Het begin

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Aangezien ik eigenlijk geen gereedschap heb om houdt te bewerken, moeten er toch enkele zaken aangeschaft gaan worden.
Na lezen op internet, dit forum en mijn nieuwe boek kom ik tot de conclusie dat de minimale basis gereedschapset bestaat uit:

combi-winkelhaak
G-klemmen
kleine hamer
zaag om te korten
zaag om te schulpen
blokschaaf voor kopshout
metalen linieaal
beitels

Nu heb ik bij eigenlijk alles dat ik koop qua gereedschap altijd de regel dat het goed en duurzaam moet zijn. Ik wil niet moeten twijfelen aan mijn spullen, eerder aan mezelf.
Daarom de volgde vragen aan jullie:

Is mijn absolute basislijst nu compleet?
Doe ik er goed aan om een starret combiwinkelhaak te nemen?
Wat voor een formaatblokschaaf kan ik het beste kopen?
Ik heb enkel een silky boomverzorgerszaag, welke zagen kan ik het beste voor de houtbewerking kopen? Japanse of westerse?

Ik hoop dat jullie deze lange post en vragenlijst willen lezen en helpen daar waar kan.

hupiter
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Allereerst Hartelijk welkom op het forum

Welk gereedschap heb je echt nodig :?:
Dit hangt heel erg af van wat je wilt gaan doen/maken. Omdat je in Arnhem woont hoeft het niet gelijk te beteken dat je bij Baptist moet gaan kopen. Ik zelf heb gewoon een beetje gereedschap gekocht op marktplaats. Het kost meestal niet veel en je hebt gelijk een aardig begin. Door het gereedschap op te knappen leer je dit gelijk ook kennen en gebruiken. Als je schaven of beitels nieuw koopt dan moet je daar vaak ook nog het een en ander aan doen. Ik ben zelf begonnen met een handzaag en een kapzaagje. Op Marktplaats 20 beitels in een keer gekocht voor de prijs van een of 2 nieuwe (duurdere) gekocht. Ik had een oude winkelhaak liggen werkte prima. oja koop 1 of 2 lijmklemmen altijd handig

Ja Wat moet ik je adviseren :?: :?: gewoon ergens aan beginnen iets kleins is het beste. Dan ben je snel klaar en heb je er een goed gevoel over. Langzaam maar zeker leer je vanzelf .

Hartelijke groet Hugo
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Armadaman heeft een paar goeie punten. Wat wil je gaan gaan maken, meubels, timmerwerk of doosjes? In de meeste gevallen zijn F-klemmen handiger dan G-klemmen.

Bedoel je met schulp- en afkortzagen de zagen om verbindingen mee te maken of de zagen om hout op maat te maken? In geval van het laatste heb je nog een wat langere schaaf nodig naast de blokschaaf. Daar kan je alle kanten mee op, maar om te beginnen zou ik op Marktplaats een Record of Stanley #5 proberen te scoren. Je hebt er waarschijnlijk even wat werk aan, maar dan weet je ook wel meteen hoe je een beitel moet slijpen en dat is een van de belangrijkste skills van een houtbewerker.

En dat is het laatste: je hebt iets nodig om beitels te slijpen. Je kan schuurpapier op floatglas doen, oliestenen, waterstenen, met slijphulp of uit de hand... het maakt niet uit wat als het voor jou maar werkt om Echt Scherpe beitels te krijgen.

Probeer ergens iemand te vinden die je kan laten zien hoe je een schaaf afstelt en een beitel slijpt. Geloof me, dat scheelt een hoop frustratie :) Caspar Labarre (ook forumlid) houdt af en toe zo'n uitlegmiddag, maar er zijn vast ook anderen die dat kunnen laten zien.

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nabrandertje: als je een redelijk makkelijk en uiterst nuttig eerste project zoekt: google even op Christopher Schwarz en Sawbench. Maak er 2. Je kunt dan voorlopig even zonder werkbank. En als je je werkbank gaat maken kan je de sawbenches als tijdelijke werkbank gebruiken ;-)

Arthur
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Dank voor jullie reacties.

Een geluk heb ik, ik heb namelijk al slijpt spullen, verschillende japanse waterstenen en ook een lansky oliesteen set.

Wat ik wil gaan maken weet ik nog niet, waarschijnlijk eerste iets van doosjes en vogelhuisjes (is mijn vriendin ook weer tevreden) en later denk ik een werkbank en wellicht een kast.

Geen zaag hier aanwezig, dus zal idd een nodig hebben voor het op maat brengen van hout en wellicht een ander voor verbindingen.

