Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Handboek kozijnen maken

Wie-o-wie weet waar ik een soort van handboek/handleiding kan krijgen over het maken van kozijnen en ramen.
    Ik ga volgend mijn huis verbouwen en ben van plan zelf mijn kozijnen te maken.
    Ben er nog niet over uit of ik dit ga doen middels contramallen of met pen-en-gat verbinding.

Alvast bedankt

Re: Handboek kozijnen maken

Er bestaat een oud boek, een serie boeken eigenlijk en een deel daarvan gaat over houten constructies in de woningbouw. Geweldig boek, voor iemand die van vakbekwaam oude huizen bouwen houdt (daar ben ik er een van) bijna een avonturenroman. Deze serie is een zeer uigebreide handleiding voor de aannemer geweest voor de eerste helft van de vorige eeuw,.
    Daarin wordt beschreven hoe je deuren, kozijnen, ramen, schuiframen, trappen, balklagen, plafonds, daken en dergelijke in hout maakt. Geweldig. Boeken blijken nog zeer goed te koop voor 30 euro of zo. via boekwinkeltje.nl
    Bouwconstructies of constructies in de bouw --- Jellema.
    Dat zei ik toch.......Jellema.
    (of zoiets)

ik denk dat je daar wel eens heel blij mee zou kunnen zijn Eric

Och ja Dopeling, dat was lang geleden in mijn HTS-tijd, de boeken van Jellema.

Tip: kijk eens voor nieuwe uitgaven op http://www.jellema-online.nl
    Als je speciaal kozijnen zoekt dan daar kijken bij deel 4 Omhulling C gevelopeningen.

Succes ermee

Geweldig Tjeerd. Dat je deze website kent. Er zijn al heel wat mensen die ik een groot plezier heb gedaan door ze op deze serie te wijzen. En ik heb mij altijd afgevraagd waarom ze dat niet opnieuw uitgeven. Vooral dat boek over de houten constructies. Ik kende dat boek niet toen ik mijn huis - uit 1910 - kocht en begon te verbouwen. Dat zou wel een hulp zijn geweest. Neem bijvoorbeeld de constructie van schuiframen met gewichten. Bedankt Tjeerd

Heren,

Geweldig bedankt. Heb eens gesnuffeld op het net en kwam op MP deel 4 en 4c tegen van de jellema serie. Voor 15 euro, dat lijkt me geen geld.

Hoop dat hier wat nuttige info instaat.

Forum Rechten