Theedoos van Walnoot en Essen

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ola,

Nadat mijn zus mijn pas gemaakte theedoos van purperhart had gezien, maakte ze de opmerking dat ze dat ook wel wilde hebben. Dat idee heb ik toen maar weggevaagd met de opmerking, kost teveel geld en tijd :mrgreen:

Maar goed, ze is maandag jarig, dus had een weekje de tijd om dit doosje even in elkaar te flansen :p

Doos is afgewerkt met 4 lagen Danish Oil.

In de bodem nog de naam van m'n zus gebrand en de datum wanneer ze hem krijgt.

Dit is hem geworden....alvast bedankt voor het kijken ;) Helaas geen foto's tijdens het project. Daar gunde ik me te weinig tijd voor :mrgreen:

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Berrie, heel erg mooi kistje zo met die 2 houtsoorten, hoe heb je het verlijmen gedaan? Supermooi werkstuk is het geworden zeg. mooie foto ook met al die kleuren zakjes erin.

Supermooi design en een pronkstuk met die mooie scharniertjes en slotje. Waar het je die gekocht?

1 minputje... gezien het prachtige design van de kist en het vakmanschap wat erin zit vind ik het jammer dat je het brandwerk zo groot op de onderkant hebt gezet. Natuurlijk is het als persoonlijke noot mooi maar dat vind ik persoonlijk beetje afdoen aan de pracht van het werkstuk. Je ziet de onderkan natuurlijk niet van maar toch...
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Berrie,

Dat is een mooie theedoos geworden. Mooie vorm en houtcombinatie en een strakke afwerking.

Groet Jos
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Hehe, sorry voor het ontbreken van foto's van de bouw. Ik zal er even een verhaaltje bijzetten hoe ik het precies heb gemaakt voor degene die het willen weten :D

@ Scheppie: Je hebt gelijk hoor, nu hij eenmaal af is zie ik ook dat ik het beter anders had kunnen doen. Maar toen ik eraan begon zat het kistje nog niet in elkaar en leek dit netjes. Probleem was ook dat ik het branden gedaan heb met een gassoldeerbout, dus echt kleine lettertjes kon ik ook niet maken. Dan had ik uit moeten wijken naar een stift en dat druist tegen m'n principes in :mrgreen:

Scharniertjes en slotjes komen gewoon bij de baptist vandaan. Werkelijk mooi spul inderdaad, alleen die scharniertjes zijn wel een "pain in the ass" met monteren (voor mij althans) :mrgreen:

Ik heb 2 planken noten gepakt van een mm of 18, waar ik de randen van de doos zelf en de randen van het deksel uit kon halen. De maten waar ik de essen strips wilde hebben afgetekend op de bewuste planken. En daarna de planken met de zichtkant over de tafelzaag heen getrokken met een zaagdiepte van 9mm. Elke zaagsnede voor de strips heb ik niet in 1x kunnen doen omdat ik essen strips gezaagd had van ongeveer 3mm.

Verlijmen in de plank heb ik gedaan door de gezaagde sponning in de plank op te vullen met lijm en daarna de essen strips erin de duwen. Ik heb hierbij wel de plank zelf afgeplakt met schilderstape aangezien anders je hele plank onder de houtlijm zit. Nadat de essen strips op de plek zitten leg je er een plank op en je sandwiched het geheel met meerdere lijmtangen. De Essen strips kwamen van een plank essen van 18mm. Dus na verlijmen in de plank noten staken deze nog 9mm uit. Dit allemaal lekker gladgeschoren met een Nr4 schaaf. En voor de laatste halve mm heb ik de low-angle blokschaaf erbij gepakt.

Daarna is het een kwestie van sponningen zagen in de 2 planken voor bodem en deksel. Pas na alles was gezaagd en verlijmd en geschaafd. Heb ik pas de planken afgekort en in verstekken gezaagd. Van deze plankjes die je dan krijgt kan je nu direct weer de rand van de deksel afzagen waardoor je in een keer een perfect passend geheel krijgt.

Is het zo een beetje duidelijk? :D
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heel mooi gemaakt, 'k denk dat je zus jou zal mogen feliciteren ipv jij haar;-)

Ze zal er zeker mee in de wolken zijn!

Ook nog bedankt om de werkwijze toe te lichten, altijd leuk om trucjes bij te leren.
Meestal heb ik zelf ook geen tijd om overal foto's van te nemen (en dikwijls vergeet ik het gewoon omdat het net zo lekker gaat;-))

Groeten,
Steven
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
mooi kistje zeg, die schaniertjes is echt een klote werkje zeg, en helemaal die schroefjes pff.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.