Een paar kleine handige schaafjes

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Voor een worklshop trommelbouw die ik geef, heb ik een paar schaafjes voor de cursisten gemaakt.
Ze zijn van notelaar en purperhart gemaakt met 4mm dikke beiteltjes. Eerste tests zijn veelbelovend. Ze zijn vooral bedoeld om kantjes af te schuinen maar ik ga ze zeker voor andere toepassingen gebruiken.

5538213756_9216f20cc9_z.jpg


5537636795_c65ce60c02_z.jpg


5538216930_4e8858c52a_z.jpg




En nu ga ik aan de volgende schaven beginnen...notelaar en rozenhout...
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Woodie
Jij praat er wel erg makkelijk over :cool: , Een paar schaafje gemaakt. Weer gereedschap om van te kwijlen ;) Ik ben nu al benieuwd naar de volgende.

HG Hugo
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
WAUW, dit vind ik echt te gek.

Ik heb laatst een boek gelezen over schaven maken en jij brengt het wel perfect in de praktijk, wat een fijne krul, en de schaven zijn ook erg mooi.

Waar haal je die beitels vandaan?

ps. Ik zie dat de goeie ouwe stanley ook nog zn oefening krijgt.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Purperhart verkleurd door expositie aan uv, kan je niet veel aan verhelpen. Heb al wel ergens gelezen om eventueel een paarse beits erop te zetten, maar ik vermoed dat dat niet zo'n top resultaat gaat geven.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
woodie zei:
Purperhart verkleurd door expositie aan uv, kan je niet veel aan verhelpen. Heb al wel ergens gelezen om eventueel een paarse beits erop te zetten, maar ik vermoed dat dat niet zo'n top resultaat gaat geven.

Citroensap helpt om de paarse kleur langer te bewaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.