook mee.
    Grootste verschil met de andere beitels van dit type is de cutter, oftewel het snijplaatje, heel wat kleiner van diameter, en heel wat harder van materiaal, en dus een langere standtijd van de snede.
    door de kleine cutter en taps toelopende schacht goed ook bruikbaar bij vazen met een nauwe opening.
    Heb me de aankoop nog geen minuut beklaagt, integendeel

Mvg,

André

Forum Rechten