Het begin

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je hebt het over een schulpzaag, handzagen met schulpzetting worden nauwelijks meer verkocht.
Ik zou niet voor een alte duur model gaan.
Goed leren zagen duurt lange tijd, een heel veel geduld en veel fouten, en rustig blijven.

Je kunt duwen en trekken aan een zaag met je bovenlichaam, en arm en schouder houding.
Waardoor je scheef gaat zagen, of van de lijn wegloopt.
Vooral haaks schulpen over lange afstand is iets wat je alleen leert door honderden meters te zagen. Veel mensen roppen te veel aan de zaag omdat ze haast hebben. haast met houtbewerken is 100% funest.

Ga voor een goede maar eenvoudige zaag.

Bacho (Sandvik) Superior, met gecoatblad/gehardblad en ergo handgreep.
22" /550mm, 9 tanden/ 10 punten.

Eigenlijk is een schulpzaag langer, maar deze zal in heel veel situaties voldoen.
Het is een mooi dikblad, wat lekker stabiel is.
Door de coating, lijkt een beetje op tefal, heeft de zaag minder frictie, en roest hij niet.
Deze coating is in het begin wat ruw, maar word steeds gladder.

Controleer je handzaag regelmatig op kromheid, kijk over de zaagsnede.
Als hij te krom word, weggooien.
Je zult merken als je beter leert zagen de zaag niet meer krom wordt, en je veel langer met je zaag doet.
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
@zweikhaak, stenen heb ik al, namelijk korrel 1400, 3000 en 8000 japanse waterstenen.

Met schulpen doelde ik meer op het maken van verbinden, dus niet hele planken in de lengte zagen. Wat maakt trouwens een zwaluwstaartzaag zo bijzonder? Enkel de zetting van de tanden?

Inmiddels heb ik mijn eerste stuk gereedschap gekocht, een lijmklem http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=7&sid=47&pid=922&detail=true .
Momenteel ben ik namelijk bezig met het schuren van mijn servicekast en wilde wat planken vastklemmen op de tafel.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je goed wilt leren zagen, kun je bv dit doen.
Het lijkt op monikken werk, maar uiteindelijk zal het je lonen.
Een beetje roppen aan een zaag kan iedereen, landurig recht zagen is heel wat anders.

Maak 2 zaagbokjes.
Koop een plaat 122 x 244 18mm Underlayment.
Trek in de lengte stoken van 10 cm over de lengte van de plaat.
Leg de plaat op de bokjes. En begin rustig te zagen met lange halen, gebruik de hele lengte van de zaag. Je ziet maar al te vaak mensen die maar 10 of 20 cm van een zaag gebruiken.

Als je rechts bent, houd de zaag lichtjes vast, niet te veel in het handvat knijpen, en leg je wijsvinger langs het handvat in de lengte van de zaag.
Als je na een tijdje tintelingen in je hand of vingers krijgt knijp je teveel in het handvat.
Zaag onder een hoek van ongever 45 graden. Dus niet rechstandig naar beneden.

Begin met aan de rechterkant van de plaat, plaats een knie op de plaat, strek je rechterbeen.
Met je linkerhand houd je je de plaatrand vast, en krom je duim, begin met een paar korte halen, de zaag langs je knokkel van je duim in het hout te zagen, als begeleiding van de zaag.

Als je ongeveer 1 cm in het hout bent, kun je je linkerhand weghalen.
Maak lange rustige halen met de zaag, en gebruik de hele lengte van het blad.
Duw niet te hard op de zaag, en houd je zaag alleen met je rechtehand vast, dus niet met 2 handen zagen!! Je moet de zaag het werk laten doen.
Zaag zon 20 cm, en verplaats je kie dan naar achteren, en zaag weer door.
Zaag op deze manier 10 stroken.
Als je klaar bent met de strook, pak je winkelhaak en controleer of je zaagsnede recht is , op deze manier kun je zien wat je fout doet., en je zaag stijl aanpassen.
Je bent een wereld wonder als je gelijk 10 stroken recht en haaks kunt zagen, :cool:
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
hupiter zei:
@zweikhaak, stenen heb ik al, namelijk korrel 1400, 3000 en 8000 japanse waterstenen.

