populierenhout

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco.
Zeer geschikt om b.v. hoeden te draaien. Draait zeer licht. Blijft na schuren wat doods. Beetje ondergewaardeerd voor het houtdraaien. Zeker noestige en vergroeide stukken zijn erg decoratief voor schalen (b.v. knotwilg). Het is geen sterk hout maar wel weer geschikt om te beitsen.
Veel succes. Ik zie graag het resultaat.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Populierenhout droogt probleemloos, maar het is zacht en vezelig, dus glad afwerken is moeilijk, en het blijft, afgewerkt met olie, toch wat dof.

Ondanks dat het hout zacht is, zitten er mineralen in die je beitels vrij snel bot maken. Het is een uitdaging om eens te proberen, maar persoonlijk heb ik liever ander hout.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Afgelopen maandagavond heb ik de stammen opgehaalt. Toen ik er eemaal dichtbij stond, waren ze toch wel erg groot. ;) Ruim 70 cm in diameter, en 2 meter lang. Gelukkig hebben we een trekker en heftruck thuis, anders was het nooit gelukt. Ze zaten nog een stuk vast aan de rest van de stam, en toen ik de kettingzaag wilde pakken, bleek de benzine van dat ding op te zijn. Heb ze vervolgens losgezaagd met een Bahco handzaagje :cry: :x .

Ik wil er hoofdzakelijk schalen van gaan draaien, maar er zal vast ook wel wat anders uit voortkomen. De eerst uitdaging is om het in handelbare stukken te zagen.

Populierenhout droogt probleemloos
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat het niet teveel scheurt tijdens het drogen? Dat zou goed uitkomen. Wel schijnt het erg veel te werken.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Wilco, pupulieren hout is best aardig hout voor je draaiwerk, ik heb er in het verleden heel wat schalen van gedraaid, geen problemen gehad met scheuren.
70cm is wel erg dik, maar de vraag of je die op je draaibank kan handelen.
Schijven zagen en die doormidden zagen in twee delen zou ik zeggen.
Groetjes, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Wilco,

Hoe ver ben je gekomen met het populierenhout? Of is alle beschikbare tijd opgegaan op je belangrijkste project tot op heden( haha, belangrijk voor mij dan he!!. , ik hoop binnenkort de trotse eigenaar te zijn van een echt Flier-afschrijfmes)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.