Wat betreft marktplaats ben ik altijd wat huiverig, hoe weet ik op ik niet iets koop dat niet te repareren is, of althans door mij. En hoe weet ik of het een eerlijke prijs is?

Thnx voor de tip, zal zodadelijk eens googlen, wat betreft uitleg van forumleden of een goed voorbeeld graag. Wellicht mag ik hen tzt (als ik een schaaf heb) benaderen voor een demo o.i.d.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi

Ik weet zeker dat Thom ook in Arnhem woont, hij is onze mallen man. ik denk dat je daar vast wel langs mag komen om eens in de keuken te kijken. In mijn contact met hem werd me wel duidelijk dat hij wel van visite in de werkplaats houd, er stonden een paar heel mooie schaven.

HG Hugo
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
@Armadaman, thnx voor de tip, al heb ik snel in de ledenlijst gekeken en de enige gebruiker die thom heet is voor het laast actief geweest in 2009.

Mochten er meer mensen in de buurt van Arnhem wonen die het leuk vinden om dit absolute groentje op weg te helpen, ik hoor het graag.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het begin is altijd moeilijk. Je voornemen om voor een goede kwaliteit gereedschap te gaan kan ik alleen maar beamen. Niets is zo vervelend als werken met slecht gereedschap. Je moet echter wel leren omgaan met bepaalde soorten gereedschap. Een schaaf hanteren lijkt simpel maar ik verkijk me er elke keer weer op hoe lastig het soms is.

Ik zou zeker je lijst aanvullen met een nr 5. Deze vind je op marktplaats voor rond de 50 euro.
Een nr 4 zou je ergens rond de 20/25 euro moeten kosten. Een opgeknapt model misschien een klein beetje meer.

Westerse/japanse zagen?? Tja da's een persoonlijke kwestie.

Ben je ook van plan om machines aan te schaffen of ga je voor 100% handwerk?

Ik ben een voorstander om te beginnen en pas gereedschap te kopen wanneer je dat op dat moment nodig hebt. Je basisset heb je zeker nog.

Veel succes en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij westerse zagen is het probleem een beetje dat er niet heel veel nieuwe zijn die echt goed zijn en klaar om te gebruiken. Voor het ruwe afkort werk kan je prima een Bahco met geharde tanden kopen. Gewoon in de bouwmarkt. Schulpen gaat daar al een stuk moeizamer mee. Dan heb je de zagen van Lie Nielsen. Best prijzig en ze zijn een beetje kort in 22". Voor dat geld zou ik liever een volwaardige 26" zaag hebben. Dan heb je nog de pax zagen uit Engeland. Daar hoor ik heel wisselende berichten over. Als die zijn geslepen en opnieuw gezet kunnen het best heel bruikbare dingen zijn, maar dan kan je net zo geod voor een tientje een oude kopen en opknappen. De enigste keus die er dan nog is zijn de Wenzloff zagen, duur en met een hele lange levertijd.

Japanse zagen weet ik weinig van, alleen dat er bij Baptist en bij Dick tools een flinke keus in is.
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Dank voor de reacties.

Ik heb nog een nagedacht en denk dat ik toch ga voor nieuw gereedschap.
Zelf ben ik best handig in de keuken en als iemand mij zou vragen wat heb ik nodig, dan raad ik hem ook direct een goed mes aan, oftewel investeer in een goed merk en kies het handvat dat jij prettig vindt. Want geen goed mes en je sloopt je vlees als je het probeert te vliezen.

Vandaar dus ook mijn overweging om voor nieuwe spullen te gaan.
Qua blokschaven vroeg ik me af wat jullie mij zouden aanraden qua formaat en merk.
Lees een hoop goeds over veritas. Is het zijn geld waard? Wat anders eventueel.

Ik investeer liever 1x in iets goed, dan dat ik blijf ergeren aan slecht spul en uiteindelijk toch een nieuwe koop, tja goedkoop is duurkoop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Veritas is gewoon heel erg goed. Of je het geld waard vind zal je zelf moeten bedenken. ;)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als je er het geld voor hebt zou ik lekker voor nieuw gereedschap gaan.

C-klemmen zijn voor metaalbewerking, of hele kleine hout klemmingen

Bessey maakt erg fijne klemmen, wel duur.
Maar als je veel gereedschappen tegelijk koopt probeer er een paar voor niks bij te krijgen, afdingen werkt vaak ook goed.
De Klikamp zijn voor lichte verbindingen, ik zou gaan voor de normale F klemmen.
Bessey heeft ze met houten grepen en met een soort rubberachtig plastic, de laaste werken fijner vind ik, je hebt veel meer grip op het handvat.
De meeste dealers verkopen ze wel onder de adviesprijzen.

http://www.bessey.de/downloads/kat2010_ ... NL_EUR.pdf
Originele BESSEY lijmtang met gegoten beugels TG
met BESSEY Best-Comfort-System
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Nou het geld is er niet direct voor alles, dat is ook een van de redenen dat ik me eerst verdiep in handgereedschap.