Met schulpen doelde ik meer op het maken van verbinden, dus niet hele planken in de lengte zagen. Wat maakt trouwens een zwaluwstaartzaag zo bijzonder? Enkel de zetting van de tanden?

Inmiddels heb ik mijn eerste stuk gereedschap gekocht, een lijmklem http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=7&sid=47&pid=922&detail=true .
Momenteel ben ik namelijk bezig met het schuren van mijn servicekast en wilde wat planken vastklemmen op de tafel.

Hoeveel van die klemmen heb je gekocht?
Ik hoop voor je een?
Dit lijkt op een copie van een Bessey, voor een hogere prijs.
Je hebt hier een beste prijs voor betaald.

Lokaal betaal ik ervoor: Bessey TG25 250mm 120mm st 1 €29.58
Bij aanschaf van 8 stuks.
Als ik 12 klemmen koop dan betaal ik nog maar 25,- euro per klem van dit type.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
hupiter zei:
@zweikhaak, stenen heb ik al, namelijk korrel 1400, 3000 en 8000 japanse waterstenen.

Met schulpen doelde ik meer op het maken van verbinden, dus niet hele planken in de lengte zagen. Wat maakt trouwens een zwaluwstaartzaag zo bijzonder? Enkel de zetting van de tanden?

Inmiddels heb ik mijn eerste stuk gereedschap gekocht, een lijmklem http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=7&sid=47&pid=922&detail=true .
Momenteel ben ik namelijk bezig met het schuren van mijn servicekast en wilde wat planken vastklemmen op de tafel.

Schulpen is het in de lengte zagen van planken of platen.

Qua zwaluwstaart zaag:
zwaluwstaart zaag is vaak wat korter dan een kapzaag, de breedte zetting van de tanden, de hoeveelheid tanden en punten is vaak wat meer.


Qua schulp verhaal van me:
Je moet er achterkomen wat je zaag houding is, dit is van belang bij alle zaagsnedes die je maakt, of dit nu pennen zagen is, afkorten of schulpen.
Met een schulpzaag, afkortzaag, kapzaag of toffelzaag.
Iedereen die voor het eerst zaagt duwt of trekt met zijn lichaam wat je zaagsnede beinvloed.
Je moet dit onder controle zien te krijgen.
Een zaag met 2 handen vasthouden en je zaagblad met hogesnelheid door het hout roppen, is geen zagen!!
Als je geen zin hebt om rustig te leren zagen zullen de meesten veel nabewerkingen moeten, en veel nieuwe zagen kopen.


Over je lijmtangen, doe eens wat offertes per e-mail de deur uit naar verschillende bedrijven koopt niet direkt wat bij iemand met een mooi verhaal. Het enigste wat hij wil is je geld wat jij in je portomonee hebt.
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
@ zweikhaak: wow, geen zuinig antwoord, dank.
Ik heb idd maar een klem gekocht, zeker voor deze prijs. Tevens ben ik al rond aan het kijken wat ik waar ga kopen. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, want een goede ondernemer met goede spullen moet ook een boterham kunnen verdienen. Maar ik hoef ook niet de hoofdprijs te betalen.

Wat is buiten de bahco zaag om te korten een goede zaag om te gebruiken voor het zagen van de verbindingen?

Ik zal trouwens je tip ter handen nemen en zodra ik een zaag heb ook een plaat multiplex kopen om het zagen te oefenen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
hupiter zei:
@ zweikhaak: wow, geen zuinig antwoord, dank.
Ik heb idd maar een klem gekocht, zeker voor deze prijs. Tevens ben ik al rond aan het kijken wat ik waar ga kopen. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, want een goede ondernemer met goede spullen moet ook een boterham kunnen verdienen. Maar ik hoef ook niet de hoofdprijs te betalen.

Wat is buiten de bahco zaag om te korten een goede zaag om te gebruiken voor het zagen van de verbindingen?

Ik zal trouwens je tip ter handen nemen en zodra ik een zaag heb ook een plaat multiplex kopen om het zagen te oefenen.

Natuurlijk moet een ondernemer zijn geld verdienen, maar let op wat je koopt en wat je er voor betaalt.

