Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Het begin

Het begin

Aangezien ik eigenlijk geen gereedschap heb om houdt te bewerken, moeten er toch enkele zaken aangeschaft gaan worden.
    Na lezen op internet, dit forum en mijn nieuwe boek kom ik tot de conclusie dat de minimale basis gereedschapset bestaat uit:

combi-winkelhaak
    G-klemmen
    kleine hamer
    zaag om te korten
    zaag om te schulpen
    blokschaaf voor kopshout
    metalen linieaal
    beitels

Nu heb ik bij eigenlijk alles dat ik koop qua gereedschap altijd de regel dat het goed en duurzaam moet zijn. Ik wil niet moeten twijfelen aan mijn spullen, eerder aan mezelf.
    Daarom de volgde vragen aan jullie:

Is mijn absolute basislijst nu compleet?
    Doe ik er goed aan om een starret combiwinkelhaak te nemen?
    Wat voor een formaatblokschaaf kan ik het beste kopen?
    Ik heb enkel een silky boomverzorgerszaag, welke zagen kan ik het beste voor de houtbewerking kopen? Japanse of westerse?

Ik hoop dat jullie deze lange post en vragenlijst willen lezen en helpen daar waar kan.

hupiter

Re: Het begin

Allereerst Hartelijk welkom op het forum

Welk gereedschap heb je echt nodig :?:
    Dit hangt heel erg af van wat je wilt gaan doen/maken. Omdat je in Arnhem woont hoeft het niet gelijk te beteken dat je bij Baptist moet gaan kopen. Ik zelf heb gewoon een beetje gereedschap gekocht op marktplaats. Het kost meestal niet veel en je hebt gelijk een aardig begin. Door het gereedschap op te knappen leer je dit gelijk ook kennen en gebruiken. Als je schaven of beitels nieuw koopt dan moet je daar vaak ook nog het een en ander aan doen. Ik ben zelf begonnen met een handzaag en een kapzaagje. Op Marktplaats 20 beitels in een keer gekocht voor de prijs van een of 2 nieuwe (duurdere) gekocht. Ik had een oude winkelhaak liggen werkte prima. oja koop 1 of 2 lijmklemmen altijd handig

Ja Wat moet ik je adviseren :?: :?: gewoon ergens aan beginnen iets kleins is het beste. Dan ben je snel klaar en heb je er een goed gevoel over. Langzaam maar zeker leer je vanzelf .

Hartelijke groet Hugo

Armadaman heeft een paar goeie punten. Wat wil je gaan gaan maken, meubels, timmerwerk of doosjes? In de meeste gevallen zijn F-klemmen handiger dan G-klemmen.

Bedoel je met schulp- en afkortzagen de zagen om verbindingen mee te maken of de zagen om hout op maat te maken? In geval van het laatste heb je nog een wat langere schaaf nodig naast de blokschaaf. Daar kan je alle kanten mee op, maar om te beginnen zou ik op Marktplaats een Record of Stanley #5 proberen te scoren. Je hebt er waarschijnlijk even wat werk aan, maar dan weet je ook wel meteen hoe je een beitel moet slijpen en dat is een van de belangrijkste skills van een houtbewerker.

En dat is het laatste: je hebt iets nodig om beitels te slijpen. Je kan schuurpapier op floatglas doen, oliestenen, waterstenen, met slijphulp of uit de hand... het maakt niet uit wat als het voor jou maar werkt om Echt Scherpe beitels te krijgen.

Probeer ergens iemand te vinden die je kan laten zien hoe je een schaaf afstelt en een beitel slijpt. Geloof me, dat scheelt een hoop frustratie :-) Caspar Labarre (ook forumlid) houdt af en toe zo'n uitlegmiddag, maar er zijn vast ook anderen die dat kunnen laten zien.

Arthur

Nabrandertje: als je een redelijk makkelijk en uiterst nuttig eerste project zoekt: google even op Christopher Schwarz en Sawbench. Maak er 2. Je kunt dan voorlopig even zonder werkbank. En als je je werkbank gaat maken kan je de sawbenches als tijdelijke werkbank gebruiken ;-)

Arthur

Dank voor jullie reacties.

Een geluk heb ik, ik heb namelijk al slijpt spullen, verschillende japanse waterstenen en ook een lansky oliesteen set.

Wat ik wil gaan maken weet ik nog niet, waarschijnlijk eerste iets van doosjes en vogelhuisjes (is mijn vriendin ook weer tevreden) en later denk ik een werkbank en wellicht een kast.

Geen zaag hier aanwezig, dus zal idd een nodig hebben voor het op maat brengen van hout en wellicht een ander voor verbindingen.

Wat betreft marktplaats ben ik altijd wat huiverig, hoe weet ik op ik niet iets koop dat niet te repareren is, of althans door mij. En hoe weet ik of het een eerlijke prijs is?

Thnx voor de tip, zal zodadelijk eens googlen, wat betreft uitleg van forumleden of een goed voorbeeld graag. Wellicht mag ik hen tzt (als ik een schaaf heb) benaderen voor een demo o.i.d.

Hoi

Ik weet zeker dat Thom ook in Arnhem woont, hij is onze mallen man. ik denk dat je daar vast wel langs mag komen om eens in de keuken te kijken. In mijn contact met hem werd me wel duidelijk dat hij wel van visite in de werkplaats houd, er stonden een paar heel mooie schaven.

HG Hugo

Hoi 2

Altijd leuk om te zien, gewoon basis uitleg maar dan met beelden erbij. ik hoop dat je een beetje
    Engels kan
    http://www.finewoodworking.com/getting-started/

Nu stop ik er maar eens mee, veel succes
    Laat maar eens zien hoe het gaat.

HG Hugo

@Armadaman, thnx voor de tip, al heb ik snel in de ledenlijst gekeken en de enige gebruiker die thom heet is voor het laast actief geweest in 2009.

Mochten er meer mensen in de buurt van Arnhem wonen die het leuk vinden om dit absolute groentje op weg te helpen, ik hoor het graag.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Het begin is altijd moeilijk. Je voornemen om voor een goede kwaliteit gereedschap te gaan kan ik alleen maar beamen. Niets is zo vervelend als werken met slecht gereedschap. Je moet echter wel leren omgaan met bepaalde soorten gereedschap. Een schaaf hanteren lijkt simpel maar ik verkijk me er elke keer weer op hoe lastig het soms is.

Ik zou zeker je lijst aanvullen met een nr 5. Deze vind je op marktplaats voor rond de 50 euro.
    Een nr 4 zou je ergens rond de 20/25 euro moeten kosten. Een opgeknapt model misschien een klein beetje meer.

Westerse/japanse zagen?? Tja da's een persoonlijke kwestie.

Ben je ook van plan om machines aan te schaffen of ga je voor 100% handwerk?

Ik ben een voorstander om te beginnen en pas gereedschap te kopen wanneer je dat op dat moment nodig hebt. Je basisset heb je zeker nog.

Veel succes en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

Bij westerse zagen is het probleem een beetje dat er niet heel veel nieuwe zijn die echt goed zijn en klaar om te gebruiken. Voor het ruwe afkort werk kan je prima een Bahco met geharde tanden kopen. Gewoon in de bouwmarkt. Schulpen gaat daar al een stuk moeizamer mee. Dan heb je de zagen van Lie Nielsen. Best prijzig en ze zijn een beetje kort in 22". Voor dat geld zou ik liever een volwaardige 26" zaag hebben. Dan heb je nog de pax zagen uit Engeland. Daar hoor ik heel wisselende berichten over. Als die zijn geslepen en opnieuw gezet kunnen het best heel bruikbare dingen zijn, maar dan kan je net zo geod voor een tientje een oude kopen en opknappen. De enigste keus die er dan nog is zijn de Wenzloff zagen, duur en met een hele lange levertijd.

Japanse zagen weet ik weinig van, alleen dat er bij Baptist en bij Dick tools een flinke keus in is.

Forum Rechten