De schaaf gaat waarschijnlijk een Veritas worden, al zal ik daar nog even voor moeten sparen.

Echter er moet nog meer komen, namelijk nog beitels, lijmklemmen, een zaag en een goede winkel haak.

Qua beitels lees ik veel goeds over Pfeil, maar wat is nu een goede winkelhaak en wat zijn goed lijmklemmen. Hebben jullie tips?
 

hupiter

Nieuw lid
17 mrt 2011
13
0
Ooh nog een vraag, de klus waar ik nu mee bezig ben is het schuren van een sevicekast en daarna mijn houten eettafel. Beide zijn vuren en nu gelakt.
Om te schuren gebruik ik mijn Fein multimaster dat gaat prima, maar qua stofafzuiging ben ik er gisteravond achter gekomen dat mijn huisstofzuiger (Bosch) dit toch niet zo leuk vind.

Hebben jullie ideeen voor een goed bouwstofzuiger, ik lees veel goed over festool, maar er is natuurlijk ook meer. Welk merk zuigt eveneens veel fijnstof? Wat ik begrepen heb, heeft festool een TNO certificaat ervoor, hebben andere merken dit ook?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Irwin maakt goede winkelhaken, dat is de oude lijn van Nooitgedagt.
Het blok en blad zijn gemaakt van aluminium, dus roesten doen ze niet.
Voor afbeelding zie hier:
http://www.uwgereedschap.nl/schrijfhaak ... -6108.html

Denk erom, als een winkelhaak valt, hij vaak aanvervanging toe is, vaak zijn ze dan niet meer haaks, uit de haak.
Controleer bij aankoop of hij ook haaks is.
Leg de winkelhaak tegen een vlakstuk hout, trek een streep met een 0,5 vulpotlood, en draai het blok om en schuif hen naar de streep, dit moet precies gelijk zijn.

Wat voor houtbewerkingen wil je gaan doen?
Er zijn namelijk zoveel verschillende soorten zagen, handzagen kapzagen, toffelzagen e.d.

Voor lijmtangen zie mijn topic boven.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Alle stofzuigers zuigen fijnstof, het probleem is alleen dat de meeste stofzuigers de kleinste delen weer uitblaazen. En die zijn juist het slechts voor ons.

Redelijk goedkoop is bv een Startmix, met een inwendig filter, de kwaliteit van een dure Festool zal je daar niet bij halen. Maar altijd beter dan niets. De slangen van die Stramix zuigers zijn vrij groot, een oplossing daarvoor is een verloop naar een dunnere normale stofzuigerslang, of een normale stofzuigerslang in de dikke stoppen en die vasttapen.

Realizeer je dat de kleine Festoolzuigers, gemaakt zijn om voornamelijk schuurstof te zuigen, wil je ook bv met een bovenfrees, circelzaag of schaaf aan de gang dan zijn die kleintjes zo vol.

Maar Festool heeft nog een ander merk nl: Protool eigelijk bouwmachines, deze zijn wat gunstiger in prijs, persoonlijk zou ik liever voor een Protool gaan dan voor een Startmix.
Protool.nl. En de gooedkoopste Protool is ongeveer 100 tot 150 euro duurder dan een Starmix.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Pfeil maakt ook goede beitels.
Kirschen moet je oppassen dat je niet de gepolijste neemt, die hebben afgeronde kante wat dan weer lastig is met het slijpen tot in de hoekjes.
Bahco vind ik zelf veel te grof gebouwd.
Dan heb je nog Narex en AI en een heel bataljon prima japanse beitels en en en...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Die Japanse beitels zijn echt een aanrader, een tijd geleden een behoorlijke set gekocht voor weinig.Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee.

Met een Veritas schaaf heb je ook een prima stuk gereedschap waar je lang plezier van gaat hebben.

Voor stofafzuiging heb ik een Protool VCP171 EL. Prima ding en onverwoestbaar. Is meerdere keren van de trap gevallen (niet vragen hoe dat kan :oops: ) en werkt nog perfect. Is tijdens de verbouwing ook veel gebruikt icm sleuven frees en sanerings frees en is ook goed bestand tegen het zware werk. Met de 17 liter kun je echt behoorlijk wat frezen voordat de zak vol is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.