De genoemde bacho zaag is geen geschikte zaag voor het maken van verbindingen, als ik dit zo lees, wil je hem gaan gebruiken voor bv pen en gat verbindingen? Daar heb je een heel andere zaag voor nodig.
En geloof me: als je je zaag bewegingen niet onder controle hebt, is het stom om een dure zaag te kopen. Hij zal echt niet langer mee gaan dan een goedkopere versie, als je niet genoeg ervaring hebt.

Als pennen wilt leren zagen kijk eens naar een goedkope kapzaag, of eventueel een toffelzaag.
Een dure zaag kopen kun je beter pas doen als je het zagen beheerst.
Het is ronduit zonde om een zaag van 70 euro of meer te kopen die na 3 maanden fout zagen krom is.

Toen ik voor het eerst naar de LTS ging, halverwege jaren '80, was het normaal dat je eerst met de hand leerde zagen, voordat je met machines mocht zagen, vaak duurde dit echt een jaar. Wat heb ik die man vervloekt, baddingen in lengtes van 3 meter in 3 stukken schulpen, maar ik heb zo wel leren zagen, en nu ben ik hem dankbaar. geloof me Underlayment zagen op die manier is makkelijker. Probeer eens wat foto's te maken, ben erg benieuwd, en neem de tijd.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar heb vrijwel niets van materiaal.
Ik lees al een geruime tijd dit forum en het speelt al lang in mijn hoofd om met hout te werken, maar tot op heden nog nooit echt de knoop doorgehakt.

Vandaag vertelde een collega op het werk dat hij een set beitels van Sandvik wilt verkopen.
Deze heeft hij al verschillende jaren geleden aangekocht, maar door tijdsgebrek heeft hij ze nooit gebruikt en zijn deze in de kast terecht gekomen.
Als ik zo lees op dit forum zijn dit geen slechte beitels, dus misschien toch de moment om de stap te zetten? :)
De rest van het materiaal zal ik dan stelselmatig aankopen.

Alleen is het moeilijk om een 'begin' te hebben.
Ik heb vrijwel elke link op dit forum doorgenomen, maar het is vrij moeilijk om mezelf op weg te zetten met iets.
Een beetje een overaanbod van informatie zeg maar, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
DenDeze

Een bepaald set basis gereedschap heeft een ieder nodig. Daarvoor is hier al een mooi lijstje gemaakt. Misschien zijn er wel forumleden die bij je in de buurt wonen en je eaa kunnen laten zien??
 

WR1944

Oud hout
Misschien kan je beter eerst kijken wat je wil gaan maken. Kijk eens rond in het huis en vraag je af of een simpel tafeltje of wandrek een bruikbare toevoeging kan zijn. Maak dan een simpel schetsje en probeer de constructiedetails uit te werken. Die vragen kan je lozen op dit forum maar misschien kan je met de zoekfunctie al antwoorden vinden. Dan kan je ook bekijken wat voor hout je nodig hebt en welke gereedschappen. En loop je tegen een goede aanbieding aan voor iets dat je misschien in de toekomst nodig hebt, koop het.
Ik denk dat dit beter werkt dan te proberen eerst een model werkplaats in te richten en je dan af te gaan vragen wat je wilt gaan maken. En door eerst veel met de hand te bewerken leer je de basis en kan je later beter beslissen over electrisch gereedschap.
Eén van de essentials is een stevige, vlakke werktafel/bank. Of het een full-size bank gaat worden of stevige keukentafel hangt van je beschikbare ruimte af en natuurlijk je banksaldo.
In ieder geval veel succes voor alle beginners.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag eens in de winkel gaan kijken wat voor materiaal ze er verkochten.
Ze hebben daar een vrij uitgebreid assortiment voor houtbewerkers.
Qua beitels lagen er 2 merken, Bahco 424P (ongeveer 90€) & Stanley Bailey (ongeveer 72€).
Op het eerste zicht leken die beitels van Stanley vrij deftig met die houten handvaten.
De beitels van Bahco hadden een plastic handvat.

Iemand ervaring met deze reeksen?
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik heb een paar van die bahco beitels mij bevallen ze goed maar heb nooit anderen gehad
toen ik ze kocht waren het wel net postzegels dus veel slijpwerk vooraf, maar dan kan je dat ook meteen oefenen :p

bij baptist heb je voor ook niet al te duur pfeil beitels ik denk dat die kwalitatief beter zijn

groeten